انتشار این مقاله


دست کودکان منبعی برای انتقال نیکوتین!

کودکان می‌توانند میزان قابل توجهی نیکوتین را فقط با تماس دستشان با سطوحی که دود روی آن‌ها رسوب کرده‌است، دریافت کنند. مطالعه اخیر روی ۲۵ کودک انجام شده‍‌است که توسط مطالعه‌ای در ابعاد بزرگ‌تر که شامل ۷۰۰ کودک می‌شود، دنبال خواهد شد. یافته‌های کلیدی حاصل از این مطالعه مقدماتی که در نشریه کنترل دخانیات به […]

کودکان می‌توانند میزان قابل توجهی نیکوتین را فقط با تماس دستشان با سطوحی که دود روی آن‌ها رسوب کرده‌است، دریافت کنند.

مطالعه اخیر روی ۲۵ کودک انجام شده‍‌است که توسط مطالعه‌ای در ابعاد بزرگ‌تر که شامل ۷۰۰ کودک می‌شود، دنبال خواهد شد.

یافته‌های کلیدی حاصل از این مطالعه مقدماتی که در نشریه کنترل دخانیات به چاپ رسیده‌ وتوسط مرکز پزشکی در بیمارستان کودکان سینسیناتی و دانشگاه سن دیگو انجام شده‌است؛ برای اولین بار نشان می‌دهد که دست کودکان حتی زمانی که پدر و مادر در کنار آن‌ها در حال سیگار کشیدن نیستند، حاوی مقدار زیادی نیکوتین است.

Melinda Mahabee-Gittens می‌گوید:

“پدر و مادر ممکن است فکر کنند سیگار نکشیدن در اطراف کودکشان کافی است؛ اما، یافته‌های اخیر تاکید می‌کنند که تنها راه محافظت از کودکان در برابر دود سیگار ترک سیگار و ممنوعیت کشیدن آن در خانه است.

محققان دریافتند که میزان نیکوتین در دست کودکان با میزان مضرات ناشی از متابولیسم کوتینین در بزاق کودکان، ارتباط دارد. با توجه به گزارش مراکزکنترل بیماری در ایالات متحده، قرار گرفتن در معرض این آلاینده‌ها باعث مشکلات بسیاری در سلامتی کودکان و نوزادان می‌شود که این مشکلات اغلب شامل عفونت‌های تنفسی، عفونت گوش، حملات شدید آسم و… می‌شود.

اورژانس از آوریل تا سپتامبر ۲۰۱۶ با رضایت والیدین این کودکان، آن‌ها را از جهت ابتلا به بیماری‌های مربوط به قرار گرفتن در معرض دود سیگار دیگران (آبریزش بینی، تنگی نفس و…) تحت نظر گرفت.

میانگین سن کودکان در این بررسی ۵ سال بود وهمه‌ی آن‌ها پدر و مادر سیگاری داشتند. محققان با استفاده از یک دستمال مرطوب ویژه برای برداشتن نیکوتین از دست کودکان استفاه می‌کردند و از هوای محیط و بزاق کودک نیز نمونه برداری می‌کردند.

نتیجه وجود نیکوتین در سطح دست همه بچه‌ها بود.

نیکوتین، از دست تا دهان کودکان

گرد و غبار خانه و سطوح منابع مهمی  برای قرار گرفتن در معرض آفت کش‌ها و دیگر مواد سمی هستند.

Mahabee-Gittens و همکارانش با توجه به رفتارهای وابسته به سن در کودکان، اظهار می‌کنند که بچه‌ها در سنسن کودکی، دستشان در دهانشان قرار می‌دهند.

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که دود سیگار در گرد و غبار روی سطوح خانه مثل لباس، اسباب بازی و…. تجمع پیدا می‌کند و با لمس توسط کودک به دست او و سپس از دست به دهان کودک انتقال می‌یابد.

بنابراین لازم است اقدامات پیشگیرانه‌ای برای محافظت بهتر کودکان از توتون و تنباکو انجام شود.

فاطمه مجاب


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید