انتشار این مقاله


شکلک یا جمله، پردازش برای مغز یکی است!

با استناد به نتایج مطالعات اخیر، تمسخر لازم نیست حتماً کلامی باشد. ایموجی نیز می‌تواند همان مفهوم را به روشنی منتقل کند. ایموجی چشمک‌زن بهتر از یک خروار جملۀ طعنه‌آمیز است. بر اساس گزارشی که ۲۶ام مارس سال جاری در نشست سالانۀ انجمن علوم عصبی شناختی۱ ارائه گردید؛ مغز طعنۀ منتقل‌شده توسط ایموجی را به همان شکل […]

با استناد به نتایج مطالعات اخیر، تمسخر لازم نیست حتماً کلامی باشد. ایموجی نیز می‌تواند همان مفهوم را به روشنی منتقل کند.

ایموجی چشمک‌زن بهتر از یک خروار جملۀ طعنه‌آمیز است. بر اساس گزارشی که ۲۶ام مارس سال جاری در نشست سالانۀ انجمن علوم عصبی شناختی۱ ارائه گردید؛ مغز طعنۀ منتقل‌شده توسط ایموجی را به همان شکل جمله‌وار پردازش می‌کند.

Wink Wink فعالیت مغز در پاسخ به طعنۀ شفاهی مشابه پاسخی است که در پی خواندن جملۀ منتهی به ایموجی چشمک‌زن صادر می‌شود. امتیاز تصویر: VECTOR_BROTHERS/SHUTTERSTOCK

در این مطالعه، پژوهشگران فعالیت الکتریکی مغز گروهی از دانشجویان را در حین خواندن تعدادی جمله که به ایموجی‌های خاصی ختم می‌شد، ثبت نمودند. برای مثال جملۀ “عجب آدمیه ها” به تعدادی ایموجی مختلف ختم می‌شد، مانند:

  • چهرۀ اخمو ☹️ که هماهنگ با مفهوم جمله است.
  • چهرۀ خندان ? که عکس مفهوم جمله را می‌رساند.
  • و چهرۀ چشمک‌زن ? که طعنه‌آمیز است.

شرکت‌کنندگان در ادامه روی صحت‌و‌سقم جمله تمرکز کردند، آیا طرف واقعاً عجب آدمی است؟!

بنجامین وایس‌من۲، زبان‌شناس، از دانشگاه ایلی‌نوی۳ توضیح می‌دهد:

تعدادی از آزمودنی‌ها جمله را تحت‌اللفظی معنا می‌کنند. ولی افرادی که اعتقاد داشتند ایموجی موجود در انتهای جمله برداشت‌شان از جمله را تحت تأثیر قرار می‌دهد، نسبت به ایموجی‌‌های مختلف – خصوصاً چشمک‌زن –  فعالیت مغزی متفاوتی نشان دادند. ۲۰۰ میلی‌ثانیه پس از خواندن جملات منتهی به ایموجی چشمک‌زن، نیزه‌ای۴ در فعالیت الکتریکی مغز مشاهده شد. دومین نیزه هم ۴۰۰ ثانیه پس از اولی ثبت شد. الگوی الکتریکی مشابهی در مطالعات پیشین نیز گزارش شده بود. برای مثال در یکی از این مطالعات، آزمودنی‌ها به جملاتی گوش می‌دادند که زیر و بمی صدای گوینده حالت طعنه‌آمیزی را به جمله القا می‌کرد، صرف نظر از معنای تحت‌اللفظی آن. قلۀ ثبت‌شده در ۶۰۰ میلی‌ثانیه مربوط به فرآیند ارزیابی مجدد۵ است؛ یعنی فرد جمله را به طریقی می‌خواند (نیزۀ اول)، سپس ایموجی را دیده و پیام جمله متناسب با حالت چهرۀ ایموجی در ذهنش به‌روزرسانی می‌شود (نیزۀ دوم).

نتایج این مطالعه اثبات می‌کند که ایموجی‌ها صرفاً اجزای تزئینی جمله نیستند. این شکلک‌های کوچک بار معنایی عظیمی را منتقل می‌کنند.


پیوست
۱. Cognitive Neuroscience Society
۲. Benjamin Weissman
۳. University of Illinois
۴. Spike
۵. Reassessment


میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید