انتشار این مقاله


نمک ممکن است در دراز مدت شما را تشنه نکند!

بدیهی است هنگامی که غذای شوری می خورید، احساس تشنگی می کنید و یه دنبال آب یا هر نوشیدنی دیگر برای رفع تشنگی خود هستید. اما مطالعه ای جدید نشان داده است که در دراز مدت به طرز شگفت آوری این گونه نیست. ‌‌‌‌ این پژوهش که در مجله تحقیقات بالینی  منتشر شده است، توسط مرکز […]

بدیهی است هنگامی که غذای شوری می خورید، احساس تشنگی می کنید و یه دنبال آب یا هر نوشیدنی دیگر برای رفع تشنگی خود هستید. اما مطالعه ای جدید نشان داده است که در دراز مدت به طرز شگفت آوری این گونه نیست. ‌‌‌‌

این پژوهش که در مجله تحقیقات بالینی  منتشر شده است، توسط مرکز پزشکی مولکولی ماکس دلبروک برلین در آلمان و دیگر سازمان ها انجام گرفته است. آنها ۱۰ مرد را که در دو پرواز شبیه سازی شده به مریخ بر روی زمین، یکی به مدت ۱۰۵ روز و دیگری در ۲۰۵ روز انجام شده بود، مورد مطالعه قرار دادند. در طی یک دوره چند هفته ای، به آنها رژیم های غذایی با محتوای نمک مختلف داده شد.

اهمیت این پژوهش برای ماموریت های مریخ است چراکه در ماموریت های فضایی طولانی مدت، رژیم غذایی فضانوردان باید به شدت کنترل شود و بنابراین، این مهم است که اثرات نمک بر بدن انسان بررسی شود.

پیش از این تصور می شد که مصرف نمک می تواند با افزایش مقدار تولید ادرار در ارتباط باشد و افزایش مصرف مایعات می تواند دلیل این باشد. اما این مطالعه نشان می دهد افزایش مقدار ادرار به علت نوشیدن نیست، بلکه نمک با راه اندازی سیستمی در کلیه ها باعث حفظ آب می شود و  در دراز مدت، ممکن است باعث شود، فرد کمتر تشنه شود و آب بنوشد.

مرکز پزشکی مولکولی ماکس دلبروک بیان می کند:

قبل از مطالعه فرضیه غالب این بود که یون های سدیم و کلر نمک موجود در ادرار مولکول های آب را برداشت کرده و وارد ادرار می کند. نتایج جدید چیز متفاوتی را نشان داد؛  نمک در ادرار باقی می ماند، در حالی که آب به بدن باز می گردد.

به علاوه پژوهش ها بر روی موش ها نشان داد که رژیم غذایی پر نمک، در واقع گرسنگی را افزایش می دهد، نه تشنگی! حتی شرکت کنندگان در این مطالعه نیز گفتند که پس از یک رژیم غذایی شور گرسنه بودند.

 

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید