انتشار این مقاله


توانا بود هر که دانا بود؛ روش های کامیابی از زبان افراد موفق

انسان موفق بودن یک شبه حاصل نمی شود. انسان های موفق برای رسیدن به هدفشان وقت و تلاش زیادی صرف کرده اند که در این مطلب با بعضی از آن ها آشنا می شوید.

خود آموزی در زندگی روزانه، به دلیل گرفتاری ها و اضطرار های پیش آمده برای اکثر افراد غیر ممکن شده است. در حالی که با یادگیری خودآموزی و وقت گذاشتن برای آن، آینده ی خود را در دست می گیرید.

خود آموزی، خوش‌شانسی می‌آورد!

یکی از راه های افزایش دانش واطلاعات پیرامون مباحث مورد علاقه، خود آموزی می باشد. جیم رون۱ ، بهترین فیلسوف تجاری آمریکا در این باره می گوید:

تحصیلات قرار دادی زندگی خوبی برای شما به ارمغان می آورد؛ در حالی که خود آموزی فرصت های زندگی زیادی پیش روی شما می گذارد.

دنیا دائما در حال تغییر است، داشتن مهارت های زندگی مختلف باعث می شود در هر دوره و سنی که باشید، از اجتماع و چرخه ی تجارت دور نمانید. شاید برای بعضی ها معنی “خود آموزی” مبهم باشد، ما سعی می کنیم تعریفی مفید و کامل را برایتان در این مطلب ارائه دهیم. خود آموزی یعنی: پروسه ی یادگیری دانش و اطلاعات معتبر پیرامون یک موضوع توسط خود فرد. این دانش بیشتر در زمینه ی عملی است و هدف از یادگیری صرفا بخش تئوری نمی باشد.

فرا گیری مهارت های جدید، شانس موفقیت شما را دو چندان می کند

خودآموزی به شما اجازه می دهد  مهارت” های خود را بهبود بخشیده و در جهت رسیدن به اهداف از آن ها استفاده کنید. حتی شما قادر به یادگیری مهارت جدید هستید؛ به طوری که محققان اعلام کردند ۶۹,۱% از مهندسان نرم افزار خودآموز هستند. برای داشتن شغل جدید، دانش جدید و به روز شده شانس موفقیت شما را بیشتر می کند. فرض کنید شما یک فروشنده هستید؛ با گذاشتن وقت بر روی فراگیری نحوه ی برخورد با مشتری، تبلیغ مناسب اجناس و اطمینان بخشیدن به خریدار، از فروشنده های بزرگ شهرتان شوید!

خودآموزی ساده نیست، به همین دلیل باید تمرین کنید

خودآموزی یک عمل مستقل و وقت گیر است. برای انجام آن برنامه ریزی مناسب و منابع معتبر ضروری می باشد تا بتوانید در جهت درست آن را انجام دهید. حال که مفهوم و ذهنیتی کلی از خود آموزی پیدا کردید، ما چندین راه را به شما پیشنهاد می کنیم تا این ذهنیت را به واقعیت تبدیل کنید.

۱. با چیزی که دوست دارید شروع کنید

برای پیشرفت در کار یا یاد گرفتن مهارت جدید، خود آموزی به طور طولانی مدت، باعث می شودد استعداد ها و علایق خود را کشف کنید. داشتن علاقه در یادگیری موضوعی، حرف اول را می زند. مطالعات نشان می دهد که علاقه، باعث می شود منطقی تر و عاقلانه تر فکر کنیم. اگر در مورد علایق خود شک دارید، لیستی از کار های خاصی را که دوست دارید انجام دهید، بنویسید و مهارت ها را با توجه به اولویت اول خود یاد بگیرید. بدین ترتیب بعد از گذشت مدت زمانی خواهید دید که اکثر آن کار ها را انجام داده اید.

۲. از منابع صحیح و معتبر استفاده کنید

مسئله ای که بیشتر از یادگیری اهمیت دارد، استفاده از اطلاعات حقیقی و اثبات شده است. با مراجعه به سایت های مختلف، کتاب و کانال یوتیوب خلاصه ای از منبع را دریافت کرده و به صحت آن اطمینان کنید.

۳. کتاب بخوانید

در دنیا کسی وجود ندارد که جواب همه ی سوالات را بداند، اما هر کس می تواند با مطالعه ی کتاب های مختلف در زمینه های مختلف به سطح بالایی از دانش دست یابد. وقتی از الون ماسک۲ پرسیده شد که چگونه توانسته موشک بسازد، در جواب گفت: با خواندن کتاب!  جمله ای معروف از هری ترومان۳ در این مورد به یادگار مانده است:

تمام کسانی که کتاب می خوانند، پیشوا نیستند؛ اما تمام پیشوایان کتاب می خوانند.

۴. برای یادگیری “زمان” کافی اختصاص دهید

 برای اختصاص دادن زمان برای یادگیری، بهانه نیاورید!  تعیین زمان های مشخص برای خودآموزی و حتی تعیین محدودیت زمانی برای تمام کردن یک موضوع، به سطح بالایی از مدیریت زمان و موفقیت می رسید.

۵. خودتان را امتحان کنید

از استفاده ی دانش خود واهمه نداشته باشید. شکست لازمه ی هر پیروزی است و نباید با اشتباه اول تسلیم شوید. بکار بردن دانش در عمل، یکی از راه های تثبیت اطلاعات می باشد. هدف نهایی ما از خودآموزی، بکار بردن دانش تئوری در زمینه ی مهارت های عملی است.

۶. مهارت های طولانی مدت را فرا بگیرید

هیچ گاه از یاد گیری دست نکشید. با گسترش استفاده از اینترنت، در هر مکانی می توانید به دریایی از اطلاعات دسترسی داشته و اطلاعات خود را به روز کنید. در کنار یادگیری مجازی، با مشاهده ی ویدیو های آموزشی، کارگاه های عملی و سمینار های برگزار شده در سراسر دنیا، اطلاعاتی را بدست می آورید کهشاید در هیچ کتابی نوشته نشده است. با عضویت در بعضی سایت ها، کنفرانس ها و مقالات آموزشی اغلب به طور رایگان به ایمیل تان فرستاده می شود.

مهارت و پا فشاری شما در رسیدن به موفقیت ضروری می باشد. همانطور که گفته شد، با اختصاص زمان و اراده به خودآموزی، از هر جهت می توانید در زندگی پیشرفت کرده و به اهداف خود دست یابید. زندگی که در رویای خود دارید، شاید با خواندن چند کتاب و شرکت در چند سمینار حاصل شود؛ پس به خودآموزی ادامه دهید تا بعد از مدتی زندگی رویایی خود را در واقعیت زندگی کنید!


پی نوشت

۱. Jim Rohn

۲. Elon Musk

۳. Harry S. Truman

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید