انتشار این مقاله


آلودگی هوا و دیابت نوع ۲

طی تحقیقات جدیدی که انجام گرفته، قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا و نوع فاکتورهای سبک زندگی و هم‌چنین ارتباط آن‌ها با دیابت نوع ۲ مورد بررسی قرار گرفته است.

طی تحقیقات جدیدی که انجام گرفته، قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا و نوع فاکتورهای سبک زندگی و هم‌چنین ارتباط آن‌ها با دیابت نوع ۲ مورد بررسی قرار گرفته است.

دکترGary O’Donovan کسی که تحقیقات انجام شده در رابطه با ارتباط آلودگی هوا و سبک زندگی مردم را رهبری می‌کند، اظهار می‌دارد:

آلودگی زیاد هوا و فعالیت فیزیکی کم ۲ مورد هستند که موجب ببماری و مرگ زودرس می‌شوند.

مثل بیشتر شهر‌های Leicester ، UK ( شهری در انگلستان ) فقط دارای تعدادی مانیتورهای تعیین کیفیت هوا بوده است‌. تخمین زده شده که حدود ۲/۳ از آلودگی هوا در مناطق شهری وجود دارد. شهرهایی مثل Copenhagen در دانمارک و Medellín در کلمبیا کار‌های خیلی کارآمدتری درباره‌ی اندازه‌گیری آلودگی هوا نسبت به دیگر شهرهای UK انجام دادند. قرار‌گرفتن در معرض آلوده‌کننده های حاصل از ترافیک شهری، سبب مقاومت انسولینی، که یک نشانه‌ی بیماری است، در بدن می‌شود‌.
پورفسور Roland Leighمی‌گوید:

می‌دانیم که آلودگی هوا بزرگترین ریسک سلامتی محیط در جهان است که ۹۲ درصد جمعیت را تحت تاثیر قرار داده و هر ساله بیشتر از ۳ میلیون مرگ را سبب می‌شود؛ شواهد حاکی از آن است که این آلودگی ها می‌توانند با دیابت نوع ۲ هم مرتبط باشند.

با این که نتایج اصلی نشان از آن دارند که بین آلودگی هوا و ذرات ریز و دیابت نوع ۲ ارتباط وجود دارد، وقتی اثرات سبک زندگی بررسی شدند، و در نمونه‌های کوچک ‌تر ارائه ‌شدند، شواهد برای ارتباط مستقیم با آلودگی هوا بی‌نتیجه ماند. دیابت یکی از دلایل مرگ ومیر در بین افراد با درآمد کمتر از متوسط، بیشتر از متوسط و بالا بوده است.
شیوع جهانی دیابت حدود ۲ برابر شده است، از ۴.۷% در سال ۱۹۸۰ به ۸.۵% در ۲۰۱۴ که بیشترشان هم دیابت نوع ۲ بودند.
شواهد آزمایشگاهی حاکی از آنند که نیتروژن‌دی‌اکسید موجود در هوا با التهاب و مقاومت انسولینی مرتبط است.

سولماز گلدوست


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید