انتشار این مقاله


۱۰ سوال خسته کننده که در طول تعطیلات از شما پرسیده خواهد شد (همراه با جواب مناسب)

اگر می دانید که صرف وقت خود را با خانواده خود در طول تعطیلات اغلب با درگیری و استرس همراه می‌شود، نگران نباشید. راه‌هایی برای آماده کردن خود برای مواجهه با این شرایط ناراحت کننده وجود دارد.

درحالی که برخی با خوشحالی و هیجان به استقبال تعطیلا می‌روند، حقیقت این است که این برهه‌ی زمانی از سال برای همه آسان نیست. Jane Greer – متخصص روابط – توضیح می‌دهد:

«تعطیلات مملو از توقع ِبودن در کنار خانواده و گذران زمان با خوشی است. این یکی از همان دلایلی است که مهمانی‌های خانوادگی می‌توانند پر تنش باشند. ناراحتی و کینه‌هایی وجود دارند که می‌توانند در این زمان بوجود آیند.»

اگر می دانید که صرف وقت خود را با خانواده خود در طول تعطیلات اغلب با درگیری و استرس همراه می‌شود، نگران نباشید. راه‌هایی برای آماده کردن خود برای مواجهه با این شرایط ناراحت کننده وجود دارد. Greer پیشنهاد می‌کند با پیشبینی سوالات اعضای خانواده خود و آماده کردن پاسخشان از قبل کمک می‌کند راحت شده و احساس واقعی خود را بیان کنید. به این ترتیب اعضای خانواده سر میز شام با سوالات ناخوشایند راجع به وضعیت شغلی یا ارتباطات شما نمی‌توانند شما را گوشه‌ی رینگ انداخته و از پا درآورند. او می‌گوید هدف این است که حالت دفاعی نگرفته و حس نکنید باید همه‌چیز را بیان کنید.


بیشتر بخوانید:


در اینجا برخی پاسخ‌های مؤدبانه برای سوال‌هایی که در مهمانی‌های خانوادگی ممکن است روبه‌رو شوید را ذکر می‌کنیم. همچنین نظرات خودتان را برای کنترل بیشتر در مهمانی‌ها بر این پاسخ‌ها اعمال کنید. این موارد را به‌عنوان دستورالعمل نجات خود از استرس در طول تعطیلات درنظر بگیرید.

هنوز مجردی؟

پاسخ: «مطمئن باشید هر زمان که وضعیت تأهلم تغییر کند شما را نیز در جریان خواهم گذاشت.»

چراییِ پاسخ: این پاسخ به شما این اجازه را می‌دهد که کنترل گفتگو را در دست گرفته و نشان دهید که نیازی به تکرار این سوال وجود ندارد. از این طریق شما نشان می‌دهید کسی که مسئولیت به اشتراک گذاشتن اطلاعات جدید در این زمینه را بر عهده دارد شما هستید.

چرا هنوز نیمه‌ی گمشدت رو پیدا نکردی؟

پاسخ: «او در دیدارهای بعدی به ما ملحق خواهد شد.»

چراییِ پاسخ: با این کار شما نشان می‌دهید آنان در دیدارهای بعدی شریک زندگی شما را خواهند دید. این مورد را بدون توضیح دادن می‌توانید مبهم نگه دارید.

نمیخوایید بچه‌دار بشید؟

پاسخ: «سوال خوبیست. ما هم به فکرش هستیم.»

چراییِ پاسخ: نیازی نیست درصورتی که تمایل ندارید، جزئیات و برنامه‌های زندگی خود را به دیگران بازگو کنید.

هنوز ارتقا نگرفتی؟

پاسخ: «به زودی.»

چرایی پاسخ: این پاسخ کمک خواهد کرد تا از نظرات و قضاوت‌های دیگران دور بمانید. شما با وعده دادن به آینده از تعیین زمان دقیق برای این اتفاق و ایجاد مسئولیت در خود اجتناب می‌کنید.

پنج سال دیگه چیکار میکنی؟

پاسخ: «از زندگی خود لذت برده و کارهایی که باعث خوشحالی‌ام شوند را انجام می‌دهم.»

چرایی پاسخ: شما به وضوح بیان می‌کنید که زندگی خوبی داشته و احساس خوشی می‌کنید. می‌توانید درباره‌ی برخی اهداف خود که به دیگران ربطی ندارد با ابهام صحبت کنید.

کِی خونه میخرید و از آپارتمان نشینی خلاص میشید؟

پاسخ: «هروقت توانستیم.»

چرایی پاسخ: این پاسخ نشان می‌دهد این کار جزوی از وظیفه‌ی شما بوده و هر زمان که آماده باشید تصمیم به انجام این کار خواهید گرفت.

نظرت راجع به دیدگاه رئیس جمهور درمورد فلان قضیه چیه؟

پاسخ: «شما چه میدانید؟ صحبت راجع به سیاست کاری است که در جمع از آن دوری می‌کنم.»

چرایی پاسخ: این کار مرزها را مشخص کرده و نشان می‌دهد راجع به چه موضوعاتی راحتید بحث کنید. همچنین کمک می‌کند از بحث‌های بالقوه دوری کنید.

چاق/لاغر شدی؟

پاسخ: «دقت نکرده‌ام. نمی‌توانم به آن پاسخ دهم.»

چرایی پاسخ: این یک سوال مزاحم درباره‌ی بدن شما است. با گفتن این که هم‌اکنون روی این موضوع متمرکز نیستید، نشان می‌دهید دیگران نیز نیازی به تمرکز روی این موضوع ندارند.

چرا بیشتر خونه نمیای؟

پاسخ: «من نیز دوست دارم این کار را انجام دهم. در حال حاضر هرآن که بتوانم به خانه برمی‌گردم.»

چرایی پاسخ: شما اذعان می‌کنید که خواستار حضور بیشتر در خانه هستید اما به‌جای گناه‌کار بودن، در انجام این کار معذوریت دارید.

پاسخ‌ها و علل کارایی پاسخ‌ها توسط Jane Greer بیان شده‌اند. این توصیه‌ها را برای داشتن تعطیلات بدون استرس به‌کار بندید.

عرفان رضازاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید