انتشار این مقاله


برترین وقایع علمی هفته

توجیهی بسیار ساده و عجیب برای شکل تخم پرندگان و تسخیر جهان به‌وسیله‌ی گربه‌ها از اکتشافات علمی این هفته!
برترین‌های علم به انتخاب Science


۱۶-۲۳ ژوئن ۲۰۱۷


توجیهی بسیار ساده و عجیب برای شکل تخم پرندگان

تخم یلوه۱ شبیه قطره‌ی اشک است، تخم جغد مانند توپ گلف و تخم مرغ مگس‌خوار مثل آبنبات ژله‌ای است! تیمی از دانشمندان برنامه‌ای کامپیوتری درست کردند (Eggxtractor) تا هزاران پوسته‌ی تخم از ۱۴۰۰ گونه را آنالیز نمایند. پس از بررسی اکنون محققان توضیحی حیرت‌آور برای این تنوع دارند: شکل تخم پرندگان به میزان پرواز آن گونه بستگی دارد. (مطالعه‌ی بیشتر)

ریاضی‌دان برجسته‌ی فرانسوی در کنار رئیس‌جمهور تازه‌ی این کشور

رئیس‌جمهور تازه و جوان فرانسه، امانوئل مکرون، به مردم این کشور وعده‌ی یک انقلاب داده است. حزب مرکزی، اصلاح‌طلب و تازه‌‍تأسیس مکرون، La République En Marche!، سیصد و سه کرسی از پانصد و هفتاد و هفت جایگاه مجلس ملی این کشور را از آن خود کرد. چیزی که در این بین برای ما جالب توجه است، شرکت یکی از دانشمندانِ به‌نام فرانسوی، ریاضیدان مشهور، Cédric Villani می‌باشد که توانسته ۶۹% از آراء یکی از حوزه‌های انتخابیه‌ی جنوب پاریس را بدست بیاورد. دنیای علم و سیاست زیاد از هم جدا نبوده و روی حضور دانشمندان در کارهای سیاسی می‌توان بحث کرد.

بالن‌های تجاری، پایشگر طوفان‌های موسمی و خورشیدی


بالن‌های استراتوسفری۲ راهی کم‌هزینه برای بالا رفتن از ۹۹% اتمسفر است. برای دهه‌ها، ناسا هر ساله چندین بالن استراتوسفری به جو می‌فرستد. اکنون شرکت‌های تجاری‌ای مثل World View با به راه انداختن بالن‌های کوچک که می‌‍توانند بین بادهای استراتوسفری در یک مکان باقی بمانند، در صدد شخصی‌سازی استراتوسفر هستند. نتیجه‌ی این کار درو کردن نتایج به دست دانشمندان خواهد بود.

شاید مصریان باستان به گربه‌ها شخصیت کافی برای تسخیر جهان را داده‌اند

برای سال‌ها، مورخان فکر می‌کردند که مصریان باستان اولین کسانی بودند که گربه‌ را معرفی کرده‌اند تا این که در سال ۲۰۰۴، محققان جسد گربه‌ای ۹۵۰۰ ساله را یافتند که همراه با یک انسان در جزیره‌ی مدیترانه‌ای قبرس دفن شده بود. این یافته مشخص کرد که گربه‌ها هزاران سال پیش از مصریان با انسان‌ها زندگی می‌کردند. با این حال مطالعه‌ای جدید مصر را در معرض توجه قرار داده است. آنالیزی ژنتیکی روی بیش از ۲۰۰ گربه‌ی باستانی پیشنهاد می‌کند که حتی اگر گربه‌ها بیرون از مصر هم به جهان معرفی شده باشند، ولی این مصریان بوده‌اند که آن‌ها را حیوانات خانگی پشالو و دوست‌داشتنی امروزی کرده‌اند.


مقاله‌ی مرتبط: گربه‌ها چگونه بر جهان حاکم شدند؟


بازسازی دیجیتال کروموزوم‌های باستانی چیزهای شگفت‌آوری درباره‌ی تکامل پستانداران معلوم کرده است


انسان‌ها ۴۶ کروروموزم دارند، سگ‌ ۷۸ تا و نوعی جونده‌ی آمریکای جنوبی به نام red viscacha عدد عجیب و غریب ۱۰۴ را نشان می‌دهد. متخصصان ژنتیک دهه‌هاست که درباره‌ی این تنوع سردرگم اند و اکنون، شاید آن‌ها به دلیل این موضوع پی برده باشند. بازسازی جدیدی از کروموزوم‌های جد همه‌ی پستانداران جفت‌دار معلوم کرده که ساختار این بسته‌های فشرده‌ی  DNA و پروتئین (کروموزوم‌ها) در طول زمان تکه‌تکه شده است. یافته‌ای که می‌تواند مکان‌های مشکل را در ژنوم ما که دلیل اساسی سرطان یا سایر بیماری‌هاست دقیقاً مشخص نماید.


پی‌نوشت:

  1. پرندهٔ آبی کوچکی از تیرهٔ یلوه است که در مرداب‌ها و نیزارهای اروپا و آسیا زندگی می‌کند.
  2. پوشَن‌سپهر یا استراتوسفر (Stratosphere) دومین لایهٔ بزرگ اتمسفر که بالای تروپوسفر و پایین مزوسفر قرار دارد.
علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید