انتشار این مقاله


۸ راهکار برای از بین بردن مخرب‌ترین عادت خود

Charley Reese از اتحادیه مقاله نویسان آمریکا می‌گوید: اگر حسادت قابل لمس و دارای شمایل بود می‌توانست به شکل یک بومرنگ در بیاید. زیرا حسادت مخرب‌ترین نوع حس بین تمام خصوصیات و احساسات منفی موجود در انسان است؛ کسانی که در تلاطم این حس قرار دارند، آسیب و آزار به خود را در راه‌های مختلف به […]

Charley Reese از اتحادیه مقاله نویسان آمریکا می‌گوید: اگر حسادت قابل لمس و دارای شمایل بود می‌توانست به شکل یک بومرنگ در بیاید.

زیرا حسادت مخرب‌ترین نوع حس بین تمام خصوصیات و احساسات منفی موجود در انسان است؛ کسانی که در تلاطم این حس قرار دارند، آسیب و آزار به خود را در راه‌های مختلف به نهایت خود می‌رسانند، زیرا حسادت گروهی از احساسات مختلف از همان‌نوع و همان ارتباط همچون: ناامیدی، ناراحتی، تنگی‌خلق و خشم و غیظ را ایجاد می‌کند.

البته که هیچکس شخصا اعتراف به حسادت نخواهد کرد. این حس با احساساتی همچون: احساس گناه، خجالت، کم‌رویی همراه است و به عنوان نشانه‌ای از ضعف تلقی می‌شود. امّا حقیت آنست که همه انسان‌ها گاهی آن را احساس کرده‌اند و کسانی که مخالف این موضوع هستند یا پاک و قدیس هستند یا یک دروغ‌گو‌ی کذّاب. Richard H.Smith راهبر تحقیقات انجام شده بر روی حسادت در دانشگاه Kenthucky می‌گوید:

حسادت، حس ناخوشایندی که هنگام مقایسه ناعادلانه ما با دیگران در ما برانگیخته می‌شود، تجربه‌ای معمول و شایع بین همه‌ی مردم با فرهنگ‌های مختلف است.

ما به چه کسانی حسادت می‌ورزیم؟ دانشمندان بیان می‌کنند که انسان‌ها به افرادی با خصوصیات مشابه به خود که نقش مفیدتری در عرصه‌های مرتبط با سود خود همچون دستاورد‌های حرفه‌ای دارند، حسادت می‌ورزند. اگر شما حسادت را همراه با نارضایتی در محیط کاری خود تجربه کنید، چگونه می‌توانید با مدیریت این حس ازآن به سود خود استفاده کنید؟ حال به بیان ۸ راهکار موثر در این زمینه می‌پردازیم:

۱. از حسادت همانند فراخوانی برای اقدام استفاده کنید

به جای داشتن حس بد هنگام مواجه با حسادت، به این فکر کنید که چگونه می‌توانید از این حس به عنوان وسیله‌ای برای ایجاد اشتیاق به منظور بهبود وضعیت و موقعیت شغلی خود استفاده کنید.این حس می‌تواند به انگیزه‌های شما جهت دهد. حس حسادت می‌تواند به جوشش ناگهانی از انرژی تبدیل شده تا هدف‌گذاری‌های گذاشته شده برای دستیابی، به عمل تبدیل گردد.


مقالات مرتبط: 


۲. نقاط قوت خود را بشمارید

مقایسه کردن با دیگران یقینا یکی از راه‌های ایجاد ناراحتی ست. به جای شمردن ویژگی‌های برتر دیگران نقاط قوت خود را همیشه به یاد داشته باشید. تحقیقات نشان می‌دهد که متمرکز شدن بر روی ویژگی‌های مثبت خود می‌تواند یک راهکار موثر در جهت خاموش کردن تعدادی از عکس‌العمل‌های منفی برانگیخته شده در شرایط مشابه هنگام مقایسه خود با دیگران باشد.

۳. با حسادت سرسنگین باشید

بهترین پادزهر برای حسادت، اختصاص دادن بیشترین زمان برای متمرکز شدن بر روی دستاورد‌های خود به جای حسادت ورزیدن به دیگران است. توانایی‌های برتر خود را یه درجه بلندی از اعتلا برسانید. بدون قیاس با دیگران، بهترین عملکرد خود را به خاطر لذت خالص آن داشته باشید.

۴. حسادت را در محیط کار مدیریت کنید

با توجه به ذات و طبیعت رقابتی در زندگی اجتماعی، ایجاد کردن عرصه‌های برانگیزاننده حسادت بین کارکنان بسیار آسان است. در ارتقاء افراد عادلانه برخورد کنید. از تشویق افراد به منظور ایجاد حس ناخوشایند در دیگران جلوگیری کنید و به دلخواه خود عمل نکنید.

محققان با نام‌های kim Dogan و Robert Vacchio راهکار‌های دیگری را بری کاهش و مدیریت حسادت در محیط کار توصیه می‌کنند؛ به بلوغ حس افرادی که استخدام می‌نمایید، توجه کنید و روحیه‌ی تیمی و فعالیت‌های مشارکتی را تبیین نمایید. انگیزه‌های موجود را با همکاری گره بزنید. افراد با عملکرد مطلوب که برانگیزاننده حسادت هستند را به عنوان مربی قرار دهید.

۵. به سطح بالای از خودآگاهی برسید

خودآگاهی، خودمدیریتی را به دنبال خواهد داشت. برای مقابله با حسادت، باید موقعیت، و افرادی را که موجب برانگیختن این حس و ایجاد خشم و نارضایتی می‌شوند را بشناسید. این تست توسط گروه تجاری هاروارد به منظور افزایش خودآگاهی در این زمینه ایجاد شده است. از نتایج این تست در جهت افزایش آگاهی خود برای ایجاد برنامه‌هایی در جهت حذف احساساتی از قبیل حسادت استفاده کنید.


مقاله‌ی مرتبط: خودشناسی؛ مزایا، اهمیت و روش‌ها


۶. از موقعیت‌های برانگیزاننده حسادت دوری کنید

اگر دوری کرن از موقعیت‌های برانگیزاننده برایتان سخت به نظر می‌اید، یکی از راه‌های ساده برای مدیریت این حس استفاده انفعال از شبکه های اجتماعی ست. تحقیقات انجام شده توسط محققان آلمانی نشان می‌دهد، دسترسی به اخبار مثبت و پروفایل دوستان موفق باعث ایجاد مقایسه‌های اجتماعی می‌شود که خود عاملی برای برانگیختن حسادت است. آراستن پروفایل به عنوان مثال با عکس‌هایی از یک تعطیلات لوکس می‌تواند رضایت فرد را از زندگی خود به طور مخربی تحت تاثیر قرار دهد. آیا شبکه‌های اجتماعی اثر مخربی بر روی زندگی احساس شما دارد؟ اگر پاسخ شما مثبت است پس تغییراتی در خود ایجاد کنید. به عنوان مثال نوتیفیکیشن‌های افرادی که باعث ایجاد حس حسادت در شما می‌شود را ببندید.

۷. تاثیرات بر روی تجارت

اگر شما به دیگران به خاطر ذست‌اوردهایشان حسادت می‌ورزید، به عملی که باعث این موفقیت شده است توجه کنید؛ به عنوان مثال: نوشتن کتاب بسیار وقت‌گیر و باعث از دست دادن زمان برای رسیدگی به دیگر فعالیت‌ها می‌شود. این کار نه تنها باعث ربودن زمان ارزشمند انسان می‌شود و همینطور می‌تواند باعث جدال درونی آدمی به خاطر ترس از شکست شود. داشتن موقعیتی که فرد را مجبور به انجام سفر‌های خارجی می‌کند باعث صرف زمان بیشتر با خانواده و لذت بردن از پرورش فرزندان می‌شود. به این فکر کنید که آن‌ها مجبور به پرداخت چه قیمتی برای رسیدن به چنین جایگاهی هستند. آن می‌تواند مقداری از احساس حسادت شما را تخفیف بخشد. در آخر، دستاورد‌های امروز شما بزرگترین اثر بر روی تصمیماتی ست که خواهید گرفت.

۸. روحی سخاوتمند داشته باشید

Walt Witman می‌گوید:

بخشش خود باعث تقویت حس بخشش می‌شود.

مشوق دست‌اورد‌های دیگران بدون ایجاد حس سرافکندگی در خود باشید. به شرکای تجاری خود به خاطر موفقیتشان، ایمیل تبریک بفرستید. به دیگران به خاطر دست‌اورد‌هایشان تلفن کرده، تبریک بگویید. دیگران را به خاطر ارائه‌های درخشانشان تشویق کنید و اخبار موفقیت‌امیز تجارت خود را با آن‌ها در میان بگذارید. هرچقدر بیشتر این حالات را تمرین کنید، کمتر حس حسادت به شما هجوم می‌اورد.

در آخر به این نتیجه میرسیم که غرق شدن در حس حسادت تنها به هدر دادن نیروی ذهن و از بین بردن قدرت تولید است. Joseph Epstain در کتاب جسادت: ۷ مصیبت مرگبار می‌نویسد:

حسادت ناشی از فقر در سلامت روان است.

این حس باعث از بین برن شفافیت در مورد خود و کسانی که به آن‌ها حس حسادت می‌ورزیم می‌شود و باعث دست‌کم گرفتن خود می‌شود.

حسادت باعث کدورت افکار می‌شود.

و باعث جامه پوشاندن به سخاوت و مانع‌سازی در مقابل متانت می‌شود و در آخر باعث کدورت قلب میگردد.

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (2)
دیدگاهتان را بنویسید