انتشار این مقاله


۱۳ راه برای خلاص شدن از کم‌رویی!

گام اول غلبه بر کم‌رویی را با ۱۳ روشی که در این مقاله معرفی می‌کنیم، بردارید.

مطمئناً کسانی که تجربۀ کم‌رویی را نداشته‌اند، هیچ ایده‌ای از ناتوان‌‌کننده بودن آن – به‌خصوص در شرایط حرفه‌ای – ندارند.اگر کم‌رویی را به‌عنوان مانعی در سر راه خود می‎بینید، لازم است که مقابله با آن را یاد گرفته و اعتماد به نفس خود را بیشتر کنید.

حقیقتاً بسیاری از افراد کم‌رویی را مانعی در برابر خود می‌بینند؛ چراکه در نتیجۀ کم‌رویی عده‌ای از موقعیت‌های احتماعی و صحبت کردن در جمع اجتناب می‌ورزند و در عده‌ای دیگر، کم‌رویی موجب تحمیل فشار مزمن می‌شود.

شما نیز چنین شرایطی را تجربه می‌کنید؟ بهتر است بدانید که تنها نیستید؛ ۴ نفر از هر ۱۰ نفر خود را خجالتی می‌دانند. اما خبر خوب اینجاست که کم‌رویی اصلاح ‌پذیر است. با صرف زمان و تلاش کافی و تمایل به تغییر، می‌توان بر کم‌رویی غلبه کرد.

اگر کم‌رویی شما شدید است، ممکن است به کمک یک درمان‌گر یا مشاور احتیاج داشته باشید، هرچند که بیشتر افراد به‌تنهایی از پس این کار بر می‌آیند.

گام اول غلبه بر کم‌رویی را با ۱۳ روشی که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم، بردارید:

۱.اظهار کم‌رویی نکنید.

نیازی به جار زدن نیست! نزدیکان شما از این امر اطلاع دارند و دیگران نیز ممکن هیچ‌وقت فرصت پی بردن به این نکته را پیدا نکنند. کم‌رویی شما به اندازه‌ای که فکر می‌کنید، آشکار نیست.

۲. سخت نگیرید.

اگر دیگران کم‌رویی شما را به رویتان می‌آورند، لحن خود را خودمانی نگه دارید. اگر کم‌رویی شما موضوع بحثی شد، بی‌دغدغه و با روی خوش در مورد آن صحبت کنید.

۳. لحن خود را تغییر دهید.

اگر در شرایط ناراحتی، چهره‌تان سرخ می‌شود، آن را معادل خجالتی بودن در نظر نگیرید؛ “من همیشه زود سرخ می‌شوم”

۴. از برچسب زدن خود خودداری کنید.

خجالتی بودن یا سایر موارد مشایه را به نسبت ندهید. اجازه دهید تا به‌عنوان یک شخص منحصر به فرد شناخته شوید؛ نه صرفاً با یک صفت ساده.

۵. دست از خودتخریبی بردارید.

گاهاً بدترین دشمن ما، خود ما هستیم. اجازه ندهید منتقد درونی‌تان شما را ناامید کند.

۶. نقاط قوت خود را بشناسید.

لیستی از تمام ویژگی‌های مثبت خود – در صورت نیاز، با کمک دوستان و اعضای خانواده ‏- تهیّه کنید و در مواقعی احساس سستی می‌کنید، به مطالعۀ آن بپردازید.

۷. روابط خود را با دقت انتخاب کنید.

افراد خجالتی تمایل به دوستی‌های کم‌تر اما عمیق‌تر دارند؛ در نتیج انتخاب دوست و شریک در زندگی آن‌ها مهم‌تر است. زمان خود را با افراد مسئولیت‌پذیر، صمیمی و دلگرم‌کننده تقسیم کنید.

۸. از افراد قلدر و طعنه‌زن دوری کنید.

همیشه عده‌ای وجود دارند که حاضرند برای یک سوژۀ خندۀ ساده، بیانی بی‌رحم یا طعنه‌آمیز داسته باشد؛ کسانی که اشراف کاملی بر مناسب بودن سخن و موقعیت ندارند، یا اهمیتی به ناراحتی سایر افراد نمی‌دهند. سعی کنید فاصله‌ای ایمن از این افراد حفظ کنید.

۹. با دقت تماشا کنید.

بسیاری از ما به خود سخت می‌گیریم. در راه اصلاح این مشکل، بهتر است بیشتر به دیگران نگاه کنید. در پایان به این نتیجه خواهید رسید که سایر افراد نیز به شیوۀ خود از این سستی و تزلزل رنج می‌برند و تنها نیستید.

۱۰. به یاد داشته باشید یک لحظۀ بد به معنای یک روز بد نیست.

به خصوص زمانی که وقت زیادی را صرف تفکر در ذهن خود می‌کنید – مانند بیشتر افراد خجالتی – تحریف وقایع و تجارب کار بسیار آسانی است؛ این که فکر کنید کم‌رویی شما باعث خراب شدن کامل یک رویداد مهم شده است، در حالی که شاید در عمل این اتفاق فقط به نظر شما مهم آمده باشد.

۱۱. تصورات خود را مهار کنید.

افراد خجالتی گاهاً احساس رد شدن یا مخالفت را – حتی زمانی که وجود ندازد – حس می‌کنند. محتملاً دیگران بیشتر از خودتان به شما ارزش و اعتبار قائلند.

۱۲. با ترس‌های خود روبه‌رو شوید.

بعضی اوقات بهترین راه مقابله با چیزی که شما را می‌ترساند، روبه‌رو شدن با آن است. اگر از کاری می‌ترسید، با آن روبه‌رو شده و به انجام آن بپردازید.

۱۳. دغدغه‌های خود را نام ببرید.

لیستی از تمام وحشت‌ها و نگرانی‌های خود تهیه کنید و با تدوین برنامه‌ای مناسب در جهت حذف آن‌ها، به جلو گام بردارید.

کم‌رویی، نمی‌تواند مانع پیشرفت شما شود. این راهکارها را دنبال و در زندگی روزمره از آن‌ها استفاده کنید. در حقیقت، موارد مذکور برای همۀ افراد – فارغ از کم‌رو بودن یا نبودن – تکنیک‌های مناسبی هستند.

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید