انتشار این مقاله


نکات ساده برای کمک به حفاظت پوست خود از خورشید در تابستان

پس از اینکه آب و هوا گرم شد بسیاری از ما به هر بهانه ای که شده، دلیلی برای بیرون رفتن پیدا می‌کنیم. اما با افزایش زمان بودن در خارج از منزل، با توجه به این‌که زمان تابش خورشید نیز بیشتر شده است؛ باالطبع شانس و فرصت ایجاد آسیب‌های خورشیدی که توسط اشعه‌های UV رخ می‌دهد، […]

پس از اینکه آب و هوا گرم شد بسیاری از ما به هر بهانه ای که شده، دلیلی برای بیرون رفتن پیدا می‌کنیم. اما با افزایش زمان بودن در خارج از منزل، با توجه به این‌که زمان تابش خورشید نیز بیشتر شده است؛ باالطبع شانس و فرصت ایجاد آسیب‌های خورشیدی که توسط اشعه‌های UV رخ می‌دهد، افزایش می‌یابد. در زیر روش‌هایی که توسط آن اشعه‌ی UV می‌تواند به پوست آسیب برساند، همراه با راهنمایی‌های ساده برای حفاظت از پوستتان درتابستان؛ برای شما عنوان می‌کنیم:

چگونه اشعه ماوراء بنفش پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

درحالی که بسیاری از ما به خوبی می‌دانیم که، مدت زمان طولانی بودن در مجاورت خورشید، می‌تواند منجر به آفتاب سوختگی و سرطان پوست شود، اما آیا می‌دانید که اشعه UV همچنین یکی از دلایل اصلی پیری پوست محسوب میشود؟ اشعه‌ی خفیف خورشید نه تنها باعث خشکی پوست می شود، بلکه می‌تواند به چین و چروک زودرس، خطوط نازک، لک و خال‌های سیاه‌ رنگ منجر شود.
به همین دلیل در میان دیگران؛ لازم است از نکات محافظتی در برابر خورشید، که در زیر به آن‌ها اشاره کرده ایم؛ پیروی کنید.

با شماره‌ی اول شروع کنید: پوششی از نوع کرم ضد آفتاب!

۱.تمام طول روز خودتان را با طیف گسترده‌ای از SPF، پوشش دهید!

اگر شما قبلا برنامه‌ای برای استفاده جدی از کرم ضدآفتاب نداشته اید، زمان ایده‌آل‌ تری از تابستان برای شروع این کار وجود ندارد. هنگامیکه به دنبال کرم ضد آفتاب هستید، مطمئن شوید که برچسب طیف گسترده را می‌بینید؛ چراکه این برچسب، ضمانت می‌کند محصول می‌تواند از پوست شما در مجاورت اشعه‌های UVA و UVB محافظت کند. هر کدام از این دو اشعه، می‌توانند به پوست آسیب برساند و منجر به افزایش علائم پیری پوست و سرطان پوست همچون ملانوم شود.

کرم ضد آفتاب­­­_ (خواه شما یک کرم ضدآفتاب طبیعی یا یک کرم ضد آفتاب شیمیایی را انتخاب کنید)_ باید هر روز بدون در نظر گرفتن و پیش‌بینی محیط بیرون استفاده شود. صرف اینکه شما نمی‌توانید تابش نور آفتاب را ببینید؛ به این معنی نیست که اشعه‌های UV در حال خواب هستند! اشعه ماوراء بنفش می‌تواند از ابرها نفوذ کند؛ پس حتی در روزهای تاریک و ابری، شما حتما قبل از خروج از خانه باید از استفاده کردن از ضدآفتاب اطمینان حاصل کنید.

با این حال، تنها استفاده‌ی روزانه کافی نیست. به منظور عملکرد بهتر و مناسب، کرم ضد آفتاب باید در طول روز مجددا استفاده شود. هنگامی که شما در حال گذران وقت در بیرون هستید یا نزدیک پنجره‌اید، استفاده از آن به هر دو ساعت یکبار افزایش می‌یابد؛ چرا که اشعه‌های UV یا همان فرابنفش می‌توانند از اکثر شیشه‌ها عبور کنند. اگر شما در حال شنا کردن یا عرق کردن هستید، بازی را ایمن کنید و مجددا از همان دو ساعت توصیه شده استفاده کنید. بهترین روش؛ پیروی از دستورالعمل‌های SPF انتخابی شما است!

۲. به دنبال سایه باشید

بعد از یک زمستان سرد، آفتاب گرفتن در گرمای خورشید، اندک حس خوب و دلپذیریست که می‌توان تجربه کرد. هر چند شما امید دارید که پوستتان را در مقابل اشعه‌های شدید UV ایمن نگه دارید. قطعا با محدود کردن زمان آفتابگیری به دنبال سايبان در زمان‌های طولانی که بیرون هستید، خواهید گشت.اگر به ساحل می‌روید سعی کنید چتری به همراه داشته باشید که محافظت کننده در برابر UV باشد یا اگر می‌خواهید به پیک نیک بروید؛ دنبال جایی زیر سایه‌ي درخت بگردید تا زیراندازتان را آنجا پهن کنید.

 ۳. لباس محافظ بپوشید

با توجه به مبنا و اساس سرطان پوست، لباس نخستین خط دفاع ما در برابر اشعه‌های خورشیدی است و هرچه که بیشتر بتوانیم پوست را بپوشانیم، بهتر است. اگر قصد دارید وقت زیادی را در خارج از منزل صرف کنید، در نظر بگیرید که لباس‌هایی با وزن سبک به تن کنید؛ چرا که می‌توانید ازپوستتان بدون اینکه بیش از حد عرق کنید، محافظت کنید. علاوه بر آن شما نیاز به خرید کلاه لبه داری دارید که صورتتان، پوست سر و پشت گردنتان را پوشش می‌دهد و همچنین عینک آفتابی‌ ضد اشعه‌ی UV، که چشمانتان را در مقابل نور خورشید محافظت می‌کند.

اگر واقعا می‌خواهید از لباس برای محفاظت از پوست خود استفاده کنید؛ در نظر داشته باشید که پارچه، دارای UPF یا همان عامل حفاظت از اشعه‌ی ماورای بنفش باشد. (مانند SPF، اما برای لباس‌های شما! ) UPF میزان کسری از اشعه UV است که می‌تواند داخل پارچه نفوذ کرده و به پوستتان برسد. بنابراین درجه‌ی بالایی از UPF برای حفاظت، مناسب و بهتر است.

۴. در طول ساعات اوج تابش، از خورشید دور بمانید

هر زمان که ممکن است، فعالیت های خارج از منزل خود را قبل یا بعد از ساعات اوج تابش های خورشیدی تنظیم کنید. در این بازه‌ی زمانی که ساعات اوج تابش خورشیدی است، پرتوهای خورشید شدیدترند. به طور معمول، ساعات اوج تابش از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر می باشد. با توجه به مبنای  سرطان پوست، در طول این بازه زمانی از استفاده ی مجدد کرم های ضد آفتاب خود، پوشیدن لباس های محافظ خورشیدی اطمینان حاصل کنید و در حد امکان به دنبال سایه باشید!

پونه تیزفهم


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید