انتشار این مقاله


آیا آجیل داروی خوبی برای نجات‌یافتگان از سرطان کولون است؟!

محققان می‌گویند که تاثیرات آجیل روی بقا وقتی دیده می‌شود که با ورزش و رژیم سالم ترکیب شود. بر اساس دو مطالعه جدید، مبتلایان به سرطان روده بزرگ می‌توانند شانس زندگی خود را با خوردن آجیل همراه با رژیم غذایی سالم و ورزش منظم افزایش دهند. در یک مطالعه هفت ساله، بیماران به طور موفقیت آمیزی […]

محققان می‌گویند که تاثیرات آجیل روی بقا وقتی دیده می‌شود که با ورزش و رژیم سالم ترکیب شود.


بر اساس دو مطالعه جدید، مبتلایان به سرطان روده بزرگ می‌توانند شانس زندگی خود را با خوردن آجیل همراه با رژیم غذایی سالم و ورزش منظم افزایش دهند.

در یک مطالعه هفت ساله، بیماران به طور موفقیت آمیزی برای سرطان کولون مرحله سه تحت دردمان قرار گرفتند. کسانی که هر هفته حداقل دو اونس آجیل مصرف می‌کردند، ۴۲ درصد کاهش احتمال برگشت بیماری و ۵۷ درصد ریسک کمتر برای مرگ ناشی از بیماری را نشان دادند. ( مرحله سه یعنی بیماری به بافت‌های اطراف منتشر شده است اما هنوز به اندام‌های دوردست نرسیده است.)

این یافته‌های مقدماتی با نتایج مطالعه دوم مطابقت دارند. این مطالعه مشخص کرده‌است که مبتلایان به سرطان کولونی که سبک زندگی سالم مانند تغذیه صحیح و وزن مناسب دارند، ۴۲ درصد احتمال مرگ کمتری نسبت به دیگران دارند.

دکتر بروس جانسون می‌گوید:

“هم رژیم غذایی و هم سبک زندگی می‌توانند احتمال برگشت بیماری و میزان امید به زندگی بیماران را تحت‌تاثیر قرار دهند. حتی اگر شما مبتلا به سرطان شوید هنوز هم برای شروع دیر نیست، این باعث ایجاد تغییر می‌شود. یک سوم از ریسک‌فاکتور‌های سرطان مربوط چه چیز‌هایی است که می‌توانیم جلوی آن‌ها را بگیریم.”

حمایت مالی این مطالعه توسط موسسه بهداشت ملی ایالات متحده انجام‌شده است و شامل بیش از ۸۰۰ بیمار که برای سرطان کولون تحت جراحی یا شیمی‌درمانی قرار گرفته‌اند می‌باشد. همه آن‌‌ها پرسش‌نامه رژیم غذایی را پر کردند که شامل سوالاتی مربوط به میزان آجیل مصرفی آن‌ها بود. شرکت‌کنندگان برای حدود ۷ سال بعد از شیمی‌درمانی پیگیری شدند. تقریبا ۱۹ درصد بیماران گفتند که در هفته ۲ اونس آجیل مصرف کردند و طبق مطالعات در این گروه خطر عود سرطان کاهش و بقای کلی بالاتر بود.

با این حال، نتایج این مطالعه به آجیل‌های درختی مانند  آجیل برزیلی، کاشو، گردو و پسته محدود است. تجزیه تحلیل بیشتر نشان داد که بادام زمینی و کره بادام زمینی در این مورد هیچ سودی ندارد. بادام زمینی در واقع در درون دسته بقولات جای می‌گیرد و در خانواده حبوبات شناخته شده مانند نخود، لوبیا و عدس است. این تفاوت [در سود] ممکن است به دلیل ترکیب بیوشیمیایی متفاوت بادام زمینی و آجیل درختی باشد.

Fadelu و همکارانش فکر می کنند که آجیل درختی ممکن است باعث کاهش قند خون و سطح انسولین شود که می تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.

آجیل درختی حاوی مقادیر بالایی از اسیدهای چرب سالم، فیبر و فلاونوئیدها است. تصور می‌شود که آن‌ها آزاد شدن انسولین در بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهند. مطالعات دیگری رابطه‌ای بین مصرف آجیل و سطح قند خون و انسولین را نشان نداده‌اند.

مطالعه دوم نیز روی بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ مرحله سه پس از شیمی درمانی متمرکز شده است. محققان تقریبا روی شیوه زندگی ۱۰۰۰ بیمار مطالعه کردند و آن‌ها را بر اساس توصیه‌های تغذیه‌ای و فعالیت‌های فیزیکی برای مبتلایان به سرطان انجمن سرطان آمریکا طبقه‌بندی کردند. نیمی از آن‌ها برای ۷ سال و نیمی دیگر برای مدت بیشتری پیگیری شدند.

پژوهشگر ارشد، ارین ون بلاریگان گفت:

“افرادی که از دستورالعمل‌ها در مورد ورزش، رژیم غذایی و اضافه وزن پیروی کرده بودند، ۴۲ درصد احتمال مرگ کمتری نسبت به دیگران داشتند.”

وقتی که آشامیدن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، افرادی که به شدت گایدلاین‌های سبک زندگی ACS را دنبال میکردند، ۵۱ درصد کاهش احتمال مرگ و ۳۶ درصد کاهش احتمال عود سرطان را تجربه کردند.

بیماران نباید از مطالعه آگاه باشند و باید فرض کنند که می‌توانند یه جای شیمی‌درمانی، سرطان خود را با تغذیه و ورزش درمان کنند. این یک تفسیر بسیار خطرناک است زیرا شیمی‌درمانی به طور قابل توجهی مفید است. درحالی که این مطالعه نتوانست یک رابطه علت و معلولی واضح را اثبات کند، هایز به تمرکز هر دو مطالعه روی بیمارانی که برای شیمی درمانی وارد پژوهش‌های بالینی شده‌اند اشاره کرد.

استفاده از بیماران در پژوهش‌های بالینی بسیاری از تعصباتی که در مطالعات مشاهده‌ای معمولی وجود دارد را از بین می‌برد و این یافته‌ها را قانع‌کننده‌تر می‌سازد.

داده‌ها و نتایج ارائه شده در جلسات تا زمانی که در یک مجله پزشکی کارشناسی‌شده منتشر نشده است، مقدماتی در نظر گرفته می‌شود.

فاطمه مسیب‌پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید