انتشار این مقاله


سلامت در صد گام: تغدیه و تندرستی ۱

شماره ویژۀ نشریۀ Science Focus با موضوع صد مورد از اکتشافات مهم در حوزۀ سلامت منتشر گردیده است.

شماره ویژۀ نشریۀ Science Focus با موضوع صد مورد از اکتشافات مهم در حوزۀ سلامت منتشر گردیده است.
این مجموعه از چهار بخش تقریباً ۲۵ موردی تشکیل شده که به صورت خیلی کوتاه به معرفی دستاوردهای مهمی پرداخته که سلامت انسان را در قرن جدید را ارتقا داده است. اولین بخش از این ویژه‌نامه در مورد “تغذیه و تندرستی” است، که در ۵ قسمت جداگانه در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

۱. ورزش هفتگی

برای تناسب اندام لازم‌ نیست خود را با یک برنامه‌ی تمرینی یک ورزشکار المپیک وفق دهید!
یک چهارم جمعیت انگلستان دچار اضافه وزن بوده و از طرفی بیش از سه میلیون نفر مبتلا به دیابت می‌باشند. اما مطابق آنچه که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده بیان دارد تنها ۱۵۰ دقیقه تمرین معمولی ایروبیک (هر فعالیتی که باعث افزایش قابل توجهی در تعداد تنفس و ضربان قلب می‌شود) و دو جلسه تمرین قدرتی در هفته می‌تواند تناسب و قدرت بدنی شما را تضمین کند.

لازم نیست شما از برنامه‌ی Gwen Jorgensen، قهرمان مسابقات سه‌گانه‌ی جهانی آمریکا، و برنامه‌ی ۳۰ ساعتی شنا، دوچرخه‌سواری و دویدن در هفته‌ی وی تقلید کنید. در مقابل، فعالیت‌های ایروبیک می‌تواند شامل پیاده‌روی آرام (در حد ۵ کیلومتر بر ساعت)، دوچرخه سواری با سرعت کمتر از ۱۶ کیلومتر بر ساعت و باغبانی باشد. اینکه شما این ۱۵۰ دقیقه را چطور تقسیم کنید، کاملا بستگی به شخص شما دارد، اما تقسیم آن به ۳۰ دقیقه فعالیت روزانه در هفته می‌تواند دو روز استراحت نیز برای شما در پی داشته باشد.

در مطالعات اخیر در ژورنال Osteoporosis International نیز نشان داده شد که مردان میانسالی که تمرینات مقاومتی داشتند در مقایسه با مردانی که فعالیتی نداشتند، دارای استخوان‌هایی با چگالی ماده‌ی معدنی بالایی بودند.

۲. آیا نمک خطری برای سلامت محسوب می‌شود؟

اگر میزان مصرف نمک بالا باشد، بدن برای رقیق کردن غلظت بالای سدیم آب را در خود نگه می‌دارد که این حفظ آب باعث افزایش حجم خون در جریان خون شده و فشار وارد بر قلب و رگ‌های خونی را افزایش می‌دهد. این فشار می‌تواند با سفت کردن رگ‌های خونی باعث افزایش فشار خون شود، عارضه‌ای که مطابق نتایج مطالعات صورت گرفته در سال ۲۰۰۹ توسط محققان قلب و عروق دانشگاه انگلستان، دو سوم تمام سکته‌ها و نصف تمام بیماری‌های قلبی ناشی از آن است. به گفته‌ی محققان:

کاهش معمول میزان مصرف نمک افراد سراسر جهان باعث بهبود چشمگیر سلامت عمومی خواهد شد.

به پیشنهاد انجمن قلب انگلستان در مصرف نمک، هر فرد بالغی مجاز به مصرف بیش از ۶ گرم نمک (یک قاشق چایخوری) در روز نمی‌باشد. با این وجود، مطابق تخمین سازمان ملی سلامت، میزان واقعی مصرف نمک توسط میانگین جمعیت بزرگسالان انگلستان، ۸.۱ گرم در روز می‌باشد.

برای کنترل مؤثر مصرف نمک خود، جدول غذایی درج شده روی محصولات غذایی رل بررسی کرده و میزان نمک/سدیم محتوی را کنترل نمایید. هر ماده ی غذایی حاوی ۱.۵ گرم نمک (۰.۶ گرم سدیم) یا بیشتر در هر ۱۰۰ گرم، در مرز هشدار است؛ اندازه‌ی مناسب برابر ۰.۳ گرم نمک (معادل ۰.۱ گرم سدیم) یا کمتر از آن در هر ۱۰۰ گرم ماده‌ی غذایی می‌باشد.

۳. ریشه‌ها را دریابید!

زنجبیل به عنوان یک مسکن عضلانی مؤثر به کار می‌رود. مطابق مطالعات منتشر شده در سال ۲۰۱۳ در ژورنال بین المللی Preventive Medicine ورزشکارانی که ۳.۱ گرم زنجبیل در روز مصرف می‌کردند، پس از حملات شدید در تمرینات فیزیکی، کاهش درد عضلانی چشمگیری داشتند.

مطالعات دیگری که بر روی عقاید متعارف تمرکز داشتند، یافتند که زنجبیل تأثیر مثبتی بر روی حالت تهوع دارد. تعدادی از مقالات منتشر شده در ژورنال‌های زنان و زایمان در جهان، نتیجه گرفتند که بیماری در زنان باردار با مصرف کمتر از یک گرم زنجبیل در کمتر از ۴ روز، می‌تواند تسکین یابد.

با این حال مطالعات بیشتری لازم است تا ثابت شود که آیا زنجبیل به اندازه‌ی دارودرمانی در کنترل حالت تهوع هنگام سفر (با ماشین، هواپیما و مخصوصا کشتی) و حالت تهوع پس از عمل جراحی، و همچنین کاهش فشار خون و کاهش التهاب در درمان آرتروز، تأثیر دارد یا نه!

۴. فواید ماهی‌های چرب

تحقیقات مربوط به فواید قلبی عروقی ماهی‌های چرب مثل سالمون، از زمانی شروع شد که محققان با کاهش میزان بیماری‌های قلبی در جوامع Inuit مواجه شدند. اتحادیه‌ی قلب آمریکا پیشنهاد به مصرف حداقل دو پرس ماهی چرب در هفته برای کاهش فشار خون و ساخت چربی در رگ‌ها دارد.
انجمن قلب انگلستان نیز که یک بار پیشنهادی مشابه داشت، این پیشنهاد را در سال ۲۰۱۳ تکرار کرد.

مطالعاتی که در سال ۲۰۱۴ توسط Saint Luke در مرکز قلب آمریکا صورت گرفت، شواهد قانع‌کننده‌ای ارائه می‌دهد که خوردن ماهی غنی از امگا۳ دو بار در هفته، می‌تواند از رشد تومورهای سرطانی که منحر به سرطان‌های سینه، کولون، روده و مری می‌شود، نیز جلوگیری کند. نویسندگان به اهمیت طرز تهیه نیز تأکید می‌ورزند. در مطالعات صورت گرفته در ایتالیا، نشان داده شد افرادی که دو بار در هفته ماهی‌های چرب مصرف می‌کردند، در مقابل تعدادی از سرطان‌ها خطر پایینی داشتند. این ماهی‌ها با روغن زیتون که به طور طبیعی غنی از امگا ۶ می‌باشد، و بدون هیچ گونه سرخ کردنی و افزودن نمک تهیه شده بودند.

۵. جذابیت‌های سمعی بصری

چرا ورزش را متوقف می‌کنیم؟ طبیعت خستگی ناشی از ورزش به طور کامل شناخته نشده است، اما تحقیقی از پروفسور Samuele Marcora از دانشگاه بنگور در ولز، نشان داد این خستگی به دلیل مصرف عضله‌ها نیست. در مقابل، این خستگی یک پروسه‌ی تصمیم گیری بر اساس ادراک تلاش و انگیزه می‌باشد که Marcora آن را خستگی نوع روانشناسی می‌نامد.

خستگی ۱۳ نفر دوچرخه سوار مورد بررسی قرار گرفت. هنگام‌ پدال زدن آن‌ها، صفحه‌ی نمایشگری به طور مداوم عکس‌هایی از چهره‌های غمگین یا خوشحال در ۱۶ میلی‌ثانیه پشت سر هم می‌گرفت. دوچرخه‌سواران دارای چهره‌ی غمگین ۲۲ دقیقه و ۲۲ ثانیه توانستند رکاب بزنند. در مقابل دوچرخه‌سواران شاد سه دقیقه بیشتر از گروه قبلی رکاب زده و خستگی کمتری نیز نشان دادند.

در آزمایشی دیگر، Marcora نشان داد کلمات فعالیتی ناخودآگاه (مثل “برو”) عملکرد دوچرخه‌سوار را تا ۱۷ درصد نسبت به کلمات کم‌انرژی (مثل “بخواب”) بهبود بخشید.
در آینده این پیام‌ها و تصاویر می‌تواند در صفحات نمایشگر موبایل‌ها ترکیب شده تا ورزشکاران را در طول رقابت تشویق نماید.

هانیه مظفری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید