انتشار این مقاله


کدام وعده غذایی باعث افزایش هوش کودک می‌شود؟

خوردن صبحانه IQ کودک را ۵ امتیاز افزایش می‌دهد.

تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن صبحانه می‌تواند آی کیو (IQ) افراد را افزایش دهد. کودکانی که تقریبا به طور روزانه صبحانه می‌خورند، در تست‌های آی کیو امتیاز بیشتری کسب می‌کنند.

در این مطالعه کودکانی که صبحانه می‌خورند نسبت به آن‌هایی که نمی‌خوردند، به طور میانگین پنج امتیاز IQ  بیشتری داشتند. صبحانه بعد از یک شب ناشتا سوخت مغز را فراهم می‌کند. تعاملات اجتماعی سر صبحانه نیز به تکامل شناختی کودکان کمک می‌کند.

دوره‌ی کودکی یک دوره‌ی حیاتی است که الگو رژیم غذایی و شیوه زندگی شکل می‌گیرد و این عادت‌ها می‌توانند پیامدهای مهم و بلندمدتی داشته باشند. خوردن صبحانه نیز از این عادت‌ها مستثنی نیست و داشتن صبحانه نامنظم با بسیاری از رفتارهای ناسالم مانند سیگار کشیدن، مصرف مکرر الکل و عدم ورزش همراه است.

بیشتر بخوانید:

این نتایج حاصل مطالعه‌ی ۱۲۶۹ کودک چینی می‌باشد. نتایج نشان دادند که آن‌هایی که صبحانه می‌خوردند در تست‌های شفاهی ۶ امتیاز بالاتر و در همه‌ی تست‌های آی کیو ۵ امتیاز بالاتر کسب می‌کردند.

از آنجا که تغذیه مناسب و کافی در اوایل دوران کودکی با IQ بالاتر در طول دوران کودکی همراه است -که با کاهش اختلالات رفتاری در دوران کودکی، رضایت شغلی و موقعیت اجتماعی-اقتصادی بهتر مرتبط می‌باشد- مصرف صبحانه در نهایت می‌تواند فواید درازمدت سلامت جسمی و روانی  داشته باشد که منجر به کیفیت بهتر زندگی می‌شود.

این یافته‌ها ممکن است فواید تغذیه‌ای و اجتماعی مصرف صبحانه را در کودکان آشکار کند و پیامدهای سلامت عمومی مهم درمورد مصرف صبحانه در مراحل اولیه کودکی داشته باشد.

این مطالعه در ژورنال Early Human Development منتشر شده است.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید