انتشار این مقاله


خواب کم افکار مربوط به خودکشی را تقویت می‌کند

به گفته ی محققان،درمان بی خوابی میتواند به بهبود سلامت روانی کمک کند.

به گفته‌ی محققان، درمان بی خوابی می‌تواند به بهبود سلامت روانی کمک کند.

بر اساس مطالعه ای که اخیرا انجام گرفته است، مشکلات خواب می‌توانند افکار اولیه‌ی مربوط به خودکشی را در نوجوانانی که در معرض خطر هستند باعث شوند.


مقاله‌ی مرتبط: بی خوابی


خانم Rebecca Bernert، سردبیر این مطالعه و پروفسور روان پزشک و علوم رفتاری از دانشگاه استانفورد در این باره میگوید:

خودکشی پیامدی غم انگیز حاصل از بیماری روانی در برخورد با ریسک فاکتورهای چندگانه‌ی بیولوژیکی، روان شناسی و اجتماعی است. در این میان، اختلالات خواب از سایر ریسک فاکتورها جدا هستند؛ زیرا به عنوان علامت خطر قابل مشاهده بوده و بسیار قابل درمان اند. و این موضوع دلیلی برای اهمیت خواب صحیح در درمان‌های پیشنهادی برای خودکشی از نظر ما به شمار می‌رود.

چگونه خوابیدن میتواند به طور بالقوه مانع از خودکشی شود؟

خوابیدن ابزاری برای سنجش میزان سلامت ما بوده و به طور مستقیم با وضعیت جسمی و روحی ما در روز بعد از آن در ارتباط است. ما باور داریم که خواب کم و نامناسب میتواند قدرت افراد برای مقابله با شرایط تنش زا را کاهش دهد که در نحوه‌ی تنظیم و تغییر روحیه‌ی آنها موثر است و لذا میتواند آستانه‌ی رفتارهای مربوط به خودکشی را پایین بیاورد.


مقاله‌ی مرتبط: علایم و عوامل خطر خودکشی


این تحقیق بر روی ۵۰ نفر دانشجو در سنین بین ۱۸ تا ۲۳ سال که همگی سابقه‌ی اقدام به خودکشی ویا افکار مربوط به آن را داشتند انجام گرفت و برنامه‌ی خواب مربوط به آنها به مدت یک هفته تحت مطالعه قرار داشت.

تحقیقات نشان داد تغییرات در زمان به خواب رفتن و زمان بیدار شدن این افراد به عنوان علامت هشداری بسیار قوی در ارتباط با تمایل این افراد به خودکشی به حساب می آمد و این ارتباط حتی پس از دخالت داده شدن فاکتور‌های ثانویه از قبیل مصرف الکل و دارو و سطح افسردگی همچنان به صورت پایدار قابل مشاهده بود.

این مطالعه همچنین مشخص کرد، افرادی که دچار تغییرات وسیع در زمان به خواب رفتن خود بودند، درجات شدید‌تری از بی‌خوابی و کابوس‌های شبانه را تجربه می‌کردند و هردوی این مشکلات، به طور مستقل موجب افزایش احتمال بروز رفتار‌های مرتبط با خودکشی می‌شدند.

برنت خاطرنشان کرد:

اختلالات خواب، در مقایسه با سایر ریسک فاکتور‌های مرتبط با خودکشی قابلیت تشخیص و درمان بالاتری در صورت انجام مداخلات سریع دارند. زیرا خواب به عنوان تجربه‌ای جهانی مطرح است که همه‌ی افراد آن را تجربه می‌کنند و لذا تمایل بیشتری برای صحبت کردن درباره‌ی آن برای پی بردن به سلامت روانشان دارند. به همین خاطر ما باور داریم که مطالعه‌ی خواب می‌تواند گامی اساسی و مهم برای پیشگیری از خودکشی باشد.

محققان در حال تلاش برای پیشگیری از خودکشی با درمان بیخوابی هستند. این مطالعه در تاریخ ۲۸ ژوئن در مجله‌ی آنلاین Journal of Clinical Psychiatry منتشر شده است.

 

سما رهنمایان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید