انتشار این مقاله


۶ فاکتور که باعث هدر رفتن روز می‌شود و چگونگی مقابله با آن‌ها!

برای برخی از افراد این یک امر بد کاملا اتفاقی است و برای دیگران یک واقعیت روزانه! صبح را از دست داده‌اید و دارید طوری نقش بازی می‌کنید که بقیه‌ی روز را از دست ندهید یا اطرافیان با این عنوان که قرار نیست همه‌ی کار ها را انجام دهید، به شما آرامش می‌دهند. چه چیزی […]

برای برخی از افراد این یک امر بد کاملا اتفاقی است و برای دیگران یک واقعیت روزانه!

صبح را از دست داده‌اید و دارید طوری نقش بازی می‌کنید که بقیه‌ی روز را از دست ندهید یا اطرافیان با این عنوان که قرار نیست همه‌ی کار ها را انجام دهید، به شما آرامش می‌دهند.

چه چیزی سبب این گونه تلف کردن صبح می‌شود؟

اینجا ۶ مورد از رایج‌ترین آن عوامل را آورده‌ایم:

۱.طراحی یک برنامه!

نمی‌توانید بدون برنامه یک کار تجاری‌ را آغاز و یا مسابقه ای را شروع کنید. پس چرا روز خود را با یک برنامه‌ی منظم شروع نمی‌کنید؟ اگر از برنامه دور شوید و فقط با جریان زمان پیش بروید، احتمال موفقیت خیلی کم و بدون یک برنامه‌ی زمانی و مشخص کردن اولویت‌ها در برنامه از دست دادن زمان خیلی آسان است. می‌توانید با نوشتن یک برنامه شب قبل از خوابیدن و نوشتن لیستی از کارهایی که می‌خواهید به انجام برسانید و زمان انجامشان، اثرات بی‌برنامگی را به حداقل برسانید.

با تنظیم کردن زمان و یادآوری زمان‌بندی ها خود را برای انجام آن کارها مسئول کنید و مطمئن شوید که در آن برنامه زمان هرچند اندکی را هم برای اتفاقات غیرمنتظره گذاشته‌اید.

۲.تنظیم ساعت

بدون در نظر گرفتن این که تفکر شما در مورد یک مطالعه چگونه است یا این که در طول یک روز کاری چگونه با دیگران برخورد می‌کنید؛ خود این ارتباطات می‌تواند عامل حواس‌پرتی باشد علت آن هم شاید روی هم ریخته شدن چندین برنامه‌ است شما آزادید که با ایمیل، پیام، تماس تلفنی ارتباط برقرار کنید. با ندانستن این موضوعات زمان می‌گذرد و تنها کاری که انجام می‌دهید صحبت و ارتباط با دیگران است، اما با پی‌بردن به این موضوع کارهایتان را اولویت بندی کرده و نمی‌گذارید که مصاحبت با دیگران شما را از برنامه‌تان دور کند.

۳.دوباره‌کاری شروع کند روزانه!

در صورتی که واقعا یک فرد برنامه‌ریز نباشید و صبحتان را با کندی و سستی شروع کرده و بعد از رفتن به دفتر کار هم وقتتان را با نوشیدن قهوه، چک کردن ایمیل و صحبت با همکاران و خواندن اخبار و… خواهید گذراند.

این عوامل به تنهایی وقت گیر به نظر نمی‌رسند چون هرکدام فقط چند دقیقه طول می‌کشند. اما وقتی جمع شوند وقت ساعات کاری‌تان را گرفته و عملکرد و بازدهی شما را پایین می‌آورد.

۴. وقت‌گیری رفت و آمد‌ ها

یک فرد آمریکایی معمولی در یک سال ۴۲ ساعت از وقتش را در شلوغی ترافیک می‌گذراند.اگر شما هم مثل آن‌ها باشید حدود ۱ ساعت در روز و اگر ترافیک هم باشد شاید بیشتر از آن در رفت و آمد خواهید بود و این زمان مرده به شمار می‌آید.

استرس مازادی که اینجا هست می‌تواند کیفیت و کمیت عملکردتان را در طول روز پایین بیاورد، می‌توانید باشروع کاری که بتوانید در زمان ترافیک انجامش دهید، از زمان مرده‌ی خود هم استفاده کنید.

۵. سخت‌ترین پروژه ها را اول انجام دهید

تفره رفتن وسوسه‌ای است که همه را درگیر می‌کند.

سخت‌ترین کاری را که در برنامه‌ی روزانه‌ی خود نوشته‌اید را به صبح اختصاص دهید.یا این که هر ۱۰‌ دقیقه روی پروژه‌‌ای که می‌خواهید انجام دهید، تمرگز کنید در این صورت برای انجام به موقع کارها بیشر اشتیاق خواهید داشت سپس رفته رفته آن ۱۰ دقیقه‌ها بیشتر شده و در آخر خواهید دید که به  طور مستمر کارتان را تمام کرده‌اید.

۶. هوشیار بمانید!

بیش از یک‌سوم بزرگسالان خیلی زیاد می‌خوابند. شما نیاز دارید حداقل ۷ ساعت در شبانه‌روز بخوابید اگر این‌گونه نباشید با حالت سستی‌و گیجی از خواب بیدار می‌شوید و نمی‌توانید کارتان را به نحو احسنت انجام دهید. این‌که برای همه‌ی کار‌ها، اعم از کار‌های شخصی یا حرفه‌ای، وقت داشته باشید و هم‌زمان با آن شب را هم کامل بخوابید سخت است. اما بدون خواب کافی کارهایتان را به‌گونه‌ای ناکارآمد انجام داده و زمان بیشتری را از دست خواهید داد.

با شناخت عواملی که عملکرد روزانه‌تان را ضعیف می‌کنند می‌توانید کاری بکنید که در برابرشان مقابله کنید ترک کردن یک عادت سخت است اما اگر قدم به قدم و با تعهد و ثبات در تصمیم پیش بروید، می‌توانید آن‌را ترک کنید.

 

سولماز گلدوست


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید