انتشار این مقاله


خواب نیم‌روزی در کاهش فشار خون مؤثر است

داشتن خواب عصرانه به اندازه‌ی کاهش نمک و الکل و مصرف صحیح داروها در کاهش فشار خون مفید خواهد بود.

تحقیقات نشان داده‌است خواب عصرانه فشار خون را کاهش می‌دهد. داشتن خواب عصرانه به اندازه‌ی کاهش نمک و الکل و مصرف صحیح داروها مفید خواهد بود.

چرت زدن خطر حمله‌ی قلبی را تا ده درصد یا بیشتر (در صورت طولانی بودن خواب) کاهش می‌دهد. تقریبا نیمی از جمعیت آمریکا فشار خون بالا دارند؛ اما چون ایت بیماری هیچ علایمی ندارد از ابتلا به آن بی‌اطلاع هستند. فشار بالای خون خطر سکته‌ی مغزی و حمله‌ی قلبی را افزایش می‌دهد. دکتر مانولیس کالیستراتوس محقق ارشد این بررسی گفت:

خواب نیم‌روزی به اندازه‌ی تغییر سبک زندگی در کاهش فشار خون مؤثر است. به عنوان مثال کاهش مصرف نمک و الکل فشار خون را به اندازه‌ی ۳ الی ۵ میلی‌متر جیوه کاهش می‌دهد.


مقاله‌ی مرتبط: پیاده‌‌روی نیم‌ساعته می‌تواند فشار خون را به اندازه‌ی درمان دارویی پایین بیاورد!


در این مطالعه ۲۱۲ نفر با میانگین سنی ۶۲ مورد بررسی قرار گرفتند. آن‌ها به طور میانگین به مدت ۴۹ دقیقه عصرها چرت می‌زدند، نتایج نشان داد خواب نیم‌روزی فشار خون را به طور میانگین ۵ میلی‌متر جیوه کاهش می‌دهد. این یافته‌ها بسیار مهم هستند زیرا کاهش فشار خون حتی به اندازه‌ی ۲ میلی‌متر جیوه خطر حوادث قلبی-عروقی را مثل حمله‌ی قلبی بیش از ۱۰ درصد کاهش می‌دهد. به علاوه نتایج نشان داد هر ساعت خواب، فشار خون را ۳ میلی‌متر جیوه کاهش می‌دهد.

قصد ما تشویق برای خواب طولانی و از دست دادن ساعات روز نیست بلکه منظورمان این است که در صورت امکان‌پذیری خواب در روز نباید خود را به خاطر هدر دادن وقت سرزنش کنید. با وجود این که داروها و فشار خون هر دو گروه به طور دقیق کنترل شده بود اما فشار گروهی که در طول روز چرت زده بودند به صورت مشخصی کاهش یافته بود.

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید