انتشار این مقاله


شام دیرهنگام؛ شام آخر!

اگر شما هم عادت به صرف دیرهنگام شام دارید، شاید بهتر باشد این عادت را کنار بگذارید. مطمئناً کسی دوست ندارد صرفاً به دلیل زمان نادرست صرف غذا در شب، حملۀ قلبی را تجربه کند.    پزشکان هشدار دادند؛ خوردن دیرهنگام شام، جان میلیون‌ها بریتانیایی را در معرض خطر سکته قلبی قرار داده‌است.    خوردن شام […]

اگر شما هم عادت به صرف دیرهنگام شام دارید، شاید بهتر باشد این عادت را کنار بگذارید. مطمئناً کسی دوست ندارد صرفاً به دلیل زمان نادرست صرف غذا در شب، حملۀ قلبی را تجربه کند.

   پزشکان هشدار دادند؛ خوردن دیرهنگام شام، جان میلیون‌ها بریتانیایی را در معرض خطر سکته قلبی قرار داده‌است.

   خوردن شام در بازه زمانی دو ساعت پیش از خواب، بدن را وارد وضعیت آماده‌باش (High Alert) کرده، فشار‌خون به مقدار مناسب کاهش نیافته و خطر تجربۀ سکتۀ قلبی افزایش می یابد.

   به گزارش DailyTelegraph؛ متخصصان توصیه می‌کنند وعدۀ شام پیش از ساعت ۷ عصر میل شود تا بدن تا زمان خواب، فرصت کافی برای انجام فرآیند گوارش و استراحت داشته باشد. متخصصان هم‍چنین هشدار دادند که خوردن دیرهنگام شام می‌تواند بیشتر از یک رژیم غذایی پرنمک به قلب آسیب برساند.

   متخصصان قلب در یکی از دانشگاه‌های ترکیه مطالعه‌ای روی ۷۰۰ مرد و زن مبتلا به فشار خون بالا، جهت تعیین تأثیرات زمان صرف غذا و ثبات رژیم غذایی؛ انجام دادند.
نتایج این مطالعه نشان داد که اصلی‌ترین تأثیر سوء شام دیروقت بر روی فشار خون بوده و کسانی که عادت به صرف دیرهنگام شام دارند، در حدود دوبرابر بیشتر از بقیه در معرض Non-dipper Hypertension (فشار خون شبانۀ بالاتر از حدمعمول) قرار دارند. این وضعیت هنگامی رخ می‌دهد که “ریتم کاهش شبانۀ فشار خون” (Nocturnal Blood Pressure Decrease) دچار اختلال شده و فشار خون به میزان لازم در شب، کاهش نمی‌یابد.
فشار خون در شب به شکل طبیعی تا حدود ۱۰ درصد کاهش پیدا می‌کند؛ با این حال، این پدیده در ۲۵ درصد از افرادی که در بازۀ زمانی دو ساعت پیش از خواب، شام خورده بودند به شکل مناسب رخ نداد و این عده فشار خون بالاتری را هنگام خواب تجربه کردند. در مقابل ۱۴/۲ درصد از افرادی که زودتر از این بازۀ دو ساعته شام صرف کرده بودند، هنگام خواب فشار خون طبیعی داشتند.

   به گزارش Telegraph؛ خوردن دیرهنگام غذا در شب، تولید و ترشح هورمون‌های استرس نظیر آدرنالین (نوراپی‌نفرین) را تحریک کرده و قادر است در ریتم‌های قلبی اختلال ایجاد کند.

   افرادی که عادت به صبحانه نخوردن (!) دارند، نیز این اختلال در کاهش طبیعی فشار خون را تجربه می کنند، با این حال خطر شام‌های دیروقت همچنان بیشتر از صبحانه‌های خورده نشده است!

   دکتر ابرو اوزپلیت (Ebru Ozpelit)، دانشیار گروه قلب و عروق دانشگاه Dokuz Eylül University می‌گوید:

   زندگی مدرن و چیزهایی مثل نور مصنوعی بیش از حد در شب، موجب می‌شود افراد تمایل بیشتری به دیر غذا خوردن و کسب عادت های نامنظم غذایی داشته باشند.

   ایشان همچنین در “جامعه اروپایی کنگره قلب و عروق” (European Society of Cardiology Congress) در شهر رم اذعان داشتند:

ما باید فرکانس و زمان ایده‌آل صرف وعده‌غذایی را تعیین کنیم، چرا که “چگونه خوردن” به اندازه “چه خوردن” اهمیت دارد.

 

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *