انتشار این مقاله


منظم بخوابید تا کام روا باشید!

با توجه به شواهد جدید ارائه شده برای سلامتی در کنفرانس خوابی که این هفته در بوستون برگزار شد، برپایی جشن و مهمانی دیروقت در آخر هفته ها و دیر بیدار شدن از خواب در فردای آن روز برای سلامت فرد مضرر است. محققان در این باره از اصطلاح جدیدی به نام  تاخیر جت اجتماعی […]

با توجه به شواهد جدید ارائه شده برای سلامتی در کنفرانس خوابی که این هفته در بوستون برگزار شد، برپایی جشن و مهمانی دیروقت در آخر هفته ها و دیر بیدار شدن از خواب در فردای آن روز برای سلامت فرد مضرر است.

محققان در این باره از اصطلاح جدیدی به نام  تاخیر جت اجتماعی (social jet lag) استفاده می کنند، بدین معنی که در طول هفته در زمان های مشخصی بخوابید و از خواب بیدار شوید ولی در آخر هفته هر دو ساعت را بیشتر کنید. این تاثیر منفی بر روی خلق و خوی، سطح انرژی و سلامت ما می گذارد.

از همه نگران کننده تر این است که تجربه هر ساعت از social jet lag، شانس ما را برای بیماری های قلبی به میزان ۱۱٪ افزایش می دهد.

سیرا فوربوش از پژوهشگران برنامه خواب و سلامت از دانشگاه آریزونا می گوید:

این نتایج نشان می دهد که نظم خواب، فراتر از مدت زمان خواب به تنهایی، نقش مهمی در سلامت ما ایفا دارد.

این نشان می دهد که برنامه خواب منظم ممکن است یک درمان پیشگیرانه مؤثر، نسبتا ساده و ارزان برای بیماری های قلبی و همچنین بسیاری از مشکلات دیگر باشد.

فوربوش و همکارانش،در دانشگاه پنسیلوانیا، ۹۸۴ نفر را در رده های سنی ۶۰-۲۲ سال که در برنامه بررسی خواب های مبتنی بر جامعه شرکت کرده بودند، از نظر زمان خواب و فعالیت، رژیم غذایی، محیط زیست و جامعه مورد مطالعه و بررسی قرار دادند.

نتایج نشان داد که کسانی که فقط یک ساعت از social jet lag را در هفته تجربه می کنند، ۱۱درصد افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در آن ها وجود دارد. همچنین ۲۸ درصد بیشتر احتمال دارد که از سلامت کلی خود ناراضی باشند و در امتیاز دهی به آن، امتیاز ضعیف دهند.

فوربوش می گوید:

عجیب است که این اثرات مستقل از مدت زمان خواب افراد و هرگونه علائم بی خوابی است.

بنیاد ملی خواب توصیه می کند که بهترین مدت زمان خواب برای بزرگسالان برای بهره مندی از مزایای بهینه سلامت، ۷ تا ۹ ساعت است. 

پزشکان اغلب از مردم می خواهند تا بیشتر به ورزش و رژیم غذایی شان توجه کنند. اما به نظرم یک استراتژی پیشگیرانه دیگری هم به توصیه های خود باید اضافه کنند. مسئله تنها خواب کافی نیست بلکه خواب منظم است. ایده آل ترین کار خوابیدن و بیدار شدن در ساعتی مشخص در هر روز هفته است.

 

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید