انتشار این مقاله


افزایش تمرکز با ۷ راهکار

۷ راه برای اینکه ذهن سرگردانتان را رام کرده و بهتر بتوانید تمرکز کنید مدت‌هاست سردرگمی ذهن به عنوان دشمن اصلی تمرکز در نظر گرفته می‌شود، اما این نظر همیشه درست نیست چون خیال‌پردازی به روش صحیح آن می‌تواند حتی به شما کمک کند تا بهتر تمرکز کنید. این مقاله را بخوانید تا بفهمید چگونه […]

۷ راه برای اینکه ذهن سرگردانتان را رام کرده و بهتر بتوانید تمرکز کنید

مدت‌هاست سردرگمی ذهن به عنوان دشمن اصلی تمرکز در نظر گرفته می‌شود، اما این نظر همیشه درست نیست چون خیال‌پردازی به روش صحیح آن می‌تواند حتی به شما کمک کند تا بهتر تمرکز کنید.
این مقاله را بخوانید تا بفهمید چگونه می‌توانید کنترل ذهن سرگردانتان بدست بگیرید و همچنین راهکارهایی را بیاموزید که به هوشیار ماندنتان در زمان نزدیک شدن ضرب‌العجل‌ها کمک می‌کنند.

۱- کارهای بیشتری را به ذهنتان بسپارید تا انجام دهد:

یا استفاده از تحقیقات نیلی لِیوی( Nilli Lavie ) از دانشگاه لندن، کشف شده است که افزودن حواس‌پرتی‌های عمدی- مثل یک صدای پس‌زمینه ضعیف یا یک حاشیه ی جازمانند در یک صفحه- در واقع حواس‌پرتی را کاهش می‌دهد. نظریه ی” بارگیری و ظرفیت” او، این راه حل‌ها را پیشنهاد می‌کند چون ‘ توجه’ (attention) یک منبع محدود است. پس اگر شما بتوانید تمام بخش‌های ظرفیت توجهیتان را با حواس‌پرتی‌های عمدی پر کنید، دیگر جایی برای حواس‌پرتی‌های دیگر ناخواسته نخواهد بود.

۲- به خودتان رشوه دهید!

تحقیقات نشان می‌دهند که چشم‌انداز یک پاداش خوب، به شرطی که سر وقت داده شود، می‌تواند افراد را متمرکز نگه دارد. دادن هدایای کوچک به افراد برای انجام دادن کار‌های کسل‌کننده، مانع از دست دادن تمرکز آن‌ها نمی‌شود اما قول یک پاداش بزرگ، که در پایان کار دریافت خواهند کرد، باعث حفظ هوشیاری و تمرکز آن‌ها خواهد شد.

مایکل استرمن(Michael Esterman) از آزمایشگاه توجه و یادگیری بوستون که این تحقیق را انجام داده است می‌گوید:

” این پروسه احتمالا از طریق شریک شدن در جلوگیری از عمیق شدن سریع در موضوع ، بهتر کار می‌کند.”

۳- خودتان را بیازمایید

ما می‌دانیم که راه‌های بسیاری برای سرگردان شدن ذهن ما وجود دارد؛ اینکه بدانید چگونه خیال‌پردازیتان را آدرس‌دهی کرده و آن‌را به جهت موردنظرتان هدایت کنید، می‌تواند در مواقع بسیاری به داد شما برسد.

یک حیله برای این نوع جهت‌دهی این است که مطمئن شوید ذهنتان به سمت موضوعاتی که شما نیاز به یادگیریشان دارید خیال‌بافی کرده و به سمتشان منحرف می‌شود. برای انجام این کار، اغلب از خود آزمون بگیرید.

افرادی که به یک سخنرانی خسته کننده گوش می‌دهند، اگر هر ۵ دقیقه درباره ی موضوعاتی که از سخنرانی در ذهنشان باقی مانده است، مورد سوال واقع شوند، بهتر می‌توانند تمرکز کنند. حتی با وجود این نوع آزمون‌ها هم، احتمال انحراف ذهن وجود دارد، اما این انحراف به سمت موضوع مورد‌نظر و نه هر موضوع دیگری است.

۴- در زنگ تفریحتان خیال‌بافی کنید!

روانشناس پاول سِلی (Paul Seli) از دانشگاه هاروارد می‌گوید:

” این که هر چند دقیقه یک بار استراحت کرده و به ذهنتان این فرصت را بدهید که به موضوعات متفرقه فکر کند و به سمت آن‌ها منحرف شود، تمرکز شما را بالا می‌برد. اگر شما به خود بگویید که ‘ من الان می‌خواهم درباره ی یک موضوع یا مشکل دیگر فکر کنم’ و مسئله ی دیگری را حل کنید و سپس به سراغ کار اصلی خود بروید، قطعا می‌تواند برای تمرکزتان سودمند باشد.”

۵- استرس نداشته باشید.

شاید شما فکر کنید که بالا رفتن آدرنالین می‌تواند ذهن را متمرکز کند، اما در واقع، آزاد شدن هورمون‌هایی مانند نورآدرنالین را  تحریک می‌کند. نورآدرنالین به رسپتور‌های مدار کنترل شناخت در مغز وصل می‌شود. این اتصال، کار این مدارها را برای تمرکز سخت‌تر می‌کند.

۶- کمی به خود استراحت بدهید.

در مجموع، کمبود خواب آمادگی ذهنی را به شدت تخریب کرده و توانایی ما را برای مقابله با حواس‌پرتی‌های داخلی و خارجی به شدت کاهش می‌دهد‌. علاوه بر این، خواب یک مزیت بسیار مهم دیگر هم دارد: خواب برای یکپارچگی و قوام حافظه بسیار مهم است. تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که اگر شما قبل از یک آزمون ساعتی وقت اضافی داشته باشید، سک چرت کوتاه می‌تواند برایتان از مرور کردن آموخته‌هایتان مفید تر باشد.

۷- خود را فریفته و تصویر سازی کنید!

در تحقیقی، افرادی که مجبور شده بودند به یک صدای ضبط شده ی کسل کننده گوش داده و آنرا به خاطر بسپارند، در صورتیکه اجازه داشتند خود را بفریبند، بعدها بهتر می‌توانستند آن صدا را به یاد بیاورند. اما موضوع نیز بسیار مهم است. تصویر سازی درباره ی موضوعی که مرتبط با موضوعی است که سعی در به خاطر سپردنش دارید احتمال بیشتری دارد که به عنوان انحراف ذهن تعمدی ایفای نقش کند، که این موضوع می‌تواند به تمرکز شما روی موضوع موردنظرتان کمک کند. اما یادتان باشد خیلی زیاده‌روی نکنید، چون اگر پروسه ی گول زدن و تصویر‌سازی شما خیلی  سرگرم کننده باشد، ممکن است نتیجه ی عکس بدهد‌.

کوثر پورجبلی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید