انتشار این مقاله


تصویرسازی ذهنی؛ هم‌اکنون شما بهترینِ خودتان هستید

در این لحظه که زندگی می‌کنید، در بهترین شرایط خودتان قرار دارید.

بعضی از انسان‌ها وقتی به آینده فکر می‌کنند، می‌خواهند تغییر کنند ولی دیگران انتظار چنین تغییراتی را ندارند. چگونه این پیش‌بینی‌ها و تصویرسازی‌ها در لذت بردن از زندگی و شاد زیستن در آینده، تاثیر می‌گذارد؟ بر اساس تحقیقات انجام گرفته در دانشگاه کالیفرنیا، نوع تصویرسازی ذهنی که از ده سال آینده‌ی خود داریم، تاثیر چشمگیری در خوشبختی یا درماندگی ما دارد. این تحقیقات در آوریل سال ۲۰۱۹ در ژورنال Social Psychological and Personality Science چاپ شده است.

محققان بر این باورند افرادی که تصویرسازی ذهنی شفافی از آینده‌ی خود دارند، بیشتر از دیگران به فکر سلامتی و لذت بردن از زندگی‌شان هستند. به گفته‌ی دکتر ژوزف ریف و همکارانش:

کسانی که دیدگاه مثبتی نسبت به آینده داشته و خوشبین هستند؛ مثلا افرادی که تصور می‌کنند در آینده، فردی مهربان و باهوش خواهند شد، در سال‌های بعدی این تصویرسازی ذهنی به واقعیت می‌پیوندد. هر چقدر تصویرسازی مثبتی از خود داشته باشید، ده سال بعد، به همان فرد مورد نظر تبدیل خواهید شد.

دکتر ریف و دکتر جوردی کویدباخ، مطالعه‌ای ده ساله را بر روی افرادی انجام دادند تا تاثیر افکار انسان را بر رضایت از زندگی بسنجند. آنها دریافتند افرادی که تصورات ایده‌آل و یا نامناسبی از خود داشتند، بعد از ده سال، از زندگی‌شان راضی نبودند، اما آنهایی که در زمان حال، بهترینِ خودشان بودند، رضایت بیشتری از زندگی داشتند.

مطالعات محققان بر یک مجموعه‌ی روانشناختی صورت گرفت که ابعاد روانشناسی و خودشناسی را در برمی‌گیرد. هر چه انسان خود را به فردی که در آینده می‌خواهد باشد، نزدیک کند، تصمیمات بهتری در جهت رسیدن به اهدافش می‌گیرد.

وقتی از آینده صحبت می‌کنیم، چه کسای می‌خواهند تغییر کنند و چه کسانی مایلند تا بهترینِ خودشان باقی بمانند؟ کدام اتفاقات در زندگی باعث می‌شود تا طرز فکر خود را نسبت به خودشان تغییر دهند؟ جواب این سوال‌ها به خود فرد بستگی دارد!

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید