انتشار این مقاله


مشاهده فعالیت مغزی راهی برای درمان افسردگی!

هیچکس بهتر از خودت تورو نمیشناسه!!   تحقیقات جدید،نوعی تکنیک غیر تهاجمی یافته اند که در آن قسمتی از مغز بیمار را که در افسردگی نقش دارد،تحریک می­کنند. این روش «نوروفیدبک fMRI» نامیده می­شود. طی این تکنیک، شخص فعالیت آمیگدال مغز خود را مشاهده می­کند و آگاهانه تلاش می­کند تا با به یاد آوردن خاطرات […]

هیچکس بهتر از خودت تورو نمیشناسه!!

 

تحقیقات جدید،نوعی تکنیک غیر تهاجمی یافته اند که در آن قسمتی از مغز بیمار را که در افسردگی نقش دارد،تحریک می­کنند. این روش «نوروفیدبک fMRI» نامیده می­شود.

طی این تکنیک، شخص فعالیت آمیگدال مغز خود را مشاهده می­کند و آگاهانه تلاش می­کند تا با به یاد آوردن خاطرات مثبت خود فعالیت مغز خود را ارتقا دهد.

پروفسور کیمبرلی یانگ،سرپرست نویسندگان این تحقیق می­گوید:

این آزمایش با وجود گسترده نبودن نتایج نوید­بخشی  داشت.

یانگ ۳۶ داوطلب بالغ با بیمار افسردگی را به دو دسته تقسیم کرد.گروه اول گروهی که نوروفیدبک روی آمیگدال آن ها صورت گرفت و گروه دوم که مشمول تمرینات نوروفیدبکی مصنوعی روی بخشی از مغزشان که در احساسات دخیل بود،شدند.

هر دو گروه برای بررسی دقیق آمیگدال یا بخش کنترلی مغزشان تحت اسکن fMRI قرار گرفتند. سپس محققین سیگنالی را به شرکت کنندگان نشان دادند که مربوط به قسمتی از مغز که اندازه­گیری می­شد،بود و از آن ها خواستند تا با به یادآوری خاطرات شاد خود میزان قدرت این سیگنال را تنظیم کنند.

پس از دو جلسه،۱۲ نفر از ۱۹ نفر شرکت کننده ای که تحت نوروفیدبک fMRI قرار گرفته بودند افت قابل توجهی را در شدت افسردگی خود نشان دادند .این افت فقط در دو نفر از افراد گروه دوم مشاهده شد.

یانگ گفت:

در شرایط فعلی این نتایج بسیار ثمربخش هستند.

یکی از دلایل اعتماد یانگ و تیم او به موفقیت این درمان به دلیل نقش شناخته شده ی آمیگدال در افسردگی است.آمیگدال بیماران دچار افسردگی پاسخگویی بیشتری به احساسات منفی مانند عکسی که حادثه هراس انگیزی را یادآوری می­کند، دارد و نسبت به احساسات مثبت مانند خاطرات دوران کودکی حساسیت کمتری دارد.

به همین دلیل یانگ به دنبال کاهش نشانه های افسردگی از طریق افزایش حساسیت آمیگدال به احساسات مثبت است.

یانگ اظهار دارد، نوروفیدبک fMRI نباید با نوروفیدبک EEG یکی در نظر گرفته شود. EEG تکنیکی است که در آن به شخص آموزش داده می­شود امواج مغز خود را بوسیله دستگاه EEG کنترل کند. بر خلاف نوروفیدبک fMRI، نوروفیدبک EEG از طریق الکترود های قرار داده شده در سر تقریب قابل توجهی از فعالیت الکتریکی مغز را دریافت می­کند.

یانگ می­گوید:

اگر fMRI را به عنوان گوگل مپ از مغز در نظر بگیریم، EEG نسخه ی با دست کشیده شده و غیر ماهرانه آن است. درنتیجه از طریق fMRI ساختار عمیق و دقیقی از آمیگدال به دست می­آوریم که از طریق EEG نمی­توان!

درحالیکه fMRI روشی کاملا جدید و ناشناخته است،نوروفیدبک EEG سال ها مورد استفاده قرار گرفته و هزاران کمپانی در سراسر جهان از ان به عنوان روشی برای درمان بیماری های حاد روحی؛مانند افسردگی و ADHP و ارتقا عملکرد ورزشکاران،استفاده می­کنند.

یانگ نسبت به EEG مشکوک بوده و نگران است که اشتباه گرفتن EEG با fMRI درنهایت به تحقیقات وی صدمه وارد کند.

یانگ می­گوید:

هیچ تحقیقات کنترل شده ای روی EEG صورت نگرفته و این روش صرفا پاسخی تسکینی برای بیماران است.

قدم بعدی یانگ و تیمش کاربردی کردن تحقیات و آموزش روش درمان fMRI است تا در دسترس بیماران نیازمند قرار گیرد.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید