انتشار این مقاله


ساخت اولین قلب مصنوعی دائمی

ساخت اولین قلب مصنوعی دائمی توسط OHSU و برنامه‌ریزی برای پیوند آن

پزشکان و محققان OHSU در حال توسعه‌ی چیزی هستند که امیدوارند اولین قلب مصنوعیِ کاملِ دائمی باشد، که می‌تواند فرصت زندگی دیگری را برای تقریبا ۷۵ هزار آمریکایی که سالانه بر اثر نارسایی قلبی از دنیا می‌روند، فراهم کند.

این دستگاه در اصل توسط دکتر Richard Wampler که اکنون بازنشسته است، طراحی شده است. دکتر Wampler این ایده را هنگامی که رزیدنت جراحی در OHSU زیر دست دکتر Albert Starr بود، از کمک به کسانی که از بیماری‌های قلبی رنج می‌بردند، گرفته است. Starr اولین پیوند اولین دریچه‌ی قلبی مصنوعی ساخته شده را در ۱۹۶۰ باموفقیت به انجام رسانید و اکنون استاد ممتاز بازنشسته‌ در OHSU است.

دکتر Sanjiv Kaul، مدیرعامل OHSU Knight Cardiovascular Institute که در حال پیشبرد طرح Wampler است، می‌گوید:

OHSU اولین سازنده‌ی دریچه‌ی قلبی مصنوعی می‌باشد و ما اکنون قصد داریم اولین قلب مصنوعی کامل کاربردی و دائمی را بسازیم. ما می‌خواهیم شکاف موجود را ببندیم!

راه حلی دائمی

قلب مصنوعی کامل OHSU طراحی شده تا جایگزینی دائمی برای قلب از کارافتاده‌ی اغلب بزرگسالان و کودکان بالای ۱۰ سال باشد. قلب مصنوعی دائمی می‌تواند به رفع مشکل و شکاف موجود در پیوند قلب کمک کند. تقریبا چهار هزار نفر در آمریکا منتظر پیوند قلب هستند، اما فقط سه هزار و چهارصد پیوند قلب در سال ۲۰۱۷ انجام شده است.

در حال حاضر فقط یک قلب مصنوعی برای استفاده‌ی انسانی در آمریکا به تایید رسیده است، اما سازنده‌اش آن را به عنوان دستگاه موقت توصیف می‌کند. قلب‌های مصنوعی بیش‌تر به‌عنوان درمانی کوتاه‌مدت برای کمک به بیمارانی که منتظر پیوند قلب هستند، در نظر گرفته شده است.

دستگاه OHSU به دلیل طرح ساده‌اش دارای پتانسیلی برای تبدیل به جایگزینی دائمی می‌باشد و دو بطن -حفره‌های پایینی قلب انسان- با یک لوله‌ی تیتانیومی تشکیل شده از میله‌ای که داخلش با آلیاژی از تیتانیوم پوشیده شده، جایگزین می‌شود که به سرعت جلو و عقب حرکت می‌کند. این حرکات جلو و عقب، خون را به ریه‌ها منتقل می‌کند تا بتواند اکسیژن بگیرد و در نهایت خون غنی از اکسیژن را به سراسر بدن می‌فرستد.

Kaul گفت:

باتوجه به اینکه قلب انسان سالانه ۱۴ میلیون بار می‌تپد، بسیار مهم است که قلب مصنوعی بادوام و قوی باشد. طرح ساده و کارآمد قلب مصنوعی کامل ما، پتانسیل نارسایی را بسیار پایین می‌آورد.

قلب مصنوعی OHSU از بسته‌ای شامل کنترل‌کننده و باتری قابل شارژی نیرو می‌گیرد که استفاده‌کننده می‌تواند آن را در جیب خود، متصل به کمربند و یا در کوله‌پشتی خود حمل کند. با بهبود کارایی و طرح باتری، سرانجام باتری می‌تواند در زیر پوست جاگذاری شده و از بیرون شارژ شود.

قلب مصنوعی

ساده طراحی شده است

طرح دیگری از قلب مصنوعی دارای قسمت‌های پیچیده و متحرک است، از جمله دو حفره‌ی بطنی مصنوعی و دریچه‌های مصنوعی مختلف. هرچه قطعات بیش‌تری در یک دستگاه وجود داشته باشد، احتمال شکستگی و عملکرد نامناسب بیش‌تری وجود دارد. دستگاه OHSU دریچه‌ای ندارد و میله‌ی توخالی داخلی آن توسط تکیه‌گاهی هیدرودینامیکی آویزان شده است؛ این بدین معناست که هرگز با لوله‌ای که در آن حرکت می‌کند، تماس پیدا نخواهد کرد.

همچنین، قلب مصنوعی OHSU منحصر به فرد می‌باشد، زیرا جریان خونی ایجاد می‌کند که با پالس طبیعی انسان هماهنگ است و این وجه تمایز آن از سایر انواع پمپ‌های قلب مصنوعی می‌باشد که خون را با جریانی مداوم و بدون پالس به بدن می‌فرستند. داشتن جریان خون دارای پالس، آسیب خونی را به حداقل می‌رساند، خطر لخته شدن خون را کاهش می‌دهد و همچنین می‌تواند برخی از عوارض ناشی از دستگاه‌های بدون پالس مانند خونریزی دستگاه گوارش و سکته مغزی را کاهش دهد.

OHSU یک شرکت اسپینوف به‌نام OregonHeart در سال ۲۰۱۴ ایجاد کرد که کاملا متعلق به OHSU بود و از نظر مالی حمایت می‌شد. اسپینوف دو مدل از دستگاه را ساخت که در حیوانات در دانشگاه Louisville مورد آزمایش قرار گرفت. اولین مدل بزرگ‌تر بود و اصل طرح زمانی خود را نشان داد که به گاوها پیوند زده شد. دومین مدل به اندازه‌ی کافی کوچک بود تا بتوان در انسان‌ها و برای آزمایشات کوتاه‌مدت در گوسفندان مورد استفاده قرار گیرد.

OHSU توسعه‌ی تکنولوژی را در آگوست ۲۰۱۷ بعد از توقف عملیات و کار OregonHeart، دوباره از سر گرفت. OHSU قصد دارد مدل کوچک‌تر قلب مصنوعی کامل را بعد از آزمایشات سه ماهه انجام شده، به منظور مطالعه‌ای کوتاه‌مدت برای شناخت فیزیولوژی آن به گوسفند پیوند بزند. اگر گوسفند بعد از پیوند دستگاه وضعیت خوبی داشته باشد، OHSU قصد دارد برای اجرای کارآزمایی‌های بالینی دستگاه در افراد، درخواست مجوز فدرال کند.

توسعه‌ی اولیه قلب مصنوعی کامل OHSU با کمک‌های مالی Phil و Penny Knight برای تاسیس OHSU Knight Cardiovascular Institute در ۲۰۱۲ مورد حمایت قرار گرفت.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید