انتشار این مقاله


ورزش کردن با سلامت مغز ارتباط مستقیم دارد!

ورزش کردن می‌تواند یکی از فاکتورها برای معکوس کردن اثرات آلزایمر باشد.

دانشمندانی که آلزایمر را مطالعه می‌کنند کشف کرده‌اند که داشتن فعالیت بدنی می‌تواند موجب عملکردهای مغزی سالم تر، به‌خصوص در افرادی که در خطر بیماری هستند، شود. این تحقیقات سرنخ دیگری برای شکست بیماری‌ها می‌باشد.

محققین به طور اختصاصی متابولیسم گلوکز را بررسی کردند. فرآیندی که مقدار مورد نیاز سوخت را برای سلول‌های مغزی تأمین می‌کند. این متابولیسم با شروع آلزایمر در هم می‌شکند.

دانشمندان دانشگاه Wisconsin-Madison دریافتند که شرکت‌کنندگانی که بیش از یک ساعت در روز را صرف فعالیت فیزیکی ملایم می‌کنند متابولیسم گلوکزشان نسبت به بقیه در سطح بالاتر و سالم‌تری است. طبق گفته يكي از اعضاي تيم، رايان دروتي، طي اين تحقيق براي مراقبت از مغز در برابر بيماري آلزايمز ورزش تجويز می‌شود.

بسياري از مردم در برابر بيماري آلزايمر نا‌اميد مي‌شوند؛ زيرا كارهای زيادی براي مراقبت در برابر آن وجود ندارد، در حالیکه اين نتايج نشان می‌دهد فعاليت فيزيكي ملايم می‌تواند روند پيشرفت بيماری را آهسته كند.

طي تحقيقات از شتاب‌سنج براي سنجش ارزش يک هفته فعاليت فيزيكی  در ٩٣ داوطلب ميانسال استفاده شد. همه‌ی داوطلبين از لحاظ ژنتيكی خطر بالايی در ابتلا به آلزايمر داشتند اما هيچ يك از علايم شاخصي از بيماری نشان ندادند.

فعالیت فیزیکی به سه قسمت: سبک (معادل پیاده‌روی آهسته)، ملایم (پیاده‌روی سریع) و شدید (دویدن با سرعت) تقسیم شده بود. سپس اطلاعات بدست آمده با میزان متابولیسم گلوکز در مغز مقایسه شد.

با استفاده از تکنیک تصویربرداری خاصی به نام «توموگرافی نشر پوزیترون ۱۸F-فلوئورو دئوکسی گلوکز (FDG-PET)» برای ردیابی متابولیسم گلوکز، محققین الگو‌های سالم‌تری را در تمام نواحی مغز بیماران تحت‌نظر با فعالیت ملایم، دریافتند.

این یافته‌ها برای محققین کافیست تا اعلام کنند که فعالیت فیزیکی کمک مهمی برای سلامت مغز در بیماران با خطر ابتلا به آلزایمر است، اگرچه آن‌ها نگرانند که تحقیقات بیشتری برای تصدیق چگونگی ارتباط بین ورزش کردن و شانس پیشرفت آلزایمر در سال‌های بعد زندگی نیاز است.

تعداد زیادی از پزوهش‌های پیشین وابستگی بین ورزش کردن و ارتقا حافظه را یافته‌اند و توده در حال رشدی از شواهد وجود دارد که ورزش کردن قدرت مغز را، همانند سایر نواحی بدن، افزایش می‌دهد. اکنون فقط باید بفهمیم آلزایمر چه ارتباطی با همه این‌ها دارد.

پژوهشی کوچک در سال ۲۰۱۶ نشان داد که ورزش کردن می‌تواند یکی از فاکتورها برای معکوس کردن اثرات آلزایمر باشد، سایر فاکتورها شامل تغییر در رژیم غذایی، عادات خواب و برنامه‌ی شخصی‌سازی شده‌ای از مصرف ویتامین‌ها و داروهای دیگر می‌باشد.

فعالیت‌های روزانه‌ای مانند باغبانی یا پیاده‌روی قبلا برای کسانی که دچار زوال عقل بودند پیشنهاد می‌شد (دقیقا مانند سایر افراد)  اما محققین همچنان در تلاش اند تا جزئیات را شفاف‌سازی کنند. طبق گفته ی یکی از محققین به نام اوزیوما اکونکو، پژوهش در حال انجام سعی دارد نگاه دقیق تری بر چگونگی محافظت احتمالی  ورزش از مغز، در برابر شروع آلزایمر داشته باشد. مشاهده ارتباط قابل‌سنجش بین فعالیت فیزیکی ملایم و سلامت مغز قدم هیجان انگیزی برای شروع می‌باشد.

مهشید دهقان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید