انتشار این مقاله


چگونه مرطوب‌کننده‌ای مناسب پیدا کنیم؟

خرید مرطوب‌کننده‌ی مناسب می‌تواند بسیار گیج‌کننده باشد؛ طیف بسیار گسترده ای از این محصولات در داروخانه‌ها و طیف گسترده‌تری در فروشگاه‌های لوازم آرایشی‌ و بهداشتی موجود است. انواع مختلفی کرم، لوسیون، محلول، برخی دارای SPF و برخی دیگر حاوی لایه‌بردار وجود دارند که انتخاب کردن را دشوار می‌کنند؛ اما درصورتی که پوستتان را بشناسید، این […]

خرید مرطوب‌کننده‌ی مناسب می‌تواند بسیار گیج‌کننده باشد؛ طیف بسیار گسترده ای از این محصولات در داروخانه‌ها و طیف گسترده‌تری در فروشگاه‌های لوازم آرایشی‌ و بهداشتی موجود است. انواع مختلفی کرم، لوسیون، محلول، برخی دارای SPF و برخی دیگر حاوی لایه‌بردار وجود دارند که انتخاب کردن را دشوار می‌کنند؛ اما درصورتی که پوستتان را بشناسید، این کار می‌تواند بسیار آسان‌تر شود.

مرطوب‌کننده‌ها چگونه عمل می‌کنند؟

مرطوب‌کننده‌ها و پاک‌کننده ها از مهم‌ترین محصولات مراقبت از پوست هستند. یک مرطوب‌کننده، رطوبت را از لایه‌های درونی پوست بیرون کشیده و به لایه‌ی خارجی وارد کرده، سپس آن را در این لایه، حفظ می‌کند.
ترکیبات اصلی مرطوب‌کننده‌ها عبارت‌اند از وازلین، روغن‌های معدنی، لانولین، دی-متیکون، گلیسیرین، پروپیل گلیکول، پروتئین‌‌ها و ویتامین‌ها. تعدادی از این محصولات حاوی ماده‌ای به نام آلفا-هیدروکسی اسید یا AHA می‌باشند که خاصیت لایه‌برداری دارد. این نوع مرطوب‌کننده‌ها برای پوست‌های بسیار خشک مناسب‌اند.


مقاله‌ی مرتبط: شش محصول ضروری برای مراقبت از پوست


نکاتی که در انتخاب مرطوب‌کننده باید مدنظر قرار دهید:

در قسمت ترکیبات، به ۵ مورد اول دقت کنید؛ یک مرطوب‌کننده‌ باید حاوی لانولین، وازلین و گلیسیرین باشد.

مرطوب‌کننده‌های دارایSPF را انتخاب کنید؛ محافظت از پوست در برابر تابش مضر نورخورشید، یکی از مهم‌ترین اقدامات برای حفظ طراوت و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف است. بهتر است SPF این محصول حداقل ۳۰ باشد.

از مرطوب‌کننده‌های مناسب نوع پوستتان استفاده کنید؛ اگر پوست صورتتان حساس و نازک‌تر از سایر قسمت‌های بدنتان است، از مرطوب‌کننده‌ای متفاوت برای جلوگیری از خشکی و چروک‌شدن آن استفاده کنید.
هم‌چنین پوست‌های چرب باید از مرطوب‌کننده‌های فاقد روغن و ملایم‌تری نسبت به پوستهای حساس یا خشک استفاده کنند.
اگر پوست شما حساس است بهتر است از مرطوب‌کننده‌هایی استفاده کنید که حساسیت‌زا نبودن یا Hypoallergenic را ذکر کرده‌باشند.
از مرطوب‌کننده‌های حاوی رتینول پیش از خواب استفاده کنید؛ رتینول یا ویتامین A باعث افزایش سرعت بهبود آسیب‌های پوست و حمایت از بافت اپی‌تلیوم آن می‌شود. البته باید با احتیاط مصرف شود چراکه مقادیر بالای آن می‌تواند باعث التهاب، قرمزشدن و خشکی پوست شود.


مقاله‌ی مرتبط: باورهای نادرست در مراقبت از پوست


چه زمان از مرطوب‌کننده‌ها استفاده کنیم؟

مرطوب‌کننده‌ها باید روی پوست کاملا تمیز و خشک استفاده شوند چرا که آب و سایر مواد می‌توانند مانند سدی در برابر جذب آن‌ها عمل کنند. به عقیده‌ی بسیاری از پزشکان نیز، بهترین زمان مصرف این مواد، پس از حمام است. هم‌چنین افرادی که از خشکی شدید پوست رنج می‌برند، بهتر است روزانه حداقل دوبار از مرطوب‌کننده استفاده کنند.


منابع

  • everydayhealth
  • sharecare
  • draxe
فاطمه طهماسبی