انتشار این مقاله


افزایش احتمال مرگ ناشی از حملۀ قلبی در تعطیلات کریسمس!

تعطیلات کریسمس می تواند زمانی خطرناک برای موجودی بانکی و درگیری ذهنی انسان ها باشد اما مهم تر از آن ،برخی از تحقیقات نشان می دهد که این زمانی است که خطر مرگ حاصل از حمله قلبی افزایش می یابد. در تحقیقی  بسیاری از شواهد تا به امروز برای افزایش خطر مرگ و میر مربوط […]

تعطیلات کریسمس می تواند زمانی خطرناک برای موجودی بانکی و درگیری ذهنی انسان ها باشد اما مهم تر از آن ،برخی از تحقیقات نشان می دهد که این زمانی است که خطر مرگ حاصل از حمله قلبی افزایش می یابد.

در تحقیقی  بسیاری از شواهد تا به امروز برای افزایش خطر مرگ و میر مربوط به قلب در دوران تعطیلات کریسمس در طی یک دهه گذشته نشان می دهد که علت این افزایش احتمال ای خطر نبود امکانات پزشکی لازم در این تعطیلات است. برای اثبات این علت مطالعه ی دیگری صورت گرفت.

مطالعاتی که سعی می کنند به همان نتایج اولیه برسند، مهم هستند زیرا نه تنها به ارائه شواهد اضافی در مورد صحت یافته می پردازد، بلکه محققان می توانند بررسی کنند که آیا این یافته ها در جمعیت ها و شزایط مختلف درست است یا نه.

بنابراین، برای مثال، در نیمکره شمالی تعطیلات کریسمس با زمستان همزمان است و مرگ و میر ناشی از حمله قلبی را می توان به دما و تغییرات سطح ویتامین D و کلسترول نسبت داد. اما آیا تعطیلات کریسمس در تابستان در نیمکره جنوبی چنین تاثیراتی دارد؟!

image-20161221-4093-bi0cc2
Average number of fatal heart attacks or strokes occurring outside of a hospital between 1988 and 2013. Author provided

برای پاسخ به این سوال اخیرا یک تجزیه و تحلیل از ۲۵ سال از سوابق مرگ در نیوزیلند انجام شده است. همانطور که مشخص است مرگ و میر در فصل زمستان (لبه های شکل)بیشتر از تابستان (وسط در شکل) است.

چرا تعطیلات کریسمس چنین اثری دارد؟!

افزایش آلودگی هوا در زمستان و بیماری های تنفسی و به طور کلی تغییر رژیم غذایی، مصرف الکل و استرس در این ایام عامل مشترک در کریسمس است. از دیگر عوامل می توان به تاخیر در مراجعه به پزشک در بیماران دارای مشکلات قلبی در ایام تعطیلات اشاره کرد.

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید