انتشار این مقاله


ضربان ساز وایرلس قلب

ضربان ساز وايرلس جديد مي تواند جايگزيني يراي عمل جراحي باشد. يك تيم بين المللي از دانشمندان يك ضربان ساز وايرلس كوچك ساخته است كه مي تواند روزي بيماران را از عمل جراحي نجات دهد. درحاليكه ضربان ساز هاي قديمي با يك عمل جراحي كوچك در سينه نصب مي شوند. اين قطعه جديد با يك […]

ضربان ساز وايرلس جديد مي تواند جايگزيني يراي عمل جراحي باشد.

يك تيم بين المللي از دانشمندان يك ضربان ساز وايرلس كوچك ساخته است كه مي تواند روزي بيماران را از عمل جراحي نجات دهد. درحاليكه ضربان ساز هاي قديمي با يك عمل جراحي كوچك در سينه نصب مي شوند. اين قطعه جديد با يك كاتتر تغذيه مي شود، از طريق پا تا قلب كه به سمت راست ارگان متصل است.

هم اكنون در ٥٠٠ بيمار كاشته شده، ضربان ساز كوچك عوارض جدي كمتري نسبت به ضربان ساز رايج دارد. اما در كساني كه عوارض را تجربه كرده اند، تاثيرات به اندازه اي شديد بوده اند كه جلوي كاشت هاي بيشتر را بگيرند تا محققان به نگراني هايي كه درباره ي ايمني آن است رسيدگي كنند.

Christopher Granger از انجمن قلب،كه عضو اين تيم تحقيقاتي نيست در مصاحبه با مطبوعات گفت:

((اين وسيله نقطه عطف ديگري در توسعه ضربان سازها است، و تنها وسيله اي نيس كه به تكنولوژي جديد اضافه شده، به بيماران مي گوييم مراقب باشند از اولين افراد دريافت كننده آن نباشند مگر اينكه دليل قانع كننده اي داشته باشند.))

وقتي يك ضربان ساز قديمي نصب مي شود، يك برش ٥ سانتي متري در قسمت بالايي قفسه سينه ايجاد مي شود، ويك يا دو سين قسمت راست يا چپ قلب را تغذيه مي كنند. اين سيم ها به ضربان سازي كه زير پوست نزديك قلب قرار داده شده است، وصل اند.

در مقايسه، ضربان ساز جديد كه ٦ميلي متر قطر و ٤٢ ميلي متر طول دارد، طول بدن را با يك كاتتر كه در پا قرار داده شده تغذيه مي كند و نيازي به سيم هايي كه به قلب وصل شوند نيست. مخققان در استراليا،آمريكا و كانادا مي گويند:

((اين وسيله براي ٣٠٪‏ بيماراني كه به ضربان ساز نياز دارند مناسب خواهد بود.))

از نظر آماري، ضربان ساز كوچك در ٥٠٠بيماري كه آن ها را براي حدود ٦ماه داشته اند،تاكنون باعث عوارض كمتري شده است. ٧٪‏ آنها عوارض جانبي را گزارش مي دهند،درحاليكه ١٠٪‏ بيماران با ضربان ساز معمولي دچار عوارض مي شوند. و به اين دليل است كه به جاي سيم هايي كه مستقيما در ارتباط با قلب اند كه مي توانند باعث عفونت، گرفتگي رگ، شكستن يا انبار شدن در قلب شوند، در ضربان ساز كوچك سيم ها در داخل كيس به اندازه ي باتري سه گانه A است جاسازي شده اند.

با توجه به نوشته يكي از خبرنگاران،Maria cheng، دستگاه در حال حاضر براي استفاده در اروپا تاييد شده و انتظار مي رود به زودي براي تصويب به سازمان غذا و داروي آمريكا(FAP) ارسال شود.

اما هنوز هم از بابت تكرار فعلي آن نگراني وجود دارد،Cheng گزارش مي دهد:

مطالعه اين قطعه در اروپا سال گذشته وقتي تعداد عوارض گزارش شده زياد شده بود متوقف شد، كه در يكي از اين عوارض قطعه از جاي خود خارج شده بود و در سرخرگ هاي منتهي به ريه گير كرده بود.

بعلاوه قيمت اين دستگاه تقريبا دو برابر دستگاه قبلي است و بيماران به چك آپ مرتب توسط پزشك نيازمند خواهن بود، زيرا اين وسيله نمي تواند اطلاعات فعاليت قلبي آن ها را از راه دور بفرستد. اما با وجود تمام اين ها محققان سازنده ي آن پيش بيني مي كنند مردم كماكان خواستار آن خواهند بود.

ضربان ساز جديد در ژورنال پزشكي New England توصيف شده و نتايج آزمايشات در ديدار با انجمن قلب اروپاييان در لندن ارائه خواهد شد . اين تيم اميدوارانه روي آن كار خواهد كرد تا امنيتش را از آنچه هست بالاتر ببرد، درحالي كه نظارت بر قطعه هايي كه قبلا كاشته شده بود بيشتر خواهد شد.

نگین فرونچی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید