انتشار این مقاله


چگونه برای مدت بیشتری جوان بمانیم؟

گروهی از محققان، هفته گذشته یک بررسی جامع علمی در رابطه با دلایل پیر شدن، منتشر کردند. اگرچه روابط گیج‌کننده‌ای در این زمینه وجود دارد و یافته‌هایی، گاه متناقض نیز در این زمینه دیده می‌شود، با این حال این مطالعه کامل‌ترین توضیحات را در مورد علت پیری ارائه می‌دهد. که با دانستن آنها می‌توان پروسه‌ی […]

گروهی از محققان، هفته گذشته یک بررسی جامع علمی در رابطه با دلایل پیر شدن، منتشر کردند.
اگرچه روابط گیج‌کننده‌ای در این زمینه وجود دارد و یافته‌هایی، گاه متناقض نیز در این زمینه دیده می‌شود، با این حال این مطالعه کامل‌ترین توضیحات را در مورد علت پیری ارائه می‌دهد. که با دانستن آنها می‌توان پروسه‌ی پیری را کندتر کرد.

۱) روند پیری کاملا با متابولیسم بدن ما مرتبط است

محققان ۹ دلیل که به متابولیسم شما مربوط بوده و باعث پیری میشوند، شناسایی کرده‌اند.
به مرور زمان که شما پیرتر می‌شوید، کارایی متابولیسم بدن شما کاهش می‌آید. DNA شما در اثر عوامل مختلف آسیب می‌بیند، که باعث خطاها و ناکارآمدی‌ها در سلول‌های شما می‌شود. عملکرد بدن شما برای از بین‌بردن سلول های پیر و فرسوده (اتوفاژی) کاهش می‌آید؛ که اثرات منفی زیادی بر روی سلامتی شما می‌گذارد. و تمام استرس‌هایی که بدن شما متحمل شده است باعث می‌شود تا عملکردی مطلوب برای انجام فعالیت‌های ضروری برای حفظ سلامت بدن نداشته باشد.

۲) در حقیقت ما هنور نمیدانیم چگونه فرآيند پیری را متوقف کنیم، اما اطلاعاتی داریم که می‌توانند در راستای کند کردن این پروسه کمک کننده باشند

اگر پیری یک بیماری مرتبط با متابولیسم بدن باشد، این موضوع که رژیم غذایی شما تاثیری جدی بر طول عمر شما خواهد گذاشت چندان دور از ذهن نخواهد بود.

شواهدی محکم دال بر اینکه رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند طول عمر شما را افزایش دهد وجود دارد.

این رژیم غذایی شامل روغن‌های سالم مانند روغن زیتون، سبزیجات، غلات، آجیل و ماهی است. و مقدار کمی گوشت قرمز و شکر نیز در این رژیم غذایی وجود دارد. این رژیم غذایی با جایگزین کردن کربوهیدرات‌های پیچیده به جای پروتئین باعث کندی روند پیری می‌شود.

کاهش کالری مصرفی و اجتناب از پرخوری نیز در راستای کند کردن روند پیری موثر است. همچنین براساس شواهد اجتناب از مصرف مواد غذایی برای چند ساعت در روز نیز می‌تواند در این راستا مفید واقع شود. در نهایت اثر ورزش منظم، که در کند کردن روند پیری اثر بسزایی دارد.

exercising-while-traveling

۳) سبک زندگی امروزی واقعا کشنده است

اگرچه پیشرفت‌های صورت گرفته در مراقبت های بهداشتی و روش های درمانی باعث افزایش طول عمر انسان‌ها شده است با این حال همچنان نگرانی‌های زیادی وجود دارد.
رژیم غذایی شامل پروتئين های حیوانی، گوشت قرمز و روغن های ناسالم مانند روغن نباتی، متابولیسم بدن ما را دچار تنش می‌کند که می‌تواند خطرات ناشی از چاقی را افزایش دهد.

بسیاری از مردم موفق به مصرف سبزیجات مغذی، فیبر و غلات سبوسدار نمی‌شوند و اغلب به اندازه ی کافی ورزش نکرده و ساعات بسیاری از روز بی‌تحرک هستند. مشکل به اندازه‌ی کافی جدی است! راه حل نهایی تشویق مردم به فعالیت بیشتر و در پیش گرفتن شیوه‌ی زندگی سالم‌تر است.

۴) هنوز موضوعات بسیاری در این زمینه برای ما مبهم است

قابل توجه‌ترین بخش این تحقیق جامع بودن آن است؛ زیرا شامل اطلاعاتی است که از مطالعه های پیشین در این زمینه به دست آمده است و نیز دانسته‌ها شکاف های عمده در اطلاعات‌مان در این زمینه را برجسته‌تر می‌کند.
یکی از بزرگترین مشکلات ما برای مطالعه درباره‌ی روند پیری این است که تنها کسری از اطلاعات‌مان از مطالعه بر روی انسان‌ها به دست آمده است و اکثریت قریب به اتفاق، از پژوهش‌هایی که بر روی حیواناتی چون کرم‌ها و موش‌ها، در لابراتوارهای تحقیقاتی انجام شده است به دست آمده‌اند.
شواهد محکمی مبنی بر اثرات مثبت مداخلاتی، همچون کاهش کالری مصرفی برطول عمر وجود دارد با این حال جزئيات این موضوع همچنان مبهم است.

منبع: ScienceAlert

حسام الدین رضیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *