انتشار این مقاله


تغذیه ی پستانی و کاهش بیماری‌های قلبی در مادران

تحقیق جدیدی نشان داده است که تغذیه ی پستانی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته را در زنان کاهش می‌دهد.

شیردهی واقعا برای قلب خوب است: تحقیق جدیدی نشان داده است که شیردهی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته را در زنان کاهش می‌دهد.

برای این مطالعه، محققان اطلاعات نزدیک به ۳۰۰۰۰۰ زن را در چین آنالیز کردند. آن‌ها فهمیدند زنانی که مادر بوده و به نوزادان خود شیر داده‌اند، در مقایسه با مادرانی که هیچ‌گاه به کودکی شیر نداده‌اند، ۱۰ درصد احتمال کمتری دارد که در مدت مطالعه به بیماری‌های قلبی و سکته مبتلا شوند.
محققان در مقاله منتشر شده در ژورنال American Heart Association گفته‌اند:

هرچند که این تحقیق جدید نمی‌تواند به طور قطع ثابت کند که ریسک پایین‌تر ابتلا به بیماری‌های قلبی در زنان شیرده به خاطر شیردهی است، با این حال، براساس این یافته‌ها انجام مداخلات برای افزایش احتمال و مدت زمان شیردهی، می‌تواند برای سیستم قلبی-عروقی مادر منافع زیادی داشته باشد.

به عقیده ی این دانشمندان، الزام از طرف سیاست‌گذاران مورد نیاز است تا استراتژی‌هایی در سیستم سلامت، جوامع، خانواده‌ها و محیط کار اجرا شوند که زنان را به شیردهی ترغیب و از آن‌ها حمایت کنند.

محققان می‌گویند برای تایید نتایج حاصل از این تحقیق، مطالعات دیگری در آینده مورد نیاز است تا بررسی کند که آیا این نتایج درباره ی زنان در جوامع دیگر نیز صادقند یا خیر.

مطالعات پیشین نشان داده‌اند که زنان شیرده فواید کوتاه مدتی را تجربه می‌کنند، مثل کاهش وزن و کلسترول، فشار خون و سطح خونی گلوکز پایین. اما مطالعات بر روی اثرات طولانی مدت شیردهی بر روی سیستم قلبی-عروقی زنان، نتایج را به هم ریخته است.

در این تحقیق جدید، محققان اطلاعات ۲۸۹۵۷۳ زن چینی بین ۳۰ تا ۷۹ ساله را که از آن‌ها درباره ی تا سابقه ی تولد فرزند، شیردهی و نیز سابقه ی سلامتی و سایر فاکتور‌های سبک زندگی پرسیده شده بود را جمع‌آوری کردند. تقریبا تمام این زنان، ۹۹ درصد از آن‌ها، کودک به دنیا آورده بودند و ۹۷ درصد از آن‌ها نیز به نوزاد شیر داده بودند‌. هیچ‌کدام از این زنان در زمان شروع مطالعه به بیماری‌های قلبی-عروقی مبتلا نبودند.
این زنان به مدت ۸ سال تحت نظر گرفته شده و follow up شدند و در طول این مدت، ۱۶۷۰۰ نفر از آن‌ها به بیماری عروق کرونری قلب مبتلا شدند (که شامل حمله ی قلبی هم می‌شود) و حدود ۲۴۰۰۰ نفر هم سکته کردند.

این تحقیق نشان داد که به طور کلی مادرانی که شیردهی انجام داده بودند در مقایسه با مادرانی که این کار را انجام نداده بودند ۹ درصد احتمال کمتری داشت که به بیماری قلبی مبتلا شوند، ۸ درصد هم احتمال سکته کمتری داشتند. مادرانی که به مدت دو سال یا بیشتر شیردهی انجام داده بودند نسبت به کسانی که اصلا شیر نداده بودند، ۱۸ درصد احتمال بیماری قلبی کمتر و ۱۷ درصد احتمال سکته کمتری داشتند.

حتی پس از اینکه محققان فاکتور‌های دخیل در ریسک ابتلا به بیماری‌‌های قلبی نظیر سیگار کشیدن، فشار خون بالا، چاقی و دیابت را هم در نتایج حاصل از تحقیق دخالت دادند، این نتایج همچنان پابرجا بودند‌.
اما باز هم با این وجود، این تحقیق نمی‌توانست برخی فاکتور‌ها مثل رژیم غذایی را که می‌توانست در وضعیت سلامت قلب و عروق زن مورد مطالعه تاثیر داشته باشد را در نتایج دخالت دهد.

علاوه‌براین، دانشمندان معتقدند روش‌ها و شیوه‌ای که زنان در چین برای شیردهی استفاده می‌کنند، متفاوت از روش‌های زنان آمریکایی است؛ درصد بالایی از زنان در چین نسبت به آمریکا، شیردهی را انجام می‌دهند و این کار را نیز برای مدت طولانی‌تری انجام می‌دهند.

یک تحقیق اخیر در آمریکا نشان داده است که تنها زنانی که حداقل به مدت ۲ سال (و نه کم‌تر) شیردهی را انجام داده‌اند نسبت به زنانی که شیر نداده‌اند، ریسک ابتلا به بیماری عروق کرونری کمتری دارند.

آکادمی آمریکایی مربوط به بیماری کودکان (AAP)، منحصرا شیردهی را در ۶ ماهه اول زندگی نوزاد توصیه می‌کند، به این معنی که در این مدت شیر مادر تنها منبع تغذیه‌ای کودک باشد (در کنار ویتامین‌های افزوده شده و مواد معدنی مکمل). پس از اینکه کودک به ۶ ماهگی رسید AAP به مادران توصیه می‌کند که شیردهی را تا ۱ سالگی کودک ادامه دهند، اما می‌توانند از مواد غذایی دیگری نیز در کنار شیر مادر استفاده کنند.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید