انتشار این مقاله


سی دقیقه کم شدن از خواب شبانه چه مضراتی در پی دارد؟

همه‌ی ما می‌دانیم که به اندازه کافی خوابیدن مهم‌ترین رکن برای سالم ماندن است. یک مطالعه جدید نشان داده که از دست دادن تنها ۳۰ دقیقه خواب، هر شب می‌تواند منجر به افزایش وزن و ابتلا به دیابت شود. این مطالعه، که توسط محققان Weill Cornell کالج پزشکی قطر انجام شده است، شامل آزمایش روی […]

همه‌ی ما می‌دانیم که به اندازه کافی خوابیدن مهم‌ترین رکن برای سالم ماندن است. یک مطالعه جدید نشان داده که از دست دادن تنها ۳۰ دقیقه خواب، هر شب می‌تواند منجر به افزایش وزن و ابتلا به دیابت شود.

این مطالعه، که توسط محققان Weill Cornell کالج پزشکی قطر انجام شده است، شامل آزمایش روی بیش از ۵۰۰ بیمار دیابتی است. شرکت کنندگان این مطالعه با توجه به نوع درمانشان به سه گروه تقسیم شدند، یک گروه بر روی درمان‌های سنتی، دیگری شامل فعالیت‌های فیزیکی شدید، و دیگری بر روی تغییرات رژیم تمرکز داشت. از همه شرکت کنندگان خواسته شد تا جدول خوابشان را به نمایش بگذارند.


مقاله‌ی مرتبط: تئوری‌های پایۀ خواب


در آخر، محققان دریافتند که افرادی که مقدار پیشنهادی خواب را نداشتند ۷۲ درصد بیشتر نسبت به کسانی که به اندازه کافی هر روز می‌خوابند، محتمل چاق شدن هستند. این مطالعه نشان داد که از دست دادن مرتب، ۳۰ دقیقه خواب هر شب، به احتمال ۱۷ درصد منجر به چاقی می‌شود، درحالی که به احتمال ۳۹ درصد منجر به ابتلا به دیابت می‌شود.

مسئول ارشد این مطالعه، پروفسور سهند طاهری، می‌گوید:

این تحقیق، یافته‌های قبلی درباره ارتباط بین خواب و سلامت جسمانی تقویت می‌کند. درحالی که مطالعات قبلی نشان دادند که مدت کوتاه خواب با چاقی و دیابت مرتبط است، ما دریافتیم که ۳۰ دقیقه کم خوابیدن می‌تواند اثرات قابل ملاحظه‌ای روی چاقی و مقاومت به انسولین در پیگیری‌های بعدی داشته باشد.

یاسمن شریفیان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید