برای رسیدن به یک هدف، به دونوع انگیزه نیاز است.
تحقیقات جدید نشان میدهند که افراد راههای متفاوتی برای حفظ انگیزه، بسته به هدفشان را اتخاذ میکنند. در ابتدا، با امید و آرزوهای دستیابی به هدفشان این امر را انجام میدهند. برای مثال، شخصی که هدفش از دست دادن وزن است، در آغاز کار، خود را در لباسهای تصور میکند که هموراه آرزوی پوشیدنشان را دارد. این امر در روانشناسی، انگیزهی ارتقا ۱ نام دارد.
پژوهشگران این مجموعه، دکتر اُلیا بولارد ۲ و دکتر رانجش وی. مانچندا ۳ توضیح میدهند:
انگیزهی ارتقا به مردم شهامت تمرکزکردن روی امید و آرزو را میدهد. این امر همچنین به افراد این امکان را میدهد که هدف خود را همانند دستآورد مثبتی ببینند و درنتیجه، تمایل برای رسیدن به هدف دلخواه، سبب به وجود آمدن نوعی اشتیاق با محور دستیابی میشود.
با اینحال، هر چقدر که به هدف نزدیکتر میشوند، حالت تدافعی در آنان افزایش مییابد؛ از دید روانشناختی، تمرکز افراد روی مزایای هدف کمتر و کمتر شده و عمدهی انرژی فرد بر خظا نکردن متمرکز میشود. این حالت، انگیزهی جلوگیری ۴ نام دارد.
پژوهشگران ادامه میدهند:
انگیزهی جلوگیری افراد را وادار میسازد که بر مسئولیتها و وظایف خود متمرکز شوند و برای رسیدن به هدفشان، از جنبهی جلوگیر ی از نتیجهی منفی بنگرند. این امر همچنین این امکان را به افراد میدهد که در رسیدن به اهداف خود، استراتژیهای پیشگیری را اتخاذ کنند.
مقالهی مرتبط: هفت عادت بد که مانع از موفقیت شما میشوند
در حین انجام پنج آزمایش، محققان دریافتند که افراد با نزدیکتر شدن به هدفشان، انگیزهی ارتقا را به انگیزهی جلوگیری تبدیل میکنند. با این رویکرد، درصورتی که اخیراً هدفی را برای خود برگزیدهاید و در ابتدای راه قرار دارید، محققان توصیهای برای شما دارند:
روی چگونگی تغییر زندگی و رسیدن به اهداف خود و سطح رضایتتان تمرکز کنید و استراتژیهایی که به شما امکان نزدیک شدن به هدفتان را میدهد با دقت برگزینید.
مقالهی مرتبط: چگونه عادتهای خوب را ماندگار کنیم؟
با نزدیکشدن به هدفتان:
روی وظایف خود در زندگی متمرکز شوید و اینکه چگونه دستیابی به این هدف موجب میشود احساس کنید وظایف خود را به نحو احسن انجام میدهید.
نتایج این تحقیقات در مجلهی Consumer Psychology منتشر شدهاند.
پینوشت
۱ promotion motivation
۲ Olya Bullard
۳ Rajesh V. Manchanda
۴ prevention motivation