انتشار این مقاله


رژیم غذایی مناسب باروری مردان را افزایش می‌دهد

تغذیه تاثیر مستقیمی بر قدرت اسپرم‌ها دارد. تحقیقات نشان می‌دهند رژیم غذایی نامناسب و نوشیدن مرتب الکل، می‌تواند کیفیت و کمیت اسپرم‌ها را کاهش داده و لقاح را دشوارتر کند. از آنجا که ناباروری مردان را بیش‌تر از زنان درگیر می‌کند، با رژیم غذایی سالم برای مردان می‌توان شانس داشتن فرزند را افزایش داد. تحقیقات […]

تغذیه تاثیر مستقیمی بر قدرت اسپرم‌ها دارد. تحقیقات نشان می‌دهند رژیم غذایی نامناسب و نوشیدن مرتب الکل، می‌تواند کیفیت و کمیت اسپرم‌ها را کاهش داده و لقاح را دشوارتر کند. از آنجا که ناباروری مردان را بیش‌تر از زنان درگیر می‌کند، با رژیم غذایی سالم برای مردان می‌توان شانس داشتن فرزند را افزایش داد.
تحقیقات نشان می‌‌دهد مردانی که روزانه مصرف الکل زیادی دارند، بیشتر در معرض آسیب به اسپرم‌هایشان قرار دارند، بنابراین توصیه می‌شود از نوشیدنی‌های الکی استفاده نکنید. اگرچه در مورد تاثیر مثبت یا منفی قهوه در باروری هنوز اطمینان وجود ندارد، با این وجود بهتر است از مصرف بیش از دو فنجان در روز خودداری کنید.

کدام مواد مغذی برای باروی مردان مهم‌ترند؟

رژیم غذایی مردان باید به طور متنوع و متعادل انواع مواد غذایی را شامل شود. به گفته‌ی انجمن پزشکی باروری آمریکا، رژیم غذایی شامل ماهی، سبزیجات و غلات به معنای داشتن اسپرم‌های فعال بیش‌تر است. از سوی دیگر مصرف زیاد اسیدهای چرب ترانس باعث کاهش تعداد اسپرم‌ها خواهد شد.


مقاله مرتبط: ناباروری در مردان به دنبال شب‌های پر سر‌و‌صدا


برخی توصیه‎‌های غذایی ویژه پدران آینده:

غذاهایی غنی از ویتامین C و سایر آنتی اکسیدان‌ها مصرف کنید

این مواد مغذی باعث جلوگیری از آسیب و افزایش تحرک اسپرم‌ها می‌شوند. برای افراد سیگاری مصرف روزانه حداقل ۱۲۵ میلی گرم و برای افراد غیر سیگاری حدود ۹۰ میلی گرم از آنتی اکسیدان توصیه می‌شود. یک لیوان ۸ اونسی از آب پرتقال حاوی حدود ۱۲۴ میلی گرم ویتامین C است.

به مقدار کافی روی مصرف کنید

کمبود روی می‌تواند باعث تجمع اسپرم‌ها شده و باروری را کاهش دهد. شما روزانه حدود ۱۱ میلی گرم روی نیاز دارید. در اینجا شما را با برخی منابعی که می‌توانند به شما برای دریافت این مقدار روی کمک کنند، آشنا می‌کنیم.

  • صدف: ۱۶ میلی گرم روی در ۶ قطعه متوسط گوشت صدف وجود دارد.
  • فیله‌ی گوشت گاو: ۴.۸ میلی گرم روی در هر سه اونس فیله نازک وجود دارد.
  • لوبیای پخته شده: ۳.۵ میلی گرم روی در هر فنجان لوبیای پخته شده وجود دارد.
  • گوشت مرغ: ۲.۳۸ میلی گرم روی در هر ۳ اونس گوشت وجود دارد.

مصرف بالای اسید فولیک

مطالعات نشان می‌دهد مردانی با کمبود این ویتامین مشکلاتی در زمینه تولید اسپرم سالم دارند. روانه می‌توان حدود ۴۰۰ میکروگرم این ویتامین را از غلات غنی شده، برگ سبزیجات، حبوبات و آب پرتقال دریافت کرد، در صورت نیاز مصرف قرص اسید فولیک و مکمل‌های مولتی ویتامینی نیز می‌تواند در این زمینه مفید باشد.

مصرف الکل را قطع کنید

البته اگر هر از چند گاه یک نوشیدنی بخورید مشکلی ایجاد نخواهد شد، اما نوشیدن روزانه‌ی شراب، ابجو و سایر نوشیدنی‌های الکی می‌تواند میزان تستوسترون و تعداد اسپرم را کاهش و تعداد اسپرم‌های غیرطبیعی را اقزایش دهد.

روزانه قرص مولتی ویتامین مصرف کنید

قرص جایگزین رژیم غذایی سالم نیست، اما می‌تواند به شما برای دریافت مواد مغذی مورد نیازتان کمک کند.

فاطمه مجاب


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *