انتشار این مقاله


ساخت آسپرینی که از سد خونی-مغزی عبور می‌کند

یکی از بزرگترین چالش ها در درمان سرطان مغز، عبور دادن دارو ها از سد خونی-مغزی و حمله ان ها به تومور در مکان مورد نظر است. اما دانشمندان اظهار دارند که آسپرین مایع کاملا حلالی را کشف کرده­اند که از می­تواند از سد خونی-مغزی عبور کرده و به هدف برسد. این آسپرین حداقل در […]

یکی از بزرگترین چالش ها در درمان سرطان مغز، عبور دادن دارو ها از سد خونی-مغزی و حمله ان ها به تومور در مکان مورد نظر است.

اما دانشمندان اظهار دارند که آسپرین مایع کاملا حلالی را کشف کرده­اند که از می­تواند از سد خونی-مغزی عبور کرده و به هدف برسد. این آسپرین حداقل در آزمایشگاه توانسته است گلیوبلاستوما های سرطانی را، بدون صدمه زدن به بافت های سالم مغز،بکشد.

از آنجایی که تحقیقات همچنان مورد بررسی دقیق و همتا قرار نگرفته است لازم است تا با تردید بیشتری با آن برخورد کنیم. اما دانشمندان مرکز تحقیقات دانشگاه Portsmouth در انگلستان،آن را در کنفرانس تومور های مغزی ۲۰۱۶ پولند ارائه دادند.

سو فرینگتون اسمیت، رئیس هیأت اجرائیه، گفت:

این یک تغییر بالقوه فوانین بازی از تومور به نفع تحقیقات است و به طور واضح نشان می­دهد که تحمل و پایداری در یک تحقیق نتایج ثمربخشی دارد.

علمی اینچنین است که نهایتا به ما توان درمان چنین بیماری ویران کننده ای را که بیشتر از هر سرطان دیگری کودکان و افراد زیر ۴۰ سال را قربانی میکند،می دهد.

 سد خونی-مغزی به مانند سپری است که پاتوژن های مهاجم را از خون تغذیه کننده مغز جدا می کند و تنها به آب، برخی گاز ها و ملکول های محلول در چربی اجازه عبور می­دهد.

این یک مکانیسم دفاعی خوب است؛ اما به عنوان چالش مهمی برای دانشمندانی که می­خواهند دارو ها را مستقیما به مغز منتقل کنند، مطرح است و همچنین بخشی از علت میزان بالای مرگ و میر در تومور های مغزی است.

سال پیش بود که دانشمندان اعلام کردند توانسته اند برای اولین بار دارو های شیمی­درمانی را با جداسازی پرده های محافظتی مغز از طریق امواج فراصوت، از سد خونی-مغزی عبور دهند.

اما اکنون تیم بریتانیایی اظهار دارد که توانسته اند برای اولین بار آسپرین مایعی اختراع کنند که به خوبی حل می­شود؛بنابرین می­تواند مستقیما در مغز منتقل شود.

این آسپرین به شکل محلول از ترکیب با دو ذره افزودنی دیگر ( هنوز نامی از نوع این ذرات برده نشده است.) ساخته شده است و نتیجه نهایی را به نام «IP1867B» نام­گذاری کرده­اند. این نام به اندازه «آسپرین مایع» گیرا نیست اما مطمئنیم که دلایل خوبی برای این نام­گذاری داشته اند!

زمانیکه تیم IP1867B را علیه گلیوبلاستوما (یکی از خطرناک ترین تومور های مغزی که سالانه هزاران بیمار را به کام مرگ می فرستد.) آزمایش کردند،نتایج امیدوار کننده ای را بدست آوردند.

در آزمایشگاه سلول های گلیوبلاستوما را که از بالغین و کودکان دارای تومور مغزی استخراج کرده بودند رادر معرض فرمول های مختلفی از IP1867B قرار دادند.

محققین دریافتند که، صرف نظر از چگونگی عمل و تفکیک شدن سه ذره، آن ها ۱۰ برابر موثرتر از هرگونه ترکیبی که هم اکنون برای درمان در دسترس است،عمل کردند.

مهم تر اینکه این ذرات بر سلول های سالم مغز تاثیری نداشتند.

البته درمان ها به ندرت به شکلی که در آزمایشگاه اثر می­کنند در انسان نیز اثر می­کنند و فبل از اینکه دانشمندان به نتیجه برسند، ابتدا باید این دارو را بر علیه سرطان در موش ها و مدل های آزمایشگاهی دیگر امتحان کنند.

آن ها همچنین باید تحقیق خود را مورد بررسی دقیق و همتا سازی قرار دهند تا نشان دهند که نتایج بدست آمده بر حسب اتفاق نبوده.

علاوه بر توسعه یافتن روشی جدید برای درمان سرطان مغز، محققین معتقدند، آسپرین محلول خواهد توانست  دارو را برای استفاده مرتب و روزانه مطبوع تر سازد.

محققین در توضیح به مطبوعات گفتند:

آسپرین های محلول رایج در فروشگاه ها به طور کامل محلول نیستند و همچنان شامل ذراتی هستند که عوارض جانبی گوارشی ایجاد میکنند.

 با آزمایش های بیشتر این ترکیب می تواند محلول های بهتری عرضه کند و در نهایت یک راه حل جدید برای درمان تومور های مغزی.

 

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید