انتشار این مقاله


آیا باید تخم‌مرغ را در یخچال نگهداری کرد؟

اگر شما در آمریکا،استرالیا و یا ژاپن زندگی می‌کنید، احتمالا این سوال به نظر شما سوال مسخره‌ و واضحی است و شما فکر می‌کنید که باید آن‌ها را در یخچال نگه‌داری کنید ولی آیا نگه‌داری تخم‌مرغ در هوای آزاد  خطرناک است؟ برخلاف کشور‌های نامبرده شده در مابقی کشور‌ها این سوال، یکی از سوالات چالش‌برانگیز است. […]

اگر شما در آمریکا،استرالیا و یا ژاپن زندگی می‌کنید، احتمالا این سوال به نظر شما سوال مسخره‌ و واضحی است و شما فکر می‌کنید که باید آن‌ها را در یخچال نگه‌داری کنید ولی آیا نگه‌داری تخم‌مرغ در هوای آزاد  خطرناک است؟ برخلاف کشور‌های نامبرده شده در مابقی کشور‌ها این سوال، یکی از سوالات چالش‌برانگیز است. سوالاتی مانند چرا باید تخم‌مرغ را در یخچال نگه‌داری کنیم در حالی که همین‌طور که در هوای اتاق هستند و مشکلی هم ندارند؟

در این‌جا نکته‌ای که همه به آن باور دارند را بیان می‌کنیم: باکتری انتریتیدیس سالمونلا یکی از خطرناک‌ترین باکتری‌ها برای سلامتی انسان هستند که می‌توانند تخمدان مرغ‌ها را نیز آلوده کنند و علاوه بر این تخم‌مرغ‌ها را نیز آلوده کنند قبل از این که تخم‌گذاری صورت بگیرد. تخم‌مرغ‌های شکسته یا متخلخل نیز می‌تواند آلوده شوند در زمانی که پروسه‌های صنعتی بر روی آنها در حال انجام است. طبق سازمان غذا و دارو ایالات متحده، سالمونلا دلیل شماره ۱ بیماری‌های انتقال یافته به طریق مواد غذایی است که در آمریکا در حدود ۱۴۲,۰۰۰ بیماری در سال را منجر می‌شود.(منبع:FDA)

اما از آنجایی که راهی برای این که بگوییم آیا تخم‌مرغ آلوده شده است یا نه وجود ندارد، بنابراین در برخی از کشور‌ها، تولیدکنندگان تخم‌مرغ موظف به انجام پروسه‌های حفاظتی بر روی تمامی تخم‌مرغ‌ها هستند بر علیه سالمونلا. در آمریکا، استرالیا و ژاپن باید تخم‌مرغ‌ها با آب گرم و صابونی سریعا شسته شوند و سپس در یخچال قرار بگیرند برای باقی‌مانده زمانی که بر روی قفسه باقی می‌مانند. اما در بسیاری دیگر از کشور‌ها تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان  تخم‌مرغ‌ها را نمی‌شویند و آن‌ها را در یخچال نگه‌داری نمی‌کنند.

در نگاه اول به نظر می‌رسد این پروسه یک سری مزایا خوبی دارد و می‌تواند بیماری را از بین ببرد. اما در حقیقت هر دو شیوه‌ی عملکرد در نهایت یک نتیجه را بدست می‌آورند.

شستن تخم‌مرغ‌ها باکتری‌ها را از بین می‌ببرد اما با انجام این کار پوسته تخم‌مرغ که لایه‌ی مومی بر روی آن وجود دارد نیز از بین می‌رود و تخم‌مرغ دیگر بدون دفاع در مقابل میکروارگانیسم‌ها باقی می‌ماند. بنابراین بعد از شستن می‌بایست آن را سریعا فریز کرده و یا در یخچال قرار دهیم تا بتوانیم از آن دفاع کنیم. اما در کشور‌هایی که تخم‌مرغ‌ها را نمی‌شویند، آنها به جای اجرا عملیات بر روی تخم‌مرغ، مرغ‌ها را واکسینه می‌کنند و از آلوده شدن مرغ‌ها جلوگیری می‌کنند و سپس به صورت طبیعی تخم‌مرغ‌ها را به بازار عرضه می‌کنند بدون این که شستن یا در یخچال نگه‌داشتنی در کار باشد. هر دوی این روش‌های نشان داده شده است که نتیجه امنی و مناسبی می‌دهند ولی نکته‌ای که وجود دارد در کشور‌های فقیر نگه‌داری در یخچال یک عمل گران‌قیمت است هم برای مصرف‌کننده و هم برای تولید‌کننده.

حال، آیا باید تخم‌مرغ‌ها را در یخچال نگه‌داری کنیم؟ این بستگی دارد که شما در چه کشوری زندگی می‌کنید و از چه کسی تخم‌مرغ تهیه می‌کنید. اگر شما تخم‌مرغی که عملیات بر روی آن انجام شده است خریداری کرده‌اید باید آن را در یخچال نگه‌داری کنید ولی اگر تخم‌مرغ طبیعی خریده‌اید نیازی به نگه‌داری در یخچال نیست همان‌گونه که در بسیاری از کشور‌ها در دمای اتاق تخم‌مرغ‌ها را نگه‌داری می‌کنند.

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید