انتشار این مقاله


درمان سرطان پستان با ویروس هرپس

ویروس هرپس می‌تواند سلول‌های سرطان پستان مهاجم را نابود کند! بر اساس مطالعاتی که روی جانوران انجام گرفته، ورژنی از ویروس هرپس که از لحاظ ژنتیکی مهندسی شده امیدهایی را برای درمان سرطان پستان زنده کرده است. این ویروس سلول‌های سرطانی تریپل نگاتیو را در پستان هدف قرار داده و آن‌ها را نابود می‌کند. سرطان […]

ویروس هرپس می‌تواند سلول‌های سرطان پستان مهاجم را نابود کند! بر اساس مطالعاتی که روی جانوران انجام گرفته، ورژنی از ویروس هرپس که از لحاظ ژنتیکی مهندسی شده امیدهایی را برای درمان سرطان پستان زنده کرده است.
این ویروس سلول‌های سرطانی تریپل نگاتیو را در پستان هدف قرار داده و آن‌ها را نابود می‌کند. سرطان پستان تریپل نگاتیو نوعی از سرطان پستان است که با هورمون درمانی نمی‌توان آن را برطرف کرد، مثل tamoxifen و herceptin. دلیل نامگذاری آن هم این است که این سلول‌ها هیچ‌کدام از سه نوع گیرنده‌های هورمونی را ندارند؛ نه گیرنده‌های استروژن، نه پروژسترون و نه گیرنده‌های فاکتور رشد اپیدرمال انسانی را.
مطالعات هنوز در مراحل ابتدائیست و اثر آن بر روی تومورهای در حال رشد در افراد مختلف هنوز بررسی نشده است و تحقیقات بیشتری نیاز است. اگر درمانی برای این نوع سرطان با روش مذکور بدست بیاید احتمالا مکملی خواهد بود برای انواع دیگر درمان‌ها مثل؛ شیمی‌درمانی و پرتودرمانی.

هرپس درمانی

سرطان پستان تریپل نگاتیو حدود ۲۰% کل سرطان‌های پستان را شامل می‌شود و متأسفانه بیشتر، جوانان و باالاخص زنان آفریقایی-آمریکایی را درگیر می‌کند؛ درمان معمولی که برای آن پیشنهاد می شود هم شیمی‌درمانی است. این نوع از سرطان پستان با هورمون استروژن تغذیه نمی‌شود و به همین دلیل مسدود کردن راه این هورمون در طی هورمون‌درمانی کمکی به بهبود بیماری نمی‌کند.
محقق این پژوهش، دکتر سپیده غلامی از مؤسسه ای در نیویورک و همکارانش سلول های آلوده سرطان پستان را همراه با ویروس هرپس NV1066 در محیط کشت رشد دادند. در عرض یک هفته ویروس ها بیش از ۹۰% سلول های سرطانی را ازبین بردند. سپس محققان این سلول های سرطانی را به موش‌ها تزریق و پس از ۲۰ روز پسرفت قابل توجهی را در تومور سرطانی مشاهده کردند.
پاسخ معنادار این سلول‌ها شاید به این علت باشد که سلول‌های سرطان پستان تریپل نگاتیو سطوح بالایی از پروتئین p-MAPK را دارا می‌باشند. ویروس‌ها سلول‌های دارای این پروتئین را هدف قرار می‌دهند.
این نوع از درمان فقط یکی از جستجوها برای استفاده از ویروس‌ها با هدف نابودی سلول‌های سرطانی می‌باشد. ویروس هرپس قبل از این برای درمان سرطان‌های سر و گردن به کار رفته است ولی هم اکنون تلاش برای به کار بردن آن به منظور درمان سرطان پستان می‌باشد.

پژوهش های بیشتر

این پژوهش قدم مهمی برای پیگیری درمان سرطان با استفاده از ویروس هرپس می‌باشد. اگرچه باید ایمنی این ویروس برای استفاده در ییماران تضمین شود چون به صورت طبیعی این ویروس باعث ایجاد عفونت، به ویژه در مغز می‌شود و علاوه بر آن دلیل این اثر هم باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.


منبع: LiveScience

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید