انتشار این مقاله


حس ناخوشایند شکلک لبخند!

مطالعات نشان می‌دهد استفاده‌ی این Emoji در ایمیل باعث می‌شود شما ناخوشایند به نظر بیایید.

مطالعات نشان می‌دهد استفاده‌ی این Emoji در ایمیل باعث می‌شود شما ناخوشایند به نظر بیایید. استفاده از یک شکلک زیبا ممکن است یک راه عالی برای داشتن ظاهری دوستانه در ایمیل های کاری باشد، اما با توجه به یک مطالعه جدید، “:)” در پایان درخواست شما بیشتر یک تأثیر منفی دارد تا مثبت.

تحقیقات منتشر شده در مجله علوم اجتماعی روان‌شناختی و شخصیتی نشان داد که ارسال یک شکلک خنده در یک پیام کاری، کارایی برای درک آن را کاهش می‌دهد. همچنین مسلما در وهله‌ی اول دلیل بزرگ برای استفاده از این شکلک برای برخورد گرم یا دوستانه است که این کار را نمی‌کند.

نتایج به دست‌آمده باعث روشن شدن تاثیر و محبوبیت شما در محل کار است. این‌طور نیست که فقط طرز بیان دیجیتال شما در مکاتبات کاریتان تاثیر داشته باشد اما نویسندگان این مطالعه معتقدند که این موضوع می‌تواند بر روی اینکه آیا افراد به اطلاعات شما اعتماد دارند یا نه تاثیر بگذارد، یا حتی باعث بروز تعصبات جنسیتی اندکی شود.

این مطالعه چگونه انجام شده است؟

نویسندگان مطالعه چندین آزمایش را با بیش از ۵۰۰ شرکت کننده در ۲۹ کشور انجام دادند تا نتیجه گیری خود را به دست آورند.

در اولین آزمایش، شرکت‌کنندگان یک ایمیل کاری از فرستنده ای ناشناخته دریافت کردند. برخی از شرکت کنندگان ایمیلی را خواندند که حاوی ایموجی خنده بود اما مال بقیه اینطور نبود، اما پیام کلی در هر دو یکسان بود. سپس از داوطلبان خواستند پرسش‌نامه را از نظر برخورد گرم و شایستگی فرستنده فقط براساس محتویات پیام تنظیم کنند. هم چنین از آنها خواسته شد که به آن پیام پاسخ دهند.

نتایج بدست آمده نشان می‌دهد که در مقایسه با لبخند IRL (که نویسندگان تصور افزایش گرایش و شایستگی را می‌دادند)، ایمیل‌هایی با ایموجی صورت لبخند از نظر درک شدن به گرمی‌ و شایستگی، برعکس نتیجه دادند. نتایج همچنین نشان داد زمانی که فرستنده از لبخند استفاده می‌کند‌، شرکت کنندگان کمتر مایل به اشتراک اطلاعات در پاسخ خود بودند.

در آزمایش بعدی، به جای شکلک‌ها در ایمیل از چهره‌های عادی استفاده کردند. بنابراین نویسندگان می‌توانستند این نظریه را آزمایش کنند که فردی که لبخند می‌زند می‌تواند بر روی صلاحیت و دوستی یا گرمای نوشته تاثیر گذارد یا خیر. به شرکت‌کنندگان در این مطالعه یک عکس از یک فرد که لبخند می‌زند و یک فرد خنثی نشان دادند. همچنین به آن‌ها یک ایمیل کاری نشان دادند که دارای یک شکلک خنده بود.

شرکت‌کنندگانی که به عکس‌های فرستندگان ایمیلی که لبخند می‌زنند نگاه کردند، به عنوان دوستانه‌تر و با صلاحیت‌تر بودن، نسبت به آنهایی که عکس خنثی داشتند، امتیاز دادند. با این حال، هنگامی‌که شرکت‌کنندگان یک ایمیل کاری رسمی را که حاوی یک ایموجی یا شکلک بود، می‌خواندند، بدون توجه به اینکه فرستنده چگونه است از او به عنوان فردی با صلاحیت کم یاد می‌کردند.

ادراک همه چیز است

نویسندگان این تحقیق همچنین به بررسی جنسیت پرداختند. وقتی جنسیت فرستنده ناشناخته بود، محققان تشخیص دادند، شرکت‌کنندگان با دیدن شکلک تصور می‌کنند فرستنده یک خانم است.

به عنوان یک نکته جالب توجه، یافته‌های جنسیتی در این مطالعه، نشان می‌دهد که ۲۲ زن را هر روز در محل کار زیر نظر گرفتند: یک مطالعه اخیر منتشر شده در مجله مدیریت منابع انسانی نشان می‌دهد که زنان باید در محیط کار تاثیرگذار باشند، آن‌ها باید از لحاظ نظری دوست داشتنی باشند، یک راه برای انجام این کار از طریق مثلا استفاده از یک شکلک در تحویل ایمیل است. اما، همانطور که مطالعه جدید نشان می‌دهد، این نیز می‌تواند نتیجه معکوس بدهد (توجه کنید که محققان این پدیده خاص را در این آزمایش مطالعه نکرده‌اند).

“در نهایت، نتایج نشان می‌دهد که همه کارکنان ممکن است بخواهند در مورد استفاده از ایموجی‌ها در هنگام مکاتبات رسمی‌ بیشتر بدانند،” نویسنده Ella Glikson، یکی از اعضای پست دکتری دانشگاه بن گوریون Negev در اسرائیل می‌گوید.

Glikson در این باره اظهار داشت:

مردم تمایل دارند که یک شکلک خنده به عنوان یک لبخند مجازی استفاده کنند، اما یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که در موارد کاری، حداقل تا آنجا که از «برخورد» اولیه معلوم است، این فرض نادرست است، در حال حاضر، یک شکلک تنها زمانی می‌تواند جایگزین یک لبخند شود که فرد مورد نظر را بشناسیم، در تعاملات اولیه بهتر است از استفاده از شکلک‌ها در هر سن یا جنسیتی صرف نظر کنیم.

نگین فرونچی


نمایش دیدگاه ها (2)
  1. در موارد غیر کاری خیلی مفید بوده بعضی از سوتفاهمات و‌مشکلات و ناراحتی ها رو برطرف کرده بنده بارها تجربه کرده ام ولی این را بگویم بدترین حالت صحبت نوشتاره چه نامه ای چه اینترنتی البته صحبت تلفنی هم هست اصولا نمیدونم چه جوریه به کلمات زبان ما ربط داره محاوره و گفتگوی رو در رو هم مشکلات بوجود میاره در پیامک شما اصلا نمی تونید حالت و لحنتون و مفهومی رو که میخواهید برسونید بیان کنید و یه مو قع مثبتید ولی منفی برداشت میشه خلاصه گفتم سعی می کنم و سعی کنید پیامکی و حتی تلفنی تو گرداب یک مکالمه احساسی حتی کاری نیفتید بهترین حالت رودرروییست بنده خیلی اذیت شدم تو پیامک حتی تلفن که کارم بود اذیتم کردن کار به جاهای باریک کشید . اینو با سابقه بیست سی ساله عرض کردم خدمتتون.

  2. تو بیزنس و تجارت هم مشکلی و سو تفاهمی پیش اومده با شکلک لبخند و محبت و گل بر طرف کردیم هم اونا هم ما . همینطوری نفرستادیم و نمی فرستیم کارمون انجام میشد کار اونا انجام میشد میفرستادیم تشکر می کردیم و این حس خوب و خوشایندی رو ایجاد می کرد محبتمون بیشتر می شد اگر ناراحتیی بود بر طرف میشد . باید فن فرستادن شکلک‌، نوعش ، کلا روانشناسی اجتماعیش و جامعه شناسیشو بلد باشی. البته بعضی وقتها ممکنه نتونی تشخیص بدی بفرستی یا نه و چی بفرستی اون موقع نفرست. میدونید بعضی اقدامها به تجربه هم نیازمنده ما از زمان یاهو مسنجر بودیم بازم احتیاج به علم و‌کسب تجربه داربم. ?

دیدگاهتان را بنویسید