انتشار این مقاله


بازگرداندن بیماران مرگ مغزی به زندگی!

بیوکوآرک درحال شروع آزمایش است که طی آن با استفاده از سلول های بنیادی بیماران مرگ مغزی را به زندگی بازمی‌گردانند. اگرچه این آزمایش سوالات اخلاقی و علمی متعددی برای متخصصین سایر زمینه ها ایجاد می‌کند. به نظر می‌رسد محققین به دنبال اهداف بلندمرتبه ای هستند، از پیوند سر انسان تا مبارزه با پیری و […]

بیوکوآرک درحال شروع آزمایش است که طی آن با استفاده از سلول های بنیادی بیماران مرگ مغزی را به زندگی بازمی‌گردانند. اگرچه این آزمایش سوالات اخلاقی و علمی متعددی برای متخصصین سایر زمینه ها ایجاد می‌کند.

به نظر می‌رسد محققین به دنبال اهداف بلندمرتبه ای هستند، از پیوند سر انسان تا مبارزه با پیری و اکنون بازگشت از مرگ! بله درست متوجه شدید، شرکتی به نام «بیوکوآرک» امیدوار است افرادی را که از نظر بالینی مرگ مغزی تشخیص داده ‌شده‌اند به زندگی بازگرداند. انتظار می‌رود شرکت بیوتکنولوژی وابسته به فیلادلفیا این پزوژه را اواخر امسال شروع کند.

در اصل در نظر گرفته شده بود که این آزمایش سال ۲۰۱۶ در هند پیش برود اما تنظیم کننده ها آن را متوقف کردند.با فرض اینکه این برنامه به طور قابل ملاحظه ای مشابه باشد،شامل ۲۰ بیمار خواهد بود که تحت درمان های متفاوتی قرار خواهند گرفت.

ابتدا سلول های بنیادی تزریق خواهند شد. سلول های بنیادی که از خون یا چربی خود بیمار مشتق شده‌اند. سپس، ترکیبات پروتئینی مستقیما به نخاع تزریق می‌شوند تا رشد نورون های جدید را پرورش دهند. درمان با اشعه لیزر و تحریک عصب تا ۱۵ روز ادامه می‌یابد تا نورون ها را برای ساخت ارتباطات برانگیزد. در خلال این مدت،محققین رفتار ها و EEG (موج نگاری مغز) را برای هرگونه نشانه هایی از درمان که موجب تغییر می‌شود، تحت نظر خواهند گرفت.

ایده های بحث برانگیز

با اینکه اساس های علمی برای هر مرحله از پروسه وجود دارد،کل فرایند تخت بررسی موشکافانه است. تحریک الکتریکی نورون های حد فاصل آزمایش شده است، اما بیشتر شواهد به فرم مطالعه موردی هستند. اِد کوپر، ده ها مورد را توضیح داده است و اشاره می‌کند که این تکنیک می‌‌تواند برخی موفقیت های محدودی در بعضی از بیماران در کما داشته باشد.

اگرچه کما و مرگ مغزی بسیار متفاوت هستند، و پروژه بیوکوآرک بیش از آنکه پاسخی برای محققین باشد، سوالات فراوانی برمی‌انگیزد. یک موضوع که محققین درباره این تحقیق مطرح می‌کنند رضایت آگاهانه است. چگونه شرکت کننده ها در آزمایش می‌توانند رضایت دهند و محققین چگونه باید مراحل اداری آزمایش را کامل کنند؟ (با توجه به اینکه شرکت کننده ها قانونا مرده محسوب می‌شوند) و در هر صورت چگونه مرگ مغزی می‌تواند به طور قطع تایید شود؟ چه اتفاقی می‌افتد اگر هرگونه فعالیت مغزی بازگردد و وضعیت روانی بیمار چه خواهد بود؟ آیا هرچیزی فراتر از آسیب مغزی شدید ممکن خواهد بود؟

طبق گزارشات Stat News‌ در ال۲۰۱۶،آریان لوییس متخصص اعصاب و آرتور کاپلان زیست‌شناس اخلاقی، در Critical Care نوشتند که این آزمایش «مشکوک» است و «هیچ پایه علمی ندارد» و متحمل «در بهترین حالت از لحاظ اخلاقی مورد سوالو در بدترین حالت کاملا ماهیت غیراخلاقی دارد» است.

طبق Stat News، کوپر با وجود کار های پیشین با تحریک الکتریکی نورون های حد فاصل نسبت به روش بیوکوآرک مشکوک است و احساس می‌کند این تکنیک به هیچ وجه در اشخاص مرگ مغزی کاساز نخواهد بود. وی در این باره اظهار داشت:

تکنیک بر ساقه ی مغز فعال تکیه می‌کند(یکی از ساختار هایی که بیشتر نورون های حرکتی قبل از ارتباط اختصاصی با قشر مغز از آن عبور می‌کنند.) بنابرین اگر ساقه مغز فعال ناشد پروسه کارساز نخواهد بود.

چارلز کوخ جراح کودکان،که در تحقیقات بیوکوآرک شرکت ندارد، با کوپر موافق است، او در Stat News نسبت به پروتکل بیوآرک اظهار نظر می‌کند:

این احمقانه ترین چیزی نیست که تا به حال شنیده ام اما فکر می‌کنم احتمال کارساز بودن آن نزدیک به صفر است [او افزود] فکر می‌کنم کارساز بودن ان از لحاظ فنی معجزه خواهد بود.

پاستور همچنان نسبت به پروتکل بیوکوآرک خوش‌بین است، او گفت:

من به خودمان فرصت خیلی خوبی می‌دهم. به نظر من مساله فقط ترکیب کردن مطالب و شرکت دادن افراد و ذهن های مناسب در این طرح است.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید