انتشار این مقاله


مکمل هایی که پزشکان معتقدند افراد نباید پول صرفشان کنند!

حتی اگر یک برنامه غذایی سالم را دنبال کنید، ممکن است برای اینکه از دریافت همه چیز مطمئن شوید چند عدد مولتی ویتامین نیز استفاده کنید. اما آیا می دانستید خرید بعضی از این مولتی ویتامین ها در واقع خرج اضافی است؟ حتی اگر برنامه غذایی مناسبی نیز داشته باشید، ممکن است باز افرادی با […]

حتی اگر یک برنامه غذایی سالم را دنبال کنید، ممکن است برای اینکه از دریافت همه چیز مطمئن شوید چند عدد مولتی ویتامین نیز استفاده کنید. اما آیا می دانستید خرید بعضی از این مولتی ویتامین ها در واقع خرج اضافی است؟

حتی اگر برنامه غذایی مناسبی نیز داشته باشید، ممکن است باز افرادی با مصرف تعدادی مولتی ویتامین، مطمئن شوند که همه مواد لازم را دریافت کرده اند. اما متاسفانه نمی دانند که خرید بسیاری از این مولتی ویتامین ها در واقع خرج اضافی می باشد.

کلسیم

به گزارش دکتر مجازی و به نقل از سلامت نیوز، همواره به خانم ها هشدار داده می شود که باید کلسیم بیشتری مصرف کنند. اما اگر لبنیات زیادی وارد برنامه غذایی خود کرده باشیم، استفاده از حتی یک قرص کلسیم نیز در کنار آن همه شیر و ماست، می تواند خطرناک باشد. دریافت ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلی گرم کلسیم در روز که معادل یک لیوان شیر ۱ درصد چرب و یا ۱۷۰ گرم ماست می باشد، می تواند به محکم شدن استخوان ها و همچنین بهبود وضع خواب کمک بسیاری می تواند کند. با این وجود دریافت بیشتر از ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم در روز می تواند خطر حمله قلبی را در خانم های یائسه افزایش دهد. استفاده بیش از حد از قرص های کلسیم نیز می تواند باعث هیپرکلسمی شود، وضعیتی که در آن استخوان ها ضعیف شده ، سنگ کلیه به وجود می آید و به سلامت مغز و قلب نیز آسیب می رساند.


مقاله مرتبط: غنی ترین مواد غذایی حاوی کلسیم و ویتامین D 


امگا ۳

تحقیقات نشان داده خانم هایی که به اندازه کافی اسید چرب های ضروری دریافت نمی کنند؛ از جمله امگا ۳ نسبت به خانم هایی که به صورت منظم در برنامه غذایی خود از اسید چرب استفاده می کنند بیشتر در خطر از دست دادن حجم استخوانی هستند. در واقع در یک آزمایش که روی خانم های بالای ۶۵ سال مبتلا به پوکی استخوان انجام شد آنهایی که از مکمل GLA ( یکی از انواع امگا ۳ ) استفاده می کردند در طول یک دوره سه ساله نسبت به خانم هایی که از آن استفاده نمی کردند، کمتر حجم استخوانی از دست دادند. همچنین یکی از فواید امگا ۳ رقیق سازی قوی خون است؛ به همین دلیل خانم هایی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند باید از مصرف آن پرهیز کنند. لازم به ذکر است که استفاده بیش از حد از رقیق کننده های خون می تواند باعث کبودی، خونریزی های طولانی مدت و حتی خونریزی مغزی شود.


مقاله مرتبط: دانستنی‌هایی در رابطه با امگا ۳


زردچوبه

گفته می شود زردچوبه می تواند باعث از بین رفتن برخی از سرطان ها شده و التهاب را نیز کاهش دهد اما محققان می گویند که هنوز تحقیقات روی این ادویه به نتیجه قطعی نرسیده است. اما خرید مکمل زردچوبه کمی ولخرجی به حساب می آید چون می توان آن را به سادگی در انواع غذاها استفاده کرد. همچنین خانم هایی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند و یا آنهایی که باید به زودی یک عمل جراحی انجام دهند باید از مصرف این ادویه پرهیز کنند زیرا یکی از اثرات زردچوبه بر بدن مانند امگا ۳ رقیق سازی خون می باشد.

منیزیم

اگر جزو افرادی هستید که فکر می کنید کلسیم تنها ماده غذایی است که برای قوی نگه داشتن استخوان به آن نیاز داریم باید بگویم در اشتباهید. تحقیقات بسیاری تا به حال در مورد ارتباط بین منیزیم دریافتی و تراکم استخوان انجام شده که حاکی از ارتباط مستقیم آنها است. اما خانم هایی که زیاد دچار اسهال می شوند و یا درگیرش هستند نباید از مکمل هایی مانند مکمل منیزیم استفاده کند زیرا باعث بدتر شدن علائم می شود.

اسید فولیک

اسید فولیک از جمله موادی است که از نقائص جدی کودکانی که تازه متولد شده اند، جلوگیری می کند. اما اگر باردار باشید و یا بخواهید در آینده ای نزدیک به جمع خانواده تان بیفزایید حتما مجبور به استفاده از این مکمل نیستید. فولیک اسید را می توان از بیشتر غذاها و حتی نان و غلات دریافت کرد. اما در صورتی که میزان مصرف غلات شما کم باشد، می توان میزان قابل توجه ای از نیاز بدن به اسید فولیک را ازاسفناج، بروکلی، مارچوبه و پرتقال تامین کرد.


مقاله مرتبط : فولیک‌اسید؛ مکمل ضروری برای زنان جوان


مولتی ویتامین

اگر تا به حال در فضای مجازی دنبال بهترین مارک مولتی ویتامین ها باشید وآن را جست و جو کرده باشید با لیستی دراز از انواع مولتی ویتامین ها مواجه خواهید شد. برخلاف این گفته بسیاری از متخصصان مربوطه اعتقاد دارند که مولتی ویتامین چیزی نیست که همه افراد نیازی به مصرفش داشته باشند و بهتر است از مکمل هایی که در بدن با کمبود آنها مواجه هستیم، استفاده کنیم. مولتی ویتامین برای خانم هایی مناسب است که با وجود مصرف مواد مغذی با ارزش غذایی پایین، در برنامه خود تغییری به وجود نمی آورند و یا افرادی که می خواهند وزن کم کنند و نسبت به گذشته غذای کمتری می خورند. لازم به ذکر است، اگر جزو کسانی هستید که از برنامه غذایی سالم و کاملی برخوردار هستید لازم نیست نگران چنین مکمل هایی باشید.


مقاله مرتبط: از همه‌ی ویتامین‌ها استفاده نکنید!


ویتامین B6

به خاطر اینکه ویتامین B6 در بدن به تولید سروتونین( تقویت کننده خلق و خو ) کمک می کند و همچنین سلامت پوست را تثبیت می کند و در زیبایی ظاهر افراد نقش زیادی دارد به همین دلیل به یکی از مکمل های مورد علاقه افراد مخصوصا خانم ها تبدیل شده است. اما باید به این موضوع توجه کرد که استفاده از این مکمل نیز برای هر کسی لازم نیست. افرادی که به جهش ژنتیکی MTHFR دچار می باشند، تنها مقدار کمی از B6 را می توانند تحمل کنند و اگر بیش از حد مورد نیاز آن را مصرف بکنند، ممکن است به اگزما مبتلا شوند و یا از سوزن سوزن شدن و خواب رفتگی شکایت بکنند. از آنجا که تعداد افرادی که به چنین جهش ژنتیکی دچار هستند نیز کم نیست، بهتر است B6 مورد نیازشان را از برنامه غذایی روزانه خود دریافت کنند. چون آنچه در طول روز دریافت می کنیم، دارای تمرکز کمتری از چیزی است که در مکمل ها وجود دارد. نخود، سالمون و غلات غنی شده را می توان از منابع خوراکی اصلی B6 به حساب آورد.


مقاله مرتبط: کدام ویتامین‌ها برای زیبایی صورت و پوست الزامی هستند؟


ویتامین A

براساس آمارهای به دست آماده از تحقیقات اخیر، تعداد افراد مبتلا به کمبود ویتامین A بسیار محدود و ناچیز تخمین زده شده است. لازم به ذکر است که ویتامین A از جمله عوامل مهم دخیل در تکثیر سلولی و عملکرد سیستم ایمنی بدن می باشد و از آنجا که کمبود ویتامین A نیز بسیار نادر گزارش می شود، معمولا توصیه می شود که پول خود را خرج خرید مکمل آن نکرده به جای آن غذاهایی خورده شود که حاوی ویتامین A هستند. از جمله منابع این ویتامین می توان به سیب زمینی شیرین، هویج، انبه و فلفل اشاره کرد.

امین فضلی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *