انتشار این مقاله


ربات بادیگارد قلب

اختراع نوع جدیدی از soft robotic sleeve می‌توان ضربان را در قلب ضعیف یا قلبی كه ایست قلبی داشته حفظ كرد. در نتیجه جان بیمارانی كه باید ماه‌ها یا سال‌ها برای پیوند قلب صبر كنند،حفظ می‌شود. این قطعه سیلیكونی قابلیت تطابق دارد و دور عضو تخریب شده می‌پیچد و بصورت اتوماتیك فشرده می‌شود كه مشابه […]

اختراع نوع جدیدی از soft robotic sleeve می‌توان ضربان را در قلب ضعیف یا قلبی كه ایست قلبی داشته حفظ كرد. در نتیجه جان بیمارانی كه باید ماه‌ها یا سال‌ها برای پیوند قلب صبر كنند،حفظ می‌شود.

این قطعه سیلیكونی قابلیت تطابق دارد و دور عضو تخریب شده می‌پیچد و بصورت اتوماتیك فشرده می‌شود كه مشابه عمل ضربان قلب است. آزمایش‌های اخیر روی حیوانات حاكی از این است كه با این قطعه عملكرد قلبی آن ها بعد ایست قلبی به بهترین حالت خود باز می‌گردد. الن روچ از national university ایرلند كه از افراد تیم تحقیقاتی است، می‌گوید:

این مطالعه در حال حاضر بسیار ارزشمند است چون هر روز انسان هایی كه با ایست قلبی می‌میرند بیشتر می‌شود.

قطعه soft robotic برای درگیر شدن با بافت نرم به خوبی سازگار شده و در بهبود عملكرد كمك می‌كند و حتی توانایی درمان و بازسازی دارد. در اثبات رواج ایست قلبی باید اشاره كرد، تقریبا یك میلیون مورد جدید فقط در آمریكا شناسایی شده و اگر شما بدشانس باشید و نیاز به یك قلب جدید داشته باشید باید در لیست هایی كه حداقل شش ماه طول می‌كشد منتظر بمانید.

قطعات مختلفی وجود دارند كه در زمان یك انتظار طولانی برای پیوند باعث زنده نگه داشتن بیمار می‌شوند اما خیلی ایده آل نیستند. یكی از تكنولوژی‌هایی كه امروزه برای بیماران دارای سابقه‌ی ایست قلبی بسیار رایج شده، دستگاه های كمك كننده بطنی (VADs) است كه ریسك های زیادی دارند. ازجمله:

١. ایجاد لخته خون : به این معنی كه بیمار باید داروهای ضدانعقاد مصرف كند كه آن هم ریسك های خودش را دارد.

٢. عفونت ها و اختلال در عملكرد: در واقع دستگاه می‌تواند باعث ایجاد ناهماهنگی در بطن راست و چپ شود كه منجر به از كار افتادن كل قلب می‌شود.

برای كاهش ریسك خونریزی و لخته شدن، روچ و تیمش ربات انعطاف پذیری كه حالت پوششی دارد را اختراع كردند كه با جریان خون در ارتباط نیست بلكه كل عضو را در برگرفته و ضربان را در تمام قسمت های قلب افزایش می‌دهد. این قطعه سیلیكونی نازك طوری طراحی شده كه شكل لایه خارجی عضله را بگیرد و توانایی تطابق با ارگان هر فردی را دارد كه بر فرض اگر بیمار در قسمت چپ قلب ضعف داشته باشد، آن قسمت را بیشتر حمایت می‌كند.
این قطعه به یك پمپ خارجی متصل است كه از هوا استفاده می‌كند تا قسمت هایی از قلب را مطابق ریتم طبیعی‌اش فشرده و رها سازد.

قطعه مذكور باید در قلب انسان تست شود و ریسك عفونت و اختلال در عملكرد مورد آزمایش قرار گیرد؛ این در حالی است كه این قطعه در نمونه های آزمایشگاهی شش خوك به‌خوبی عمل كرده است. باتوجه به گزارش مگان روزن برای Since NEWS بعد از اینكه خوك ها ایست قلبی را تجربه كردند، مقدار خونی كه توسط قلب پمپ میشد به كمتر از نصف حالت طبیعی آن افت كرد (تقریبا یك لیتر خون در دقیقه) ولی وقتی پوشش كاشته شد، مقدار خون پمپ شده به بالای ٢/٥ لیتر در دقیقه برگشت كه تقریبا هم ارز یك قلب سالم است. در یك آمارگیری معلوم شد ٢٠-١٥٪ بیمارانی كه در انتظار اهدای عضو هستند می‌میرند، پس نیاز به گزینه‌هایی با عملكرد بهتر است، خوشبختانه دستگاهی مانند این ربات می‌تواند این كار را به خوبی انجام دهد.

نگین فرونچی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید