انتشار این مقاله


با ویژگی های افراد باهوش بیشتر آشنا شوید!

تفاوت افراد با IQ بالا و IQ پایین در چیست؟

تحقیقات نشان می‌دهند که افراد باهوش‌تر تمایل دارند که از قوانین پیروی کنند، کمتر تهاجمی و عصبی باشند و بهتر رفتار کنند. همچنین، افرادی که  IQ بالاتری دارند کمتر متقلب بوده و مخفیانه عمل نمی‌کنند.

افراد با IQ پایین‌تر بیشتر احتمال دارد رفتارهای ضد اجتماعی مانند آزار و اذیت دیگران انجام دهند. IQ پسرانی که ضد اجتماعی هستند، به طور میانگین ۱۰ امتیاز کمتر از همسالان اجتماعی‌شان است. این میزان در دختران ۵ امتیاز می‌باشد.

این نتایج حاصل بررسی بیش از هزار فرد جوان در انگلستان می‌باشد. از همه‌ی این افراد تست IQ و رفتارهای خارجی (externalising behaviours) گرفته شده است. از نظر روانشناسان، رفتارهای خارجی به تهاجم فیزیکی، زیر پا گذاشتن قوانین، تقلب و دزدی اشاره دارد.

بیشتر بخوانید:

نتایج نشان می‌دهند که رفتارهای خارجی کمتر با IQ بالاتر مرتبط است. در مقابل، افراد دارای IQ پایین‌تر بیشتر در معرض خطر رفتارهای ضد اجتماعی هستند.

IQ پایین ریسک فاکتوری ثابت برای بروز و تداوم رفتارهای ضد اجتماعی در طول زندگی در مطالعات آینده‌نگر و مقطعی می‌باشد، حتی زمانی که سایر ریسک فاکتورهای مرتبط از نظر آماری کنترل شوند. عوامل ژنتیکی به اندازه‌ی عوامل موقعیتی مهم هستند.

کمبود شناخت ممکن است رفتارهای ضد اجتماعی را افزایش دهد؛ اگر کودکان با IQ پایین قوانین را درک نکنند، بحث درمورد اختلافات قوانین را بسیار دشوار می‌دانند، رفتن به مدرسه را بی‌نتیجه می‌دانند و رد پای همسالان ضد اجتماعی خود را پیش می‌گیرند.

این مطالعه در ژورنال Abnormal Psychology منتشر شده است.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید