انتشار این مقاله


داروهای لاغری ۲: لپتیژن

اگر تا کنون در ارتباط با داروهای لاغری به جستجو پرداخته باشید؛ احتمالا در مواردی با نام این دارو برخورد داشته‌اید. این ماده به عنوان یک داروی لاغری شناخته می‌شود. وب‌سایت‌های معرف لپتیژن از آن به عنوان دارویی با ترکیبی اختصاصی، حاوی عناصر یافت شده از طریق تحقیق بالینی، به منظور داشتن کاهش وزن امن […]

اگر تا کنون در ارتباط با داروهای لاغری به جستجو پرداخته باشید؛ احتمالا در مواردی با نام این دارو برخورد داشته‌اید.

این ماده به عنوان یک داروی لاغری شناخته می‌شود. وب‌سایت‌های معرف لپتیژن از آن به عنوان دارویی با ترکیبی اختصاصی، حاوی عناصر یافت شده از طریق تحقیق بالینی، به منظور داشتن کاهش وزن امن و موثر یاد می‌کنند؛ اما خود نیز متذکر این نکته هستند که این دارو از طرف سازمان غذا و دارو تایید نشده است.

اما با این وجود لازم است در مورد این دارو بیشتر بدانیم.

نحوه عملکرد این دارو

شرکت سازنده لپتیژن ادعا می‌کند؛ این دارو حاوی ترکیباتی ست که با افزایش سوخت و ساز بدن شما به کاهش وزن کمک می‌کنند. این دارو حاوی عصاره گیاه Sphaeranthus indicus و عصاره میوه Garcinia mongostana است. این دو ماده توامان با هم باعث کاهش وزن می‌شوند.

هچنین این دارو حاوی نوع خاصی از عنصر کروم است که همانند عصاره چای سبز و کافئین، می‌تواند در جهت کنترل سطح قند و کلسترول خون موثر واقع گردد.

آیا این دارو در کاهش وزن موثر است؟

دکترFatima Cody Stanford ، آموزشیار پزشکی و متخصص اطفال دانشگاه پزشکی هاروارد و متخصص چاقی در بیمارستان عمومی ماساچوست به برخی شواهد قانع کننده در این مورد، طبق تحقیق منتشر شده در نشریه Obesity در سال ۲۰۱۳، اشاره می‌کند.

بر این اساس، محققان برای ۶۰ زن چاق به مدت ۸ هفته دارونما و همینطور خود داروی لپتیژن را تجویز نمودند. در انتها به صورت قابل توجهی وزن، BMI و اندازه دور کمر زنانی که از داروی واقعی به جای دارونما استفاده کرده بودند کاهش یافت.

این نتایج در استفاده از کافئین و چای سبز نیز مشاهده شده است.

آیا می‌توان با اطمینان خاطر از این دارو استفاده کرد؟

در این تحقیق در مصرف‌کنندگان لپتیژن و همچنین مصرف‌کنندگان دارونما، عوارض جانبی از قبیل سردرد، تهوع، مشکلات گوارشی و درد در ناحیه ساق، مچ و مفاصل پا مشاهده شده است.

از آن جهت که این تحقیق در مقیاسی کوچک (تنها ۳۰ نفر از این دارو استفاده کرده بودند) و در زمان کوتاه ۸ هفته‌ای انجام شده است، و با توجه به این نکته که مصرف‌کنندگان دارو‌های لاغری پس از قطع، مصرف بدون هیچ نوع تغییر در سبک زندگی خود، وزنشان به صورت قابل توجهی افزایش می‌یابد؛ نمی‌توان از عوارض مصرف دراز مدت و قطع مصرف این دارو، اطمینان حاصل کرد.

و همینطور استفاده از این دارو در مصرف‌کنندگان حساس به کافئین، باعث بروز علایمی از قبیل تشویش و تپش قلب می‌گردد.

در انتها

در کل، استفاده از هر نوع داروی لاغری حتی لپتیژن همواره باید با تحت نظر پزشک انجام شود؛ زیرا ممکن است این دارو در تداخل با داروهای دیگر مصرفی شما باشد و یا پزشک بر طبق برخی سوابق پزشکی شما، شما را از مصرف آن منع نماید.

به خاطر داشته باشید که این تحقیق تنها بر روی افراد چاق انجام شده است؛ بنابراین هیچ نوع شواهدی از اثر آن بر روی مصرف‌کنندگان دارای اضافه وزن و یا افرادی با BMI نرمال، در دست نیست.

همچنین این دارو بسیار گران قیمت است. طبق سایت شرکت تولیدکننده این دارو، شما باید برای استفاده ۶۰ روزه از لپتیژن مبلغ ۹۹.۹۵$ بپردازید. اگر هنوز مصر در استفاده از این دارو هستید؛ بهتر است ابتدا با پزشک خود، در جهت داشتن بهترین انتخاب، مشورت کنید.

 

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید