انتشار این مقاله


خوردن گوشت خام با ابتلا به توکسوپلاسموز ارتباط دارد

توکسوپلاسموزیس نوعی بیماری عفونی است که عامل آن انگل است و در بدن حیواناتی مثل مرغ، گاو، گوسفند و خاک زندگی می کند. بیشتر هم فرد از طریق خوردن گوشت خام و تماس با خاک آلوده به آن مبتلا می شود.

توکسوپلاسموز نوعی بیماری عفونی است که عامل آن انگل است و در بدن حیواناتی مثل مرغ، گاو، گوسفند و خاک  زندگی می کند. بیشتر هم فرد از طریق خوردن گوشت خام و تماس با خاک آلوده به آن مبتلا می شود.

بر اساس تحقیقات اخیر که در ژاپن انجام گرفته، توکسوپلاسموز در مناطقی از جهان که مردم گوشت خام مصرف می کنند بیشتر است. دکتر Hiroyuki Moriuchi از دانشگاه Nagasaki در ژاپن اعلام کرده که فقط ۲% از زنان باردار سابقه ی عفونت انگل Toxoplamsa gondii داشتند و ۱ در هر ۱۰۰۰ زن باردار  هم در معرض این انگل بودند اما تقریبا هیچ گزارشی از تولد نوزادی با علائم توکسوپلاسموز به دست نیامده است. 

این زنان ادعا کردند که بیشتر اوقات در حال کشاورزی یا باغچه بانی هستند و عده ی کمی حیوان خانگی مثل گربه دارند. به گفته ی دکتر  Joshua Wolf، گربه ها یکی از شایع ترین عوامل ابتلای بیماری توکسوپلاسموز هستند، به طوریکه زنان باردار باید در طول بارداری حدالامکان از تماس با گربه و مدفوع آن خودداری کنند. با اینکه سیستم ایمنی این عامل میکروب را تحت کنترل دارد، اما گاها باعث بروز بیماری های خود ایمنی می شوند. این انگل می تواند از جفت عبور کرده و باعث عقب ماندگی ذهنی در جنین شود.

بین سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶، تمام زنان باردار در ناکازاکی ژاپن برای اندازه گیری IgG و IgM به روش ELISA مورد آزمایش قرار گرفتند. میزان کمتر از نرمال IgG نشانگر این بود که فرد مستعد عفونت است. زنانی که عفونت اولیه ی ناچیزی داشتند با داروی Spiramycin تحت درمان قرار گرفتند که امکان به دنیا آمدن نوزاد مبتلا به توکسوپلاسموز را به حداقل می رساند. زنانی هم که تست  IgG مثبت داشتند، با دارو های پریمیتامین، سولفا دیازین و لوکوورین درمان شدند.

از بین زنانی که مشکوک به عفونت بودند، ۱۴% اعلام کردند که گوشت خام یا نیم پز مصرف می کرده اند، ۱۹% با خاک باغچه تماس داشتند. ۵% در خانه شان گربه داشتند و ۵% بقیه در رستوران کار می کردند. تا به حال نوزادی مبتلا به انگل T. gondii به طور مادرزادی گزارش نشده است. لذا اگر برای زنان باردار، آزمایشی جهت تشخیص عفونت انجام شود، با داروهای مناسب می توان از ابتلای مادر باردار به توکسوپلاسموز جلوگیری کرد تا نتیجتا فرزندی سالم به دنیا بیاورد.


برای مطالعه ی بیشتر به منبع اصلی مراجعه کنید.

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید