انتشار این مقاله


هفته‌ای يكبار پياده‌روی كوتاه مدت خطر مرگ را كاهش می‌دهد

طبق مطالعات انجام شده پیاده‌روی کوتاه مدت می‌تواند انسان را از خطر مرگ به هر علت حفظ کند.

طبق یک مطالعه‌ی آماری كه بر روي حدود ۹۰،۰۰۰ نفر در روز سه‌شنبه انجام شد، هفته‌اي یک یا دو بار پياده‌روي سريع خطر مرگ ناشي از حمله قلبی، سکته مغزی یا سرطان را كاهش مي‌دهد.
طبق گفته‌ي محققان در ژورنال British Journal of Sports Medicine افرادي كه ١٠ دقيقه الي يك ساعت پياده‌روي مي‌كنند، نسبت به كساني كه هيچ تحركي ندارند ١٨ درصد كمتر در معرض مرگ به علت‌هاي گوناگون قرار مي‌گيرند. آن‌ها متوجه شدند هفته‌اي دو‌‌ونيم تا پنج ساعت فعاليت بدني متوسط به گونه‌اي كه به زمان‌های كمتر از ده دقيقه تقسيم مي‌شود، باعث كاهش ٣١ درصدي خطر مرگ مي‌شود و كساني كه ٢٥ ساعت فعاليت بدني دارند خطر مرگ آن‌ها به نصف كاهش پيدا مي‌كند. نویسندگان اذعان می‌کنند، هرچند، هيچ كدام از این افراد زمان زیادی را براي ورزش اختصاص نمي‌دهند.

طبق گفته‌ی آن‌ها، فعالیت‌هایی نظیر دوچرخه‌سواری، دویدن و ورزش‌های رقابتی که باعث پمپاژ خون توسط قلب و تسریع ضربان قلب می‌شود، بسیار موثرتر از فعالیت‌های آرام است. درمورد بیماری قلبی عروقی به تنهایی تفاوت چندانی بین ۵ ساعت یا ۲۵ ساعت پیاده روی وجود ندارد.

محققان به رهبری Bo Xi استاد گروه اپیدمیولوژی در دانشگاه شاندونگ در شمال چین، اطلاعاتی در سال های ۱۹۹۷-۲۰۰۸ از ۸۸-۱۴۰ نفر  به طور سالانه در ایالات متحده آمریکا برای نظرسنجی مصاحبه های مرکز ملی سلامت جمع آوری کرده بودند. سپس این داده‌های مربوط به ورزش در مقایسه با مرگ و میر ثبت شده تا سال ۲۰۱۱ برابر بود. نویسندگان هشدار دادند که این مطالعه‌ی مشاهداتی است به این معنی که هیچ نتایج قابل توجهی در مورد علت و اثرات آن وجود ندارد. واقعیت این است که داده‌های ورزشی به خودی خود دارای ضعف هستند. اما تعداد زیادی از افرادی که تحت پوشش این تحقیق قرار دارند، راهی طولانی برای جبران محدودیت‌های روش‌شناختی دارند.

سارا منیری‌نیا


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *