انتشار این مقاله


۷ راه برای هوشمندتر و متفکرتر بودن

یافتن هفت راه که اجرای آن‌ها به شما کمک می‌کند تا در زندگیتان هوشمندانه‌تر عمل کنید. تاکنون شما به احتمال زیاد، هرچند مبهم، راجع به عادتی که در فرهنگ ما برای رسیدن به آن تلاش می‌شود، شنیده‌اید: هوشمندی یا همان تفکر؛ پیدایش مشاوره برای تمرین هوشمند بودن بسیار گسترده و سریع رخ داده است. اکنون […]

یافتن هفت راه که اجرای آن‌ها به شما کمک می‌کند تا در زندگیتان هوشمندانه‌تر عمل کنید.

تاکنون شما به احتمال زیاد، هرچند مبهم، راجع به عادتی که در فرهنگ ما برای رسیدن به آن تلاش می‌شود، شنیده‌اید: هوشمندی یا همان تفکر؛ پیدایش مشاوره برای تمرین هوشمند بودن بسیار گسترده و سریع رخ داده است. اکنون ما می‌توانیم برای کلاس‌های مراقبه یا مدیتیشن(Meditation) و برنامه‌های تمرین تفکر ثبت نام کنیم تا از پسرفت عقل جلوگیری کنیم. شما می‌توانید این تمرینات را حتی هنگامی که در فرودگاه به انتظار نشسته‌اید، انجام دهید.

این آگاهی عمومی که از آن به هوشمندی تعبیر می‌شود، موضوعی عام‌المنفعه است. تنها به مواردی از فوایدی که از تمرینات عادی تفکر به دست می‌آید توجه کنید: افزایش کیفیت خواب، هاضمه‌ی بهتر، سردردهای کمتر و روابط بهتر. به عبارت دیگر، تفکر و هوشمندی می‌تواند تأثیر قابل توجهی در زندگی شخصی و اجتماع ما داشته باشد. حالا بیایید ببینیم که چگونه می‌توانیم با اجرای نکات زیر، این اصل را وارد زندگیمان کنیم:

۱-مدیتیشن

مدیتیشن یکی از راه‌های تفکر است ولی راه‌های زیاد دیگری هم وجود دارد؛ معنای تفکر و هوشمندی، قرار داشتن در حالت فعال و کاملاً هوشیار و آگاه بودن است. یکی از تمرینات رایج تفکر و مراقبه، آگاهی و تمرکز کامل بر روی نفس کشیدنتان است که یک راه مؤثر برای تمرکز شما روی لحظه‌ی حال است. همچنین شما می‌توانید با تمرکز روی لحظه‌ی حال(نه گذشته و نه آینده) هنگام تعامل با افراد در مکان‌های مختلف، روی این موضوع تمرین کنید.

۲-به موسیقی موج آلفا گوش دهید

در گوگل عبارت «alpha-wave music» را جستجو کنید و به این نوع موسیقی گوش دهید. این موسیقی برای شبیه‌سازی امواج آلفای مغز ایجاد شده که این امواج با حالات آرامش و تمرکز در ارتباط هستند. پیشنهاد می‌کنیم ۱۰ دقیقه پیش از خواب، به این نوع موسیقی گوش فرا دهید؛ این نوع موسیقی باعث کاهش افسردگی، افزایش خلاقیت و همچنین فراهم کردن خوابی آرامش‌بخش می‌گردد.

۳-راجع به اِعمال هوشمندی در برنامه‌های روزانه‌ی خود فکر کنید

زیبایی هوشمندی این است که می‌توانید آن را در تمام فعالیت‌هایی که در آن دخیل هستید، هر حالی که دارید، خواه تنها باشید یا در جمع اعمال کنید. تمرینات تفکر و مراقبه آغاز شروع تغییراتی مهم در زندگی شما خواهد بود و تأثیر آن را در لحظات آشفته و پرهیجان زندگی خود خواهید دید. یک شروع خوب برای این گونه تمرینات می‌تواند این گونه باشد: هنگامی که قدم می‌زنید، روی محیط اطراف خود تمرکز کنید؛ چه چیزهایی را می‌توانید بشنوید، بو کنید و حس کنید؟ یا هنگامی که دارید دوش می‌گیرید، اجازه دهید که حرکت آب روی پوستتان و گرمای بخار آب درون ریه­‌هایتان را به طور کامل حس و درک کنید.

۴-تغذیه‌ی معقول و هوشمندانه داشته باشید

ببینید نیاز بدنتان چیست. تغذیه‌ی معقول و هوشمندانه به معنی مصرف غذا به اندازه‌ی نیازتان است نه صرفاً پر کردن شکم؛ از موادی استفاده کنید که از لحاظ تغذیه‌ای سالم هستند و این را هم در نظر بگیرید که غذاهای مصرفی شما از کجا می‌آیند. سعی کنید افرادی را که در مراحل مختلف تهیه‌ی این غذا نقش داشته‌اند، در نظر بگیرید. این گونه تمرین تغذیه‌ی هوشمندانه هم فواید روانی و هم جسمی دارد.

۵-خواب هوشمندانه داشته باشید

مطمئن شوید که به میزان کافی می‌خوابید و داشتن خواب با کیفیت بالا را در اولویت قرار دهید. برنامه‌هایی برای اسمارت‌فون‌ها عرضه شده که می‌توانند کیفیت خواب شما را مورد بررسی قرار دهند. اگر عادات خود را تغییر دهید و خواب شبتان را کمی بیشتر کنید، برای بقیه‌ی همان روز به طرز قابل توجهی در برابر خستگی صبورتر خواهید بود.

۶-این تمرینات را به صورت کوتاه‌مدت انجام دهید

این تمرینات برای ساعت‌ها مداوم انجام شدن برنامه‌ریزی نشده‌اند؛ بهترین کارکرد مغز در بازه‌های زمانی کوچک و پشت سر هم است. از این نکته در روش‌های تقویت هوشمندی می‌توانید بهره ببرید.

۷-یاد بگیرید که تمرکز کنید

قبلاً هم گفتیم که هوشمندی لزوماً به معنای مراقبه نیست و این موضوع درست است. البته افرادی که تکنیک‌های تمرکز عمیق را بلد هستند، می‌توانند به شما کمک کنند که تمرینات تفکر را خیلی آسان‌تر انجام دهید و مغز خود را تعلیم دهید تا مؤثرتر عمل کند.

 

امید برومندی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید