انتشار این مقاله


پیشگیری از مالاریا با دادن داروهای ضدمالاریا به پشه‌ ها امکانپذیر است

دادن داروهای ضدمالاریا به پشه‌ها، می‌تواند از گسترش بیماری در انسان‌ها پیشگیری کند. در این راهکار پشه‌بندها آغشته به داروها می‌شود.

دادن داروهای ضدمالاریا به پشه‌ها، می‌تواند از گسترش بیماری در انسان‌ها پیشگیری کند. در این راهکار پشه‌بندها آغشته به داروها می‌شود. در نتیجه انگل مالاریایی که پشه حمل می‌کند، هنگام برخورد پشه به تور از بین می‌رود. مالاریا هرساله هزاران نفر را به کشتن می‌دهد. انسان در کنار توسعه‌ی داروها برای پیشگیری از مالاریا ، تلاش‌هایی در جهت ممانعت از گسترش مالاریا از طریق کشتن‌ پشه‌ها با حشره‌کش‌ها داشته است. این راهکار قبلاً بسیار مؤثر بود؛ اما طی چندین سال گذشته، میزان پشه‌های مقاوم به حشره‌کش‌ها افزایش داشته است.

با گسترش مالاریا در آفریقا، گونه‌های بیشتری از پشه‌های ناقل نسبت به حشره‌کش‌ها مقاوم‌ شده‌اند.

Flaminia Catteruccia از دانشگاه هاروارد

از این رو، پیشرفت‌ها در زمینه‌ی کاهش مالاریا به سکون رسیده است. Catteruccia و همکارانش در تلاش بودند بدانند آیا راه دیگری برای متوقف ساختن انتقال انگل‌های مالاریا وجود دارد یا خیر. آن‌ها متوجه شدند دادن داروی ATQ به پشه‌ها می‌تواند در این راستا مؤثر باشد. این دارو در حال حاضر به کسانی که قصد مسافرت به مناطق پرشیوع بیماری را دارند، تجویز می‌شود.


بیشتر بخوانید:


تیم تحقیقاتی پس از نگه داشتن ۱۰۰ پشه در ظرفی با سطوح آغشته به ATQ به مدت ۶ دقیقه، خون آلوده به انگل مالاریا به پشه‌ها خورانید. سپس تشریح پشه‌ها صورت گرفت. طی تشریح، هیچ اثری از انگل‌ها مشاهده نشد. در مقایسه با این حالت، بیش از ۸۰ درصد پشه‌هایی که با ATQ مواجهه نداشتند، ناقل انگل بودند. مواجهه با ATQ اثری بر میزان زنده بودن پشه‌ها نداشت.

مشاهده‌ی از بین رفتن تمامی انگل‌ها با دارو، ما را بسیار متحیر ساخت. برای پیشگیری از مالاریا، در کنار استفاده از حشره‌کش‌ها، می‌توان پشه‌بندها را آغشته به داروهای ضد مالاریا کرد.

با توجه به احتمال کمی که برای مقاوم شدن انگل‌ها نسبت به ATQ مطرح است، این دارو گزینه‌ی مناسبی در این ارتباط نمی‌باشد. این امر ممکن است مؤثر بودن ATQ بر درمان مالاریا در انسان را تحت‌الشعاع قرار دهد. از این رو تیم تحقیقاتی امیدوار است بتواند داروهای دیگری به همان میزان اثر داروی مذکور پیدا کند.

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید