انتشار این مقاله


آیا گوش‌دادن به موسیقی غم‌انگیز می‌تواند حال شما را بهبود بخشد؟

احساس افسردگی می‌کنید؟ چقدر باور دارید موسیقی می‌تواند حال شما را بهتر کند؟ پژوهش‌ها نشان می‌دهند گوش دادن به یک قطعه موسیقی زیبا و غم‌انگیز می‌تواند به بهبود روحیه‌ی افراد غمگین کمک کند. در این کار تحقیقاتی که با هدف بررسی تأثیر انگیزه‌ی افراد از گوش‌دادن به موسیقی در یک شرایط غم‌انگیز بر بهبودی کلی […]

احساس افسردگی می‌کنید؟ چقدر باور دارید موسیقی می‌تواند حال شما را بهتر کند؟

پژوهش‌ها نشان می‌دهند گوش دادن به یک قطعه موسیقی زیبا و غم‌انگیز می‌تواند به بهبود روحیه‌ی افراد غمگین کمک کند. در این کار تحقیقاتی که با هدف بررسی تأثیر انگیزه‌ی افراد از گوش‌دادن به موسیقی در یک شرایط غم‌انگیز بر بهبودی کلی روحیه‌ی آنان انجام گرفت، از ۲۲۰ نفر از افراد خواسته‌شد تا حادثه‌ی غم‌انگیزی که برای آنان اتفاق افتاده‌است را به‌یاد آورند. سپس نوع موسیقی که به آن، در آن دوره‌ی زمانی گوش می‌دادند را نیز به یاد آورند، انتخاب موسیقی غمگین استراتژی بود که تصور می‌کردند به دست‌وپنجه نرم‌کردن با آن حادثه‌ی غم‌انگیز به آنان کمک می‌کرد.


مقاله‌ی مرتبط: کسانی هم هستند که از موسیقی لذت نمی‌برند!


پژوهشگر اول این مجموعه، دکتر اَنمیک ون‌دن‌تول۱ ، نتایج را توضیح می‌دهد:

نتایج پژوهش ما نشان می‌دهد که انتخاب موسیقی افراد با سطح انتظارات فرد از موسیقی برای تأثیرگذاشتن بر خلق‌وخو مرتبط است.
بدین‌‌معنا که اگر شخصی تصور کند با گوش دادن به موسیقی غم‌انگیز، تغییرات مثبتی در حال عمومی او حاصل می‌شود، با پرت کردن حواس از موقعیت غم‌انگیز همراه است و در نتیجه، بهبودی واقعی خلق‌وخو حاصل می‌شود تا این‌که خود موسیقی غم‌انگیز به شکل مستقیم حال فرد را بهتر کند.

در حقیقت، در شرایطی که برخی‌از شرکت‌کنندگان در این پژوهش، اظهار داشته‌اند که موسیقی که انتخاب می‌کردند، بیشتر با هدف به‌یادآوردن خاطراتی بوده‌است؛ این امر مانع بهتر شدن حال عمومی فرد شنونده‌ی موسیقی می‌شود.


مقاله‌ی مرتبط: چه قسمت‌هایی از مغز هنگام شنیدن موسیقی تحریک می‌شوند؟


تنها استراتژی‌ای که به بهتر شدن خلق‌وخوی افراد می‌انجامید، زمانی بود که خود فرد، بهتر شدن حالش را پس از گوش دادن به موسیقی پیش‌بینی می‌کرد و تصور می‌کرد که به قطعه‌ی موسیقی‌ گوش می‌دهد که ارزش زیبایی‌شناختی بالایی دارد.

نتایج این پژوهش در سال ۲۰۱۴ در ژورنال psychology of Music منتشر شده‌اند.


پی‎نوشت

۱ Annemieke van den Tol

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید