انتشار این مقاله


ارتباطی شگفت انگیز بین قند خون و سرطان‌های مغزی

طبق مطالعه‌ای که در دانشگاه ایالتی اوهایوانجام شده‌است؛ اگرچه بسیاری از سرطان‌ها از جمله سرطان روده بزرگ، پستان و مثانه، در بین افراد مبتلا به دیابت شایع‌تر هستند، اما تومورهای سرطانی مغز به نام گلیوما در بین افرادی دارای قند خون بالا و دیابت، شیوع کمتری دارد. طبق مطالعات قبلی انجام شده در همین دانشگاه، قند […]

طبق مطالعه‌ای که در دانشگاه ایالتی اوهایوانجام شده‌است؛ اگرچه بسیاری از سرطان‌ها از جمله سرطان روده بزرگ، پستان و مثانه، در بین افراد مبتلا به دیابت شایع‌تر هستند، اما تومورهای سرطانی مغز به نام گلیوما در بین افرادی دارای قند خون بالا و دیابت، شیوع کمتری دارد. طبق مطالعات قبلی انجام شده در همین دانشگاه، قند خون بالا خطر ابتلای افراد به نوعی تومور غیر سرطانی مغز به نام مننژیوم را نیز کاهش می‌دهد.

نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید:

تحقیقات ما به دنبال پاسخ به پرسش‌های مربوط به درک بهتر مکانیسم‌های درگیر در توسعه گلیوماست.

گلیوم یکی از رایج‌ترین انواع تومور‌های سرطانی است که منشاء آن در مغز وجود دارد و سلول‌های عصبی را احاطه می‌کند. این بیماری در سنین میانسالی تشخیص داده می‌شود و در حال حاضر هیچ درمانی که بقای طولانی مدت فرد را تضمین کند، برای آن وجود ندارد؛ اما محققان درحال بررسی چند راه احتمالی درمان هستند.

گزارش‌های علمی این مقاله شامل داده‌ها از دو مطالعه بزرگ و طولانی مدت هستند. محققان داده‌های مربوط به قند خون و دیابت و ارتباط آن‌ها با توسعه سرطان‌های مغزی را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند در افراد مبتلا به دیابت خطر ابتلا به گلیوما کمتر است؛ اما هنوز به این سوال پاسخ داده نشده‌است که چرا ارتباط تومور مغزی با دیابت برعکس رابطه سایر سرطان‌ها و دیابت است.

نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید:

این موضوع ممکن است نشان دهنده‌ی این باشد که تومور، سطح قند خون را تحت تاثیر قرار می‌دهد و یا اینکه قند خون بالا به شکلی متناقض، در نقش حفاظتی در برابر تومور‌های مغزی ایفا می‌کند؛ برای مثال فاکتور‌های رشد شبه انسولینی که با عود تومورهای مغزی مرتبط هستند، در افراد مبتلا به دیابت نسبت به سایر افراد سطح پایین‌تری دارند.

تحقیقات انجام شده بر روی ارتباط غذاها با سرطان‌های مغزی محدود است و نتایج متفاوتی از آن‌ها گزارش شده‌است و تحقیقات بیشتری برای بررسی رابطه مصرف قند و توسعه تومورهای مغزی نیاز است.

فاطمه مجاب


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید