انتشار این مقاله


چرا بايد هر روز با كودك خود حرف بزنيد

ممكن است احمقانه به نظر برسد با كودكى كه نميتواند باشما صحبت كنيد، حرف بزنيد؛ اما اهميت حرف زدن با كودك به پيش از زمانى كه اولين كلمه را بر زبان آورد تعلق مى گيرد. در حقيقت مطالعات طولانى مدت نشان داده است كه بيشتر كلماتى كه كودك از زمان تولد تا ٣ سالگى مى […]

ممكن است احمقانه به نظر برسد با كودكى كه نميتواند باشما صحبت كنيد، حرف بزنيد؛ اما اهميت حرف زدن با كودك به پيش از زمانى كه اولين كلمه را بر زبان آورد تعلق مى گيرد. در حقيقت مطالعات طولانى مدت نشان داده است كه بيشتر كلماتى كه كودك از زمان تولد تا ٣ سالگى مى شنود، باعث افزايش IQ و عملكرد بهتر كودك در مدرسه مى شود.

مغز يك كودك هنگامى كه به ٣ سالگى مى رسد، ٣ برابر مى شود واين بزرگ شدن از ارتباط با محيط پيرامون، خصوصا مكالمه با اعضاى خانواده، منشا مى گيرد.

بچه هايى كه از خانواده هاى پرحرف آمده اند، زمانى كه بزرگتر مى شوند در تست هاى خواندن نمرات بهترى كسب مى كنند، روابط سالم ترى دارند و با رشدشان حافظه شان قوى تر رشد مى كند.

باتوجه به اهميت داشتن اينكه در ارتباط مداوم با نوزاد يا كودك نوپاى خود باشيد، عدم آگاهى برخى والدين از اثرات شناختى آن نگران كننده است.براى كمك به رشد سريع تر مغز نوزاد خود و افزايش توانايى هاى وى در مراحل بعدى زندگى ، سعى كنيد ٥ تكنيك زير را براى صحبت  كردن موثر با نوزاد خود،دنبال كنيد.

١. توجه كنيد

كودكان قادر به تشخيص اين هستند كه آيا شما براى ارتباط با آن ها تلاش مى كنيد يا نه. همچنين قادر به تشخيص تن احساسى شما هستند. زمانى كه شما با تلفن همراه يا تماشاى تلويزيون مشغول هستيد، كودك شما شانسى براى تلاش براى تعامل با شما ندارد؛ حتى اگر آهسته ادا كردن يا سخن نامفهمومى باشد.

اگر كودك شما نشسته است يا روى زمين بازى مى كند، برداشتنشان از روى سطح  نيز مى تواند در كمك به ارتباط موثر باشد.

٢. لبخندزدن

لبخند مى تواند تلاش فرزندتان را براى برقرارى ارتباط تقويت كند، اين كار نه تنها در رشد مغزى كمك مى كند، به داشتن عزت نفس كودكتان كمك مى كند و به آن ها اجازه مى دهد بدانند كه مهم هستند. بهتر است به كودك خود لبخند بزنيد زمانى كه هر دو در آرامش به سر مى بريد و به زودى آن ها شروع به مقابله به مثل با شما مى كنند. 

٣. حرف زدن به شيوه ى كودكانه

علاوه بر استفاده از صداى معمول خود، اهميت دارد كه شما تركيب بحث كودك را نيز امتحان كنيد. مطالعات نشان داده است كه وقتى پدر و مادر از روش اغراق آميز يا صحبت كردن به روش آواز خواندن استفاده مى كنند، كودك آن ها كلمات بيشترى ياد مى گيرد نسبت به نوزادانى كه در خانواده هايى هستند كه والدينشان از روش معمول بزرگسالان براى صحبت كردن استفاده مى كنند. 

كودكانه حرف زدن مى تواند كودكتان را تشويق كند تا سعى كند كودكانه حرف بزند كه به كودكتان پيچ و خم راه مكالمه كردن كلى را بياموزد.

٤. توصيف كردن

شما مى توانيد با روايت كردن فعاليت هاى خود در طول روز آن هارا در معرض كلمات بيشتر قرار دهيد و به تقويت مهارت هاى گوش دادن در آن ها كمك كنيد. فقط صحبت كردن درباره فعاليت هاى روزمره خود آن ها را به بيرون مى كشد و با قلمرو جديدى از واژگان آشنا مى كند. به زودى كودك شما كلماتى مرتبط با اين فعاليت ها را آغاز مى كند. 

٥. تكرار كردن 

در ادامه شما همان كلمات و عبارات را تكرار كنيد، كودك شما سريع تر خواهد توانست آن هارا دريافت كند. اين كلمات ساده را اغلب به طور واضح تكرار كنيد،بنابراين آن ها آسان تر خواهند توانست به اين گروه ها دسترسى پيدا كنند. اين مى تواند كمك كند به چيزى كه شما ارجاع كى كنيداشاره كند. 

سپیده بویاقچی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید