انتشار این مقاله


تصورات غلطی که از داشتن خواب کافی جلوگیری می‌کنند

تحقیقات جدید برخی افسانه‌های شایع درمورد خواب را که از داشتن خواب کافی افراد جلوگیری کرده و در طولانی‌مدت منجر به مشکلات سلامتی می‌شوند را برطرف کرده است.

تحقیقات جدید برخی افسانه‌های شایع درمورد خواب را که از داشتن خواب کافی افراد جلوگیری کرده و در طولانی‌مدت منجر به مشکلات سلامتی می‌شوند را برطرف کرده است.

با توجه به مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، بیش از یک سوم بزرگسالان در آمریکا خواب کافی ندارند. در واقع، حدود ۳۵ درصد از بزرگسالان کمتر از هفت ساعت خواب توصیه شده برای هر شب می‌خوابند. محققان خواب ناکافی را با طیف وسیعی از مشکلات سلامتی همراه می‌دانند. این مشکلات شامل چاقی، دیابت، بیماری‌های قلبی-عروقی و مسائل سلامت روانی هستند.


مقالۀ مرتبط: نقش خواب در سلامت ما چیست؟

تحقیقات جدید نشان می‌دهند که چندین تصور غلط شایع درمورد ایجاد خواب خوب می‌تواند به‌طور قابل توجهی منجر به بحران خواب ناکافی شود. این مطالعه در ژورنال Sleep Health منتشر شده است. محققان بیش از هشت هزار وب‌سایت را برای یافتن شایع‌ترین باورها درمورد خواب بررسی کردند. سپس، تعیین کردند که آیا می‌توانند این باورهای افسانه‌ای را برطرف کنند یا تحقیق علمی پشت آن‌ها وجود دارد. همچنین، دانشمندان چگونگی آسیب این باورها بر سلامت را بررسی کردند.

برطرف کردن افسانه‌های خواب سلامتی را ارتقا می‌دهد

در این مطالعه جدید، محققان سه افسانه شایع درمورد خواب را مشخص کردند:

  • افراد با خواب ۵ ساعت یا کمتر می‌توانند عملکرد خوبی داشته باشند.
  • خر و پف بلند طبیعی است.
  • نوشیدن الکل قبل خواب به خوابیدن کمک می‌کند.

محققان می‌گویند که اولین تصور غلط احتمال بیشتری را برای آسیب به سلامتی فرد در طولانی‌مدت دارد. چرت زدن در طول روز برای جبران خواب ناکافی شب راه حل نیست. در عوض، توصیه می‌شود برنامه منظم خواب داشته باشید.

درباره‌ی مورد دوم، محققان هشدار می‌دهند که خر و پف ممکن است نشانه‌ی آپنه خواب باشد. این شرایطی است که ۱۸ میلیون نفر در آمریکا را تحت تاثیر قرار داده است. این حالت در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به حمله قلبی، سکته مغزی یا افسردگی شود. بنابراین، محققان به مردم تاکید می‌کنند که به خر و پف با صدای بلند بی‌توجهی نکنند. اگرچه قبول دارند که خر و پف ممکن است بی‌ضرر باشد.

در آخر، محققان شواهد علمی را مورد تاکید قرار دادند که بارها نشان داده‌اند که مصرف الکل از داشتن فاز عمیق و آرام‌بخش خواب جلوگیری می‌کند.

خواب بخش مهمی از زندگی است که کارایی، خلق و خوی و سلامت و آسایش کلی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برطرف کردن افسانه‌های مربوط به خواب عادت‌های سالم‌تر خواب را افزایش می‌دهد و این نیز به نوبه‌ی خود سلامتی را بهتر می‌کند.


مقالۀ مرتبط: براساس یافته های جدید کمبود خواب عامل مهمی در منزوی شدن اجتماعی است

خواب برای سلامتی مهم است و نیاز به تلاش بیشتری برای اطلاع‌رسانی به مردم درمورد این موضوع مهم سلامت عمومی وجود دارد. برای مثال، پزشکان با بحث درمورد عادت‌های خواب با بیماران می‌توانند از افزایش خطر بیماری قلبی، چاقی و دیابت توسط افسانه‌هایی درمورد خواب جلوگیری کنند.

همچنین، فقدان خواب کافی می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند و بر تولید هورمون و مقاومت به انسولین تاثیر بگذارد.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید