انتشار این مقاله


آسیب‌های جدی به سر خطر زوال عقل را تقریباً دو برابر می‌کند

آسیب‌های وارده‌ی جدی به سر خطر زوال عقل را تقریباً دو برابر می‌کند.

آسیب‌های وارده‌ی جدی به سر خطر زوال عقل را تقریباً دو برابر می‌کند. این پیامی از یک بررسی روی بیش از ۴۰۰۰۰ فرد است که برخی از انواع صدمات ناحیه‌ی سر را بین سال‌های ۱۹۸۶ و ۲۰۱۴ متحمل شده‌اند.

نصف افرادی که در مطالعه بودند آسیب‌های متوسط تا شدیدی به ناحیه‌ی سر را تجربه کرده بودند که موجب ایجاد ضایعات در مغز شده و فرد را وادار می‌کند حداقل ۳ شب در بیمارستان بستری باشد. نصف بقیه‌ی موارد مطالعه شده آسیب‌های ملایم‌تری بدون ضایعه داشتند و همچنین در بیمارستان هم بستری نشده بودند.

مقایسه‌ی طولانی‌مدت سلامت این دو گروه آشکار کرد که خطر ایجاد زوال عقلِ غیر آلزایمر در افرادی که آسیب‌های متوسط تا شدیدی به سر را تحمل کرده بودند ۹۰% بیشتر از گروه دیگر است. این عامل حتی پس از خارج کردن تأثیر عواملی مثل تحصیلات و وضعیت اجتماعی اقتصادی نیز بسیار چشمگیر جلوه می‌کند.


مقاله‌ی مرتبط: کشف مکانیسم عصبی در صدمات مغزی


اثر میانسالی

در کل، ۶۹۶ نفر از کل ۱۹۹۳۶ فردی که آسیب شدیدی به سرشان وارد شده بود دچار زوال عقل شده بودند، در حالی که فقط ۳۲۶ نفر از ۲۰۷۰۳ فردی که آسیب‌های ملایم‌تری را تجربه‌ کرده بودند چنین چیزی را نشان می‌دادند. خطر زوال عقل در آن‌هایی که آسیب‌های شدید و تروماتیک را بین سال‌های ۴۱ تا ۵۰ زندگی‌شان متحمل شده بودند، بالاترین میزان را نشان می‌دهد. 

مطالعات قبلی به این نتیجه رسیده بودند که ضربات وارده به سر مانند آنچه در ورزش‌های با فعالیت فیزیکی بالا اتفاق می‌افتد می‌تواند احتمال زوال عقل را افزایش دهد.


مقاله‌ی مرتبط: مغز فوتبالیست‌ها پس از یک فصل تغییر می‌کند!


این تحقیق بزرگ‌تر نتایج قبلی مبنی بر این که آسیب تروماتیک سر خطر زوال عقل را بالا می‌برد تأیید می‌کند. این‌ها سخنان Alan Faden از مدرسه‌ی پزشکی دانشگاه مریلند می‌باشد که سال پیش کشف کرد ضربه به سر موجب مهاجرت ذرات ریز و ناشناخته‌ای در مغز می‌شود. شواهد روزافزون مبنی بر این که آسیب به سر خطر زوال عقل غیر آلزایمر را بالا می‌برد شاید اثرات التهاب مزمن مغز بر اثر ترومای سر را یادآور شود.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید