انتشار این مقاله


آیا رژیم غذایی بدون گلوتن برای افراد سالم هم قابل استفاده است؟

رژیم غذایی بدون گلوتن ممکن است برای برخی از افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر، اختلال عصبی گلوتن آتاکسی، دیابت نوع ۱ و انتروپاتی مرتبط با HIV مفید باشد.

رژیم غذایی بدون گلوتن برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک، حساسیت به گلوتن یا بیماری پوستی درماتیت هرپتی فورمیس توصیه می‌شود. رژیم غذایی بدون گلوتن ممکن است برای برخی از افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر، اختلال عصبی گلوتن آتاکسی، دیابت نوع ۱ و انتروپاتی مرتبط با HIV مفید باشد.

فراتر از این، شواهد کمی وجود دارد که رژیم غذایی بدون گلوتن هر گونه مزایای بهداشتی خاصی را ارائه می‌دهد. با این وجود، رژیم غذایی بدون گلوتن هنوز می‌تواند یک راه سالم برای غذا باشد، بسته به اینکه چه غذای بدون گلوتنی را انتخاب می‌کنید، چه مقدار از آن‌ها را می‌خورید و اینکه آیا انتخاب‌های غذایی دیگر شما سالم هستند یا نه.


مقاله مرتبط: گلوتن بر مغز چه اثراتی دارد؟


 

انتخاب‌ غذاهای بدون گلوتن خوب شامل غذاهایی می‌باشند که به طور طبیعی بدون گلوتن هستند مانند گوشت چربی کم، لبنیات کم چرب، سبزیجات، میوه، غلات کامل بدون گلوتن و چربی‌های سالم.

مهم است که مواد غذایی حاوی گلوتن را با گوشت قرمز بیش‌تر، لبنیات با چربی بالا، سبزیجات نشاسته‌ای، شیرینی و چربی جایگزین نشود، چرا که می‌تواند باعث افزایش مصرف کلسترول، چربی اشباع، سدیم و کالری ناخواسته شود.


مقاله مرتبط: مطالعه جديدى نشان مى دهد مصرف رژيم غذايى فاقد گلوتن براى قلب مضر است!


 

همچنین محتاطانه است که میان وعده‌های بدون گلوتن  و محصولات نانوایی که به صورت تجاری تهیه شده است، محدود شود، که معمولا  کربوهیدرات‌های تصفیه شده، چربی، شکر و نمک بالایی دارند- همانظور که همتایان حاوی گلوتن آن‌ها اینگونه هستند.

مطالعات نشان می‌دهد که کیفیت غذاهای صنعتی بدون گلوتن  از محصولات حاوی گلوتن مشابه متفاوت است. مثلا در کشورهای مختلف، غذاهای بدون گلوتن صنعتی، کمتر از همتایان متعارفشان پروتئین دارند.

در ایالات متحده آمریکا، به نظر می‌رشد که غذاهای بدون گلوتن ، فولات، تیامین، ریبوفلاوین و نیاسین پایین‌تری دارند. این موضوع ممکن است به این دلیل باشد که در این کشور اکثر محصولات گندمی غنی شده با اسید فولیک، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین و آهن هستند، در حالی که معمولاً آردها، غلات و محصولات نانی بدون گلوتن اینگونه نیستند.


مقاله مرتبط: اثر گلوتن بر بیماری سیلیاک و اهمیت واکسینه شدن


 

با این حال، غلات کامل بدون گلوتن مانند گل تاج خروس، کینولا، گندم سیاه، تف، ارزن، ذرت و برنج منبع خوبی از فولات، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین و آهن – و همچنین پروتئین و فیبر هستند.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *